Fråga: Reparation bootloop med upplåst bootloader?

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av MaXmeOliver, 11 jan 2016.

  1. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Är det någon här som fått sin telefon reparerad pga. bootloop trots upplåst bootloader?

    Jag funderar på att låsa upp min bootloader men då jag har en telefon med serienummer 505xxx så ligger jag ju tydligen i riskgruppen för att låsa ut för bootloopen.
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det beror ju på vad som går sönder. Om bootloadern i sig går sönder så kommer ju inte heller servicestället att kunna göra någonting eftersom den är korrupt och inte kan laddas.
    Går den förbi bootloadern och loopar på kernel eller os-starten så kan man se att bootloadern är upplåst eftersom den fungerar som den ska :)
     
  3. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Ingen som varit med om detta? :/
     
  4. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    OT men:

    Jag har haft upplåst BL sen den dagen LG satt upp sida med upplåsning, så ganska länge nu!
    Även jag har serienummer som börjar på 505. Tur eller är det bara så att flertalet av folk som har den första batchen faktiskt låser upp BL, senare batcher har inte funderat på att flasha än? därför ses det som att serie#505 KAN vara känslig för en upplåsning av BL?!

    (Som alltid vid flashning av mobiler oberoende av fabrikat så kan det gå åt h-vete!)
     
    Last edited: 20 jan 2016
  5. BjornSv

    BjornSv Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Tror det är ett rent hårdvarufel och inget som påverkas av upplåst bootloader eller inte. Ett citat från en tråd på XDA-forums:

    "My friend who works at the central Rogers warranty and repair claims tells me that they are virtually inundated with 505 and 506 bootloop replacements. He then qualified his "inundated" statement by saying that he has never seen such an amount of warranty claims for any one phone model in his last 5 years on the job. I heard the same thing from the Asurion rep when speaking to him on the phone."

    OK, Internet är som bekant inte direkt någon pålitlig källa om man inte får ett antal olika bekräftelser från olika håll, men jag tycker det där låter väldigt oroväckande!

    Jag skulle råda dem som råkar ut för problemet att helt enkelt skicka in telefonen för reparation och inte nämna något om bootloader statusen. Jag tror inte ni kommer få några problem från LG. De bör rimligtvis ha fått upp ögonen för situationen.
     
    masze gillar detta.
  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Pratade med supporten 4 gånger i dag. Dom förnekar att det finns några problem. Jag sa att dom kan väl googla bootloop lg g4. 1 person har enligt dom ringt om detta problem i januari.
    Den andre jag pratade med slängde på luren när jag frågade varför dom förnekar. Vilka amatörer. Deny Deny deny.
     
  7. slusk

    slusk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag fick detta idag.. Satt och svarade på ett sms när mobilen hängde sig och starta om sig.. startade om sig och startade om sig...
    Jag drog ut batteriet och starta om den utan någon skillnad. Körde factory reste och fick igång den 1gång så den optimerade program men runt 11/41 så dog den. Nu bootar den inte längre, den hänger sig på sista godkännande rutan när jag kör factory reste så verkar bara bli värre och värre.

    Jag ringde LG och pratade med en snubbe där. Han ville väl inte direkt erkänna att det var fel på massa lurar men.. Han sa att testa köra factory reste, funkar inte det har jag fått instruktioner att den skall in på lagning. För att antingen byta modermodemet eller bränna in en ny bootloader... Så jag frågade om det var en vanligt fel eftersom alla trådar om detta är rätt färska, han var tyst en stund innan han sa att ja vi har fått in ett antal samtal nu om detta sista veckorna!

    Japp jag har en mobil som börjar med 505 och det kom från ingenstans!
     
  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Ojdå mer än en då ;-)
     
  9. slusk

    slusk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fick svar av LG idag...

    LG Electronics Sverige
    Hej Tomas, först av allt vill jag så klart beklaga att du har råkat ut för detta problem med din G4.

    Det stämmer att vi har fått in några ärenden här i norden, och läser man på nätet stämmer det ju att det blir flera när man ser till hela den globala marknaden.
    På sätt och vis kan jag hålla med om att man nästan vill varna alla när man läser dessa trådar i forum och liknande, dock är de enheter som har drabbats en väldigt liten andel av alla som har sålts, även om man bara ser till dem som har denna början på serienumret. Risken är ju att om man ber alla att kolla sitt serienummer och höra av sig till oss i förebyggande syfte så skulle vi få ägna så mycket tid åt felfria enheter att väntetiden skulle bli olidlig för er som verkligen behöver få sin telefon fixad så att ni kan få hem den igen.

    Jag menar så klart inte på något sätt att vi ska förminska eller mörklägga detta problem, tvärt om. Vi vill dock reservera oss för att kalla något ett generellt fel när det inte drabbar en större andel av enheterna. Risken är att det misstolkas, eller stjälper mer än det gynnar både oss och er kunder.

    Mvh, Erik S.