Repa i skärmen Xperia Active

Diskussion i 'Xperia active' startad av Brynasaren, 10 okt 2011.

  1. Brynasaren

    Brynasaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft min Active några dagar nu! efter först dagen så såg jag att jag fått en repa i skärmen fast jag har varit hur försiktig som helst. Ska inte skärmen vara reptålig? Det sitter som ett skydd på skärmen ska det sitta där eller går det att ta bort? petade lite men verkar sitta rätt så bra.

    Tacksam för svar! Mvh Brynasaren
     
  2. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har väldigt många små repor på min skärm åxå men det sitter ett skärmskydd på från början som inte är reptåligt.
    Leta på ett nytt på nätet och byt det som sitter monterat från SE.
     
  3. Brynasaren

    Brynasaren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag får tacka för svaret!
     
  4. Tossie

    Tossie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    JGg tror dock inte ni ska ta bort det skyddet som redan sitter på. Tror nämligen detta är ett splitterskydd, liknande det som satt på gamla x10.
     
  5. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Helt rätt att det är ett splitterskydd. Inga problem att ta bort det å tillbaka ned ett nytt skärmskydd. Det nya skyddet håller kvar splittret om den skulle paja i tex fickan. Sitter inte riktigt lika bra som original men det funkar.

    Sent from my Xperia Active. Using Tapatalk.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  7. bokelund917

    bokelund917 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur ska man rengöra skärmen innan man sätter på ett skydd? räcker det att torka med toapapper eller något? inte så snyggt med flottiga fingeravtryck under filmen kanske xD
     
  8. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER


    Du rengör med medföljande putsduk, alt en microfiberduk
     
  9. bokelund917

    bokelund917 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    är det meningen att man ska ta av det som sitter på original då? är det svårt att få av?
     
  10. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Om det är som på övriga SE telefoner (t.ex. X10) så är svaret nej, det är inte meningen att det skall tas av av gemene man, men visst går det om man vill (andra har gjort det) med visst besvär (verkar vara ett riktigt pilljobb att hitta kanten).
     
    Last edited: 29 dec 2011
  11. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Samtidigt verkar just det skyddet vara repkänsligt i plast, glaset under är mycket svårare att repa. Ser man på det Italienska youtube klippet där de misshandlar en Active så syns det att skyddet är borta och det är säkert därför glaset står emot repor. Kanten syns tydligt vid micken och runt öronhögtalaren när skyddet är på och ser man på klippet i 720P så verkar "splitterskyddet" saknas.

    Det står även i manualen om att det finns ett plastskydd som ska tas bort bla för skärmen ska fungera med våta fingrar och det står att responsen kan försämras om man ej tar bort det och det borde vara detta skydd som menas där.


    Det allra yttersta skyddet vid leverans är ju oigenomskinligt så det fattar ju alla att det måste bort för annars ser man inte skärmen alls och telefonen går ju i princip inte att använda med det på då man inte ser skärmen.

    Därför kan det finnas anledning att tro att det just är det andra genomskinliga skyddet som ska bort enligt manualen, just för att det står detta om responsen. Det första skyddet går ju inte använda telefonen alls med, däremot fungerar den ju med det andra skyddet på men kanske just sämre med blöta fingrar.

    Frågan är ju om "splitterskyddet" behövs för inte ens när glaset skadas vid slutet av hamrandet i klippet så spricker det sönder i bitar.

    Tror mer SE satt på "splitterskyddet" eftersom de sätter på det på alla sina andra telefoner som inte har Dragontrailglas utan vanligt mineralglas som splittras mycket lättare.

    Active är helt klart tuffare än vad SE går ut med, jag tror inte Motorolas Defy/Defy+ pallar den sortens misshandel eller att bli överkörd med bil även om även den telefonen tål en hel del stryk.

    Defy säljs ju dessutom som en vardagstelefon som är tåligare för livets hantering och inte som äventyrs & extremsportlur som Active mer marknadsförs som.

    SE borde kanske tryckt mer på den stöt & reptåliga biten, men man kan faktiskt misstänka att de upptäckt att de redan satt dit "splitterskyddet" och istället valt att tona ned stöt & reptålighet därför att många skulle få svårt att ta av det själva och då var det enklare att låta det vara än att en massa kunder kommer in till återförsäljarna för att de inte fixar att ta bort det själva.
     
    ruppan gillar detta.