[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. trass

    trass Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är inte så insatt i tellstick men måste man ha tellstick till en dator med en server på? då måste ju datorn vara på 24/7 och då kan jag tänka mig att man inte sparar så mycket ström. Det skulle vara coolt om man kan få det att fungera med dovado routern. Men jag antar att det inte fungerar?
     
  2. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Shit så fräckt, blir att införskaffa komponenterna.
    Och locale. Snacka om att man kan göra mycket med telen nuförtiden. Ni programmerare gör ett bra jobb som lägger ner tid på att frambringa coola program
     
  3. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Håller naturligtvis med fullständigt! Trodde inte det var så enkelt.

    Har massvis med idéer kring detta, ska titta på källkoden också någon dag!
     
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Om du ser RemoteStick som ett sätt att spara energi och ett par hundralappar om året så tänker du fel. Huvudsyftet med RemoteStick är inte att ge en möjlighet att spara energi genom att släcka lampor (även om det iofs är möjligt). RemoteStick finns till för att skapa bekvämlighet. Att kunna slå på motorvärmaren automatiskt vardagar kl. 06.00 under vinterhalvåret. Att kunna slå på kaffekokaren en lördagsmorgon utan att behöva stiga upp ur sängen. Att kunna tända och släcka lampor direkt från mobilen, vart man än är. Att kunna sätta upp ett automatiskt beteende av tända/släcka lampor i huset under perioder när man är bortrest. Ja, det finns säkert många andra möjligheter och jag uppmanar samtidigt alla att komma ned nya kreativa idéer på hur man kan använda denna lösning.

    Så för att återgå till frågan. Om man tänker sätta upp en dator hemma som står på 24/7 enbart i syfte att köra RemoteStick server för att på så sätt kunna spara några slantar så gör man givetvis bäst i att strunta i alltihop istället. Däremot om man vill kunna utnyttja alla de möjligheter som lösningen ger utan att i första hand tänka på att spara energi så, absolut! Sätt upp en server hemma någonstans. Det finns dessutom väldigt lätta, energisnåla datorer nu för tiden. Och har man redan en dator hemma igång 24/7 av andra anledningar så finns det ju inget att förlora.

    Tyvärr vet jag för lite (inget) om Dovado för att kunna svara på om RemoteStick skulle fungera på den. Gissningsvis går det inte. Däremot borde det kunna fungera om man köper en router med usb-kontakt där det sedan är möjligt att installera en öppen mjukvara för routning som klarar av att köra python-skript (RemoteStick server). Visst det kan bli lite pill men absolut möjligt för den som vill/orkar.
     
  5. beddav

    beddav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Hur ställer jag in PATH variabeln i windows? Har letat men inte hittat ngt. Antar att det är där mitt fel ligger. Får upp

    I Remotestick Server:
    Unhandled Exception: ValueError('Procedure called with not enough arguments (4 b
    ytes missing) or wrong calling convention',)
    192.168.1.38 - - [25/Jul/2010 00:00:34] "GET /devices.xml HTTP/1.1" 500 465

    i Telefonen:
    (1)Error: The operation timed out

    Bra jobb annars, detta kan nog utvecklas till att bli mycket intressant.
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Kör du python 2.6?
    Om du provar starta servern från en kommandoprompt så kan du sätta PATH genom att köra "set PATH=...". Kolla i slutet på den här sidan: http://github.com/pakerfeldt/remotestick
     
  7. JwK

    JwK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    Tjo, tack för en lysande ide. Jag sprang o köpte en dongel. Fått det att funka med tdtool men inte med din app.

    När jag refreshar i appen får jag fel "(1)Error: null"
    Jag har testat både den i market och 0.1.2-alpha
    Det här är loggen från servern:
    jwk@firefly:~/Desktop/remotestick-server$ ./remotestick-server.py -h 192.168.0.102
    Warning: No authentication required. Please consider setting --username and --password.
    Bottle server starting up (using WSGIRefServer (192.168.0.102:8422))...
    Listening on http://192.168.0.102:8422/
    Use Ctrl-C to quit.

    192.168.0.252 - - [23/Jul/2010 18:29:05] "GET /devices.xml HTTP/1.1" 200 845

    Jag har även testat med lösen och att köra python i verbose (inga meddelanden)
    xml-output i webläsare med servern satt utan lösen ser korrekt ut.
    Några idéer? Kör ubuntu 10.04 x64. python 2.6
     
  8. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Okej, några idéer:
    • Du skriver att du även testat med lösen. Men har du provat med att köra både användarnamn och lösenord? Det kan vara så att det finns en liten bugg i Android-appen (;)) som tvingar användaren att specificera både ett användarnamn och lösenord.
    • Jag förmodar att du har lagt in sökvägen till libtelldus i din LD_LIBRARY_PATH innan du kör remotestick-server? Vill bara vara säker, även om du borde ha fått ett annat fel då istället.

