Reklam i appen, vill gärna se en kortare guide...

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av fatjoe, 17 maj 2010.

1. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vi i Sverige kan som bekant varken köpa eller sälja appar idag. Därför kan annonstjänster som admob, adscene med flera vara intressanta alternativ för svenska utvecklare som vill tjäna några kronor på sina program. Jag inser förstås att det är väldig små summor man får ut via annonsförsäljning. Dock har jag inga planer på att bli rik och berömd på mina appar och skulle vara mer än nöjd om kunde få ihop till registreringsavgiften på $25 :)

Jag efterlyser en guide där mer erfarna utvecklare förklarar annonstjänster för oss newbies. Och svara på frågor som dessa:

0. Är det ens värt besväret?
    1. vilka annonstjänster finns det? vilka kan vi svenskar använda oss av?
    2. hur sätter man upp ett annonskonto? måste man ha ett konto per app? hur får man betalt? hur ofta får man betalt?
    3. hur fungerar det rent teknisk? får man annonsen som en widget som man lägger upp i sin layout eller hämtar man själv annonstext och visar den på lämpligt sätt?
    4. kan man styra annonserna på något sätt? Kan man t.ex. låta användaren svara på några frågor om sig själv först för att kunna visa mer relevant annonser?
    5. hur stor är datatrafiken till annonsservrarna? Hur ofta kontaktas servrarna?
    6. finns det några alternativ till dagens annonstjänster? finns det t.ex. inga utgivare i USA som ger ut din app mot royalties?

Jag inser att man säkert kan googla fram några av svaren... Men jag tror ändå att det skulle vara bra för svenska utvecklare om Swedroid (som är en viktig mötespunkt för svenska utvecklare) kunde ha allting samlat i en liten guide på den här sajten :)

2. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hejsan använder själv admob och kan bara svara för hur det fungerar med dem.

0. Jo det får jag nog säga, den där registreringsavgiften går att få in på någon dag men det beror helt på vad du har för app och hur stor målgruppen är.

1. Vet inte riktigt, känner inte till fler är admob och Googles egna som är i beta-stadiet där du måste ha ganska kraftig trafik för att få vara med på.

2. På admob registrerar man man sig bara, väldigt enkelt, du behöver endast ett konto.

3. Man laddar ner ett färdigt bibliotek och inkluderar i sitt projekt, lägger till den som en vanlig widget i sin layout fil. Väldokumenterat.

4. Det är möjligt, har väll lite svårt att rekommendera det, användarna lär undra varför du ställer sådana frågor.

5. Vet inte, bör inte vara något problem, hur ofta servrarna skall kontaktas kan du ställa in själv.

6. Hade en diskussion med en användare av min applikation som ville sätta upp en sådan tjänst i USA, han ville ha hjälp med att få mer folk intresserade än mig då.
    Problemet var att han först och främst ville ha rättigheter att sälja applikationen i USA och Kanada även efter att Google gett oss möjligheten att sälja dem själva här i Sverige. För det andra ville han ha 40% av intäkterna vilket jag inte ansåg vara rimligt. Vet inte om det finns några andra som driver något liknade.

mvh
    Daniel

3. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar ödmjukt!

Angående punkt 4: tanken är att användaren ska slippa irrelevant reklam, något som åtminstone jag brukar störa mig på.