Reparera en gammal Samsung G800?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av android123, 11 feb 2017.

  1. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    6791-SamsungG800img1.jpg Hej! Min G800 har legat i byrålådan i 8 år nu. Skärmen slutade fungera. Bråkade i veckor med Elgiganten som vägrade laga den för garantin hade gått ut, de erkände inte konsumentköplagen...
    De sa något om en flexkabel. Jag vet inte vad felet var, om den sitter löst eller om den är helt trasig. Ärligt talat vet jag inte ens vad flexkabeln har för funktion förutom att hålla ihop allt.
    Nu flera år senare funderar jag på att försöka reparera den själv hemma eftersom mobilen innehåller många minnen osv.

    Finns det en guide för att reparera de äldre mobilerna hemifrån?
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!

    Har du haft den inlämnad? Hur kan de annars veta att det var flexkabeln? Hade den bara varit lös hade de ju satt tillbaka den kan jag tycka.

    Flexkabeln är den som sitter mellan LCD;n och moderkortet.
    Det är ofta lätt att byta en sådan.
    Bara du kommer in i telefonen.
    Men, de äldre kunde vara lite knivigt att få till det. De kunde ha liksom en kontaktklämma som man skulle få fast den ena sidan med, det var inte helt lätt att pricka rätt.
    Som det ser ut på bilden på nedanstående länk så kan det vara en sådan på denna. Men 18 kr kan minnena vara värda att prova för.

    Vet inte om det behövs någon specialmejsel till den där.
    Ser du några skruvar alls?
    Det är lite meckigt med den där sliderfunktionen också.



    http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-L...880852?hash=item3aa563bf54:g:IM8AAOSweW5U8A8Q
     
  3. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag lämnade in den. Mitt minne av det hela är vagt. Jag minns iaf att det hade med flexkabeln atgöra. När mobilen sätts igång så ser man i skärmen att något är där. Man ser konstiga streck i olika färger över hela skärmen men jag kan inte diagnotisera om det är så att kabelnr lös eller trasig. När jag tänker efter ordentligt så var nog garantin fortfarande giltig men de tyckte inte att det var något de behövde laga gratis. De ville ha typ 1400kr eller något sånt. Det var mycket pengar för mig som 13åring och ärligt talat så tyckte jag inte att det var värt det att lägga på en flexkabel. Sålänge inte övre och undre delen av sliden har fallit ifrån varandra...Såg en flexkabel på någon sida. Kanske Mytrendyphone eller teknikdelar för runt 60kr. Jag är redo att betala det. Helt Ok men sålänge jag vet vad jag gör :) Samma sida erbjöd att ersätta och laga den för knappt 500kr så det får bli min sista desperata utväg. Tack för svaret :)
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ja, den jag hittade på Ebay kostar ju 18 kr!
    Det är ju bara att prov!