    Jag ska se om jag kan vara lite mer verbose i både remotestick-server och android-appen för att lättare identifiera sådana här problem.
     
  9. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag kunde till slut återskapa problemet på en Windows 7-maskin jag tillfälligt har tillgänglig. Problemet är identifierat och jag jobbar på en lösning. Återkommer strax!
     
  10. JwK

    JwK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    Tack för det snabba svaret.
    Problemet kvarstår, jag testade följande som väl bör vara foolproof?

    jwk@firefly:~/Desktop/remotestick-server$ ./remotestick-server.py -l /usr/lib/libtelldus-core.so.2.0.2 -h 192.168.0.102 -u a -s a
     
  11. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Vad gäller ditt problem så har jag releasat en ny version av RemoteStick server (v0.3.3). Prova den!
     
  12. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Okej, har du provat lagt in telldus bin-katalog i LD_LIBRARY_PATH? Alltså typ
    Annars: Ladda ner REST client och prova med den för att se vad som händer.
    http://code.google.com/p/rest-client/downloads/list
    Ladda ner den som heter GUI och kör jar-filen direkt. I URL-fönstret skriver du:
    http://[ip till remotestick server]/devices.xml
    Klicka på Auth-fliken och välj Basic och fyll i a och a under username, password. Kör sedan frågan genom att klicka på knappen till höger om URL-fältet och titta vilket svar du får under Body-fliken under HTTP Response.
     
  13. Ingolf

    Ingolf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, Kör några nexxa-grejer här hemma så denna app är guld värd!
    Men jag har ett problem får felet: (1) Error: at line 8, column 14: not well-formd (invalid token)
    Servern spottar ur sig: 192.168.0.197 - - [27/Jul/2010 10:02:13] "GET /devices.xml HTTP/1.1" 200 354
    kör senaste servern på en windows 7 burk och 1.1.0 klienten
    Något tips?
     
  14. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag har fått samma rapport av en annan person. Gemensamt är att ni båda kör Windows 7. För tillfället har jag en Windows 7-dator tillgänglig men jag lyckas inte återskapa det här problemet.

    Har du några enheter definierade redan? Det skulle hjälpa om du isåfall kunde skicka mig din nuvarande uppsättning. Öppna registret (Start > "regedit" i Kör-fältet). Därefter letar du dig ner till HKEY_CURRENT_USER > Software > Telldus. Högerklicka på Telldus och välj Exportera. Maila den resulterande .reg filen till mig patrik.akerfeldt snabel-a gmail.com
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Annars skulle det också vara till hjälp om du kunde öppna upp brandvägg/router så att jag kunde prova göra en förfrågning från mig.
     
  16. Myggson

    Myggson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte tipsa om SwitchKing som håller på att utveckla en app för Android för att styra hemmet via Tellstick.
    http://www.switchking.se
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    SwitchKing:
    • är inte öppen mjukvara
    • kostar pengar (när nätverket hemma expanderar)
    • kör bara i Windows-miljö
     
  18. Ubi

    Ubi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fan va nice!

    hade tänkt att skriva ett sånt program då jag ändå har en server på 24/7. Nu slipper jag, ska prova det efter om ett par veckor då jag just nu har semester.

    Det borde väll inte vara några problem att få det att fungera med Ubuntu?

    Vore ju hur grymt som helst om man kunde lägga in röst styrning också! Det gör dock det hela mycket mer avancerat kodningsmässigt.
     
  19. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nej, det är inga problem att köra på Ubuntu. Mitt system hemma kör på Ubuntu server. Röststyrning vore läckert men ingen funktion som jag har tid att implementera är jag rädd. Men all mjukvara som krävs är öppen källkod så det är bara att modifiera. Jag uppmuntrar folk att göra ändringar som kan merge:as tillbaka in i huvudprojektet.
     
  20. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Version 1.2.0 släppt. Den stora förändringen är bättre stöd för Locale även om allt bara är under ytan. När Locale triggar RemoteStick så kör RemoteStick sina kommandon i en egen Service för att vara mer säker på att enheterna faktiskt slås på/av. Utöver det några mindre fixar samt att virtuella enheter nu syns med grön text för att skilja sig från vanliga enheter.