Fråga: Rensa hela min mobil pga försäljning

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av IngloriousX, 13 feb 2012.

1. IngloriousX

IngloriousX Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag vill ha total återställning på min xperia arc pga att jag skall sälja den. Jag vet hur man går tillväga (hur man kör hard-reset) och sen skall jag tömma minneskortet och köra eraser för att köparen ej skall kunna återställa mina bilder dokument uppgifter om lösenord och sådana viktiga grejer jag ej vill skall kunna återställas. Undrar om det på något sätt ändå är möjligt för köparen att ändå kunna återställa filer på minneskortet? Bilder och sådant bryr jag mig inte om men bankdokument, personlig data och sådant vill jag ej skall kunna återställas. Sen har jag fråga angående interna minneskortet också. Efter att jag kört hard reset, kommer det ändå att kunna vara möjligt för köpare att kunna återställa dokument som jag haft på interna minnet, sidor jag besökt, sms inkorg/utkorg, telefonbok, uppgifter jag knappat in etc? För jag antar väl att sidor man besökt, grejer man knappat in, sms man skickat och sådant kanske typ sparas som cache? (jag är ingen expert) och därmed kanske är möjliga att återställa även efter hard reset. Jag vet inte faktiskt vad för program det finns numera för att återställa information även efter hard-reset. Därför vänder jag mig till er. Btw, anledningen till att jag vill sälja mobilen är för att jag skall köpa xperia s som kommer ut nångång nästa månad. Även tips på vad jag bör tänka på när jag säljer min mobil är välkomna :)

2. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej.I princip kan man ta fram det mesta om man har resurserna.Ska du sälja till kreti å pleti räcker det med total återställning.Har du kört mail, bank, browsers och andra känsliga appar i telefonen är det svårt.Där kan du inte skriva över data(om du försöker erase unused space kommer du överbelasta luren och därmed förstöra den).Jag lägger alla känsliga appar på minneskortet och byter ut det vid försäljning.För övrigt går det att få fram användbar info även efter så mycket som 20 överskrivningar.När data sparas på sd medium sprids det ut över hela på olika ställen med olika directory entries som också måste skrivas över en 40 gånger eller nåt.Det går till och med att ta fram info som raderats enligt Guthmann(40ggr+directory entries),dock dyrt kräver lab .Det finns bara ett sätt och det är hammaren.

3. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Håller med föregående talare. Om du har känsliga data på minneskortet, köp ett nytt och skicka med istället. Tex. kostar ett 8Gb, klass 6 från A-Data (som jag själv använder utan problem i min X10) 68:- på Inet.

Det enklaste sättet att rensa telefonen är att köra SEs program Sony Ericsson Update Service (SEUS) och göra en total ominstallation av mjukvaran. Den finns att hämta här. Det är nerladdningssidan för Vivaz men programmet fungerar till alla mobiler (SE har tagit bort den från många mobiler och vill att man ska använda PC-companion istället. SEUS är bättre tycker jag). Installera programmet och kör igång det, välj telefon och anslut den enligt instruktion och välj sedan "Ominstallation". Det framgår rätt tydligt av instruktionerna i programmet.

Alternativt kan du att använda Flashtool och lägga in en ny mjukvara. Blir samma sak som
    en ominstallation. Det finns mycket information hur man gör det här på forat. Till exempel den här tråden.

Lycka till. :)