Rensa bland förinstallerade appar

Diskussion i 'Allmänt' startad av FixarJocke, 13 feb 2021.

  1. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    När man köper en ny Android är det ju en massa förinstallerat, funderade på att ta bort en del men är det något man ska passa sig från att ta bort? Dvs någon app som är viktig och bra att ha kvar?

    Google har ju såklart massa förinstallerat skit, Play Spel, Play Filmer, Play Böcker, Nyheter, Foton, Google Drive, Gmail och liknande jag ej behöver på telefonen.

    Men tas dessa bort helt eller avinstalleras bara uppdateringarna?

    Hade nämligen en Huawei förut som inte var speciellt ny, då togs inte Google-apparna bort helt utan bara uppdateringarna vad det verkade som.

    Vet inte om det är samma på nya Xiaomin jag har nu.
     
    Last edited: 13 feb 2021
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Dessa medföljande appar ligger installerad på system-partitionen och kan således inte avinstallera helt utan uppdateringar avinstalleras från data-partitionen och system-appen göms men förblir kvar när du inaktiverar den. Så det är egentligen bara uppdateringar till apparna som tar upp utrymme från den del av lagringsytan som du kan styra över.
     
    Last edited: 14 feb 2021
    Kristy gillar detta.
  3. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Endel appar påstår ju att dom gör systemet bättre och dylikt, felkorrigerar kända problem och gör prestanda bättre, men vet inte om detta är bullshit.

    På Huawei var dessa t.ex. "Huawei Mobile Services", "WebView i Android-systemet" m.m. Men är det lugnt att ta bort/inaktivera sådana appar?
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Så länge som du bara använder Androids egna inaktivera-funktion så är det ingen fara, om något slutar att fungera som du vill att det ska fungera så är det bara att återaktivera appen som krävs.
     
    Kristy gillar detta.
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja kineserna är experter på att lura på användarna förträffliga statligt sponsrade optimeringsappar, de glömmer bara nämna att apparna inte menade att optimera telefonen utan snarare dig som användare. [emoji1787]
     
  6. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Google Play services, vad är detta t.ex.? Något man kan ta bort?

    Androids egna inaktivera-funktion, var finns denna exakt? På inställningar » hantera appar så hittar bara Avinstallera men ej Inaktivera.

    Jag brukar ju annars bara gå in på Google Play, Installerade appar och avinstallera där?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Play Services är en Google app som många appar använder. Jag rekommenderar dig att inte röra den.
     
  8. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Ok, har du någon aning om vad den gör?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Väldigt svårt o förklara. Men det är systemtjänst. Så här beskrivs den på Google Play Store: "Google Play Tjänster används för att uppdatera Googles appar och appar från Google Play.
    Med den här komponenten får du viktiga funktioner som autentisering i tjänster från Google som du använder, synkroniserade kontakter, åtkomst till alla de senaste sekretessinställningarna för användare och platsbaserade tjänster som kräver mindre energi och håller högre kvalitet.
    Med Google Play Tjänster förbättras även din användning av appen. Offlinesökningar går snabbare, du får mer integrerande kartor och dina spelupplevelser förbättras.
    Det kan hända att appar slutar fungera om du avinstallerar Google Play Tjänster."
     
    FixarJocke gillar detta.
  10. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack. Några liknande appar man ska passa sig för att avinstallera?
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Med Androids egna funktioner så kan du sannolikt inte avinstallera en enda app som saboterar systemet.

    Det finns andra sätt att avinstallera och sabotera Android men de sätten har vi inte gått in på i den här tråden.
     
  12. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Du syftar på viktiga systemfiler? Dessa behöver jag ju inte ta bort känner jag, vill inte sabotera något på nåt sätt, snarare få lite extra lagring av att avinstallera förinstallerade appar och dylikt. Detta lär väl vara lugnt?

    Googles alla olika appar använder jag inte exempelvis så känns smartare att avinstallera deras uppdateringar då.
     
  13. FixarJocke

    FixarJocke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Någon som vet var man hittar denna? På Huawei gick jag in på Inställningar och appar, sen t.ex. Gmail och kunde inaktivera, men på Xiaomi står det bara Avinstallera såvitt jag ser.

    Edit: Detta kanske dock beror på att vissa förinstallerade Google-appar faktiskt går att avinstallera?
     
    Last edited: 18 feb 2021