Reseplanerare för stockholms lokaltrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av johannilsson, 23 jun 2009.

  1. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    STHLM Traveling

    Reseplanerere för Stockholms Lokaltrafik. Källkoden finns på GitHub. Skärmdumpar och mer info finns här.

    • Autocomplete för stationer och adresser
    • Favoriter
    • Historik
    • Sök från min position
    • Genvägar från Home för avgångar och resvägar
    • Skicka resealternativ till en annan telefon
    • Resealternativ
    • Detaljerad vy
    • Avgångar / Realtid
    • Svenska/Engelska
    • Integration mot andra appar, se här för exempel
    Market

    [​IMG]

    Innan jag släpper nya versioner brukar jag vanligtvis lägga upp release kandidater på GitHub. Håll ett öga där om ni är intresserade av vad som kommer i nästa version.

    Tack för all hjälp och feedback jag har fått av er här, utan er hade appen aldrig varit där den idag.

    Hej, jag har precis släppt en beta version av en reseplanerare som använder data ifrån sl.se (Stockholms Lokaltrafik). Just nu har den bara basfunktioner som autocomplete, resealternativ och detaljerad resevy men skulle ändå behöva hjälp att testa och era åsikter kring förbättringar.

    Kommer snart börja koda på att få in gpsposition och karta för att kunna nyttja detta i till och från fälten. Kommer även släppa den som öppen källkod så fort jag känner att den är någorlunda stabil, då kommer den även dyka upp på Market förhoppningsvis.

    Screenshot och installationsinstruktioner finns här. http://www.markupartist.com/sthlmtraveling/
     
    Last edited: 30 jan 2010
  2. mauno

    mauno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ser bra ut. GPS-position vore underbart.
     
  3. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Kul!

    Kul att du valde att dela med dig av den här också. Så snart du är redo att släppa den på Market så skriver vi gärna en artikel på vår portal. Alltid välkommet med nya svenska apps!
     
  4. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Snyggt!
    Men varför inte göra en inställning där man välja språk? Mig veterligen så pratar i alla fall de flesta svenska i Stockholms län.
     
  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    mkt mkt nice apps. vore nice att se den även för oss som inte bor i betongblocket dvs östgötatrafiken.
     
  6. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack och kul med kommentarer.

    Kommer släppa den på market när jag känner att den är stabil och har fått in gps funktionen.

    @droidgren Jo jag kommer lägga till det eller att den kommer välja svenska om man har det inställt när jag lärt mig hur de bitarna hänger ihop.

    @goa200 Teoretiskt sätt så går det såklart att göra för andra svenska städer med. Kommer att släppa apiet som jag använder mot sl.se senare så om någon känner för att parsa ut för andra städer/regioner så borde det vara ganska rakt fram att få in eller in en egen app för den eller de regionerna.
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kan du förklara lite kort hur du lyckats få kompletion? Jag har inte kollat på deras API eller vad de erbjuder, men jag har svårt att tänka mig att SL har en sådan tjänst?
     
  8. JonasE

    JonasE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    SuperNice!! STHLM Traveling och jag är redan kära i varandra.
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @Kaj nej tyvärr har de inget api. Jag har ett eget api mot sl som i sin tur skrapar deras sida och packar ihop det i ett mer vänligt format för telefonen. Behövs en del optimering dock för det blir lätt många request som går iväg för autocompleten.
     
  10. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Så för varje tangenttryckning skickar du en fråga till http://reseplanerare.sl.se/bin/query.exe, och sedan parsar du svaret med hjälp av regexp?
     
  11. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja precis, dock gör jag parsningen på en separat tjänst och döljer det bakom ett api som jag tillhandahåller till STHLM traveling. På så viss inbillar jag mig att jag snabbare kan fixa uppdateringar ifall sl skulle förändra något på sin sida och utan att behöva uppdatera applikationen. Samt att jag kan cacha request och slippa parsning i de fall.
     
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ah, nice.
     
  13. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Mycket bra app! Nu avinstallerar jag den andra SL-appen. Heh. Nåväl, jag stötte på en kluring som den inte klarade. 22:40 ikväll sökte jag efter resa från "Västra skogen (Solna)" till "Järfälla, Markervägen". Jag fick till svar att den inte hittade någon route. Detta till skillnad från sl.se, som gav mig en vägbeskrivning.

    Bugg eller feature? :)
     
  14. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    sl gör något annorlunda när det gäller gatuadresser, har också haft problem med det när jag har testat. Däremot om man söker på en adress med ett korrekt gatunummer så ska det fungera tex Järfälla, Markervägen 2.

    Men det här är definitift något som jag känner måste fixas till. I med gps/kartstöd så kommer även där också söka på adress.
     
  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    0.2 Är nu släppt, lite upprensning men den stora nyheten är att man kan basera från och till på sin nuvarande position.

    Tänkte ge den en vända till här innan den är redo för Market.

    Screenshot och installationsinstruktioner finns här. http://www.markupartist.com/sthlmtraveling/

    Är bara att ladda ner 0.2 direkt så ersätts 0.1 automagiskt.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    1.0.0 finns nu ute på Android Market.

    Fler tankar om applikationen motages gärna, det som ligger närmast är att lägga till så att man kan välja tidigare och senare avgångar när listan över resealternativ visas skulle jag gissa.

    @bernard tips inskickat.
     
  18. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    skulle lätt lägga både den ena och den andra hundringen om du fick det och funka på östgötatrafiken :)
    Annrs kudos för en superb app
     
  19. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Några saker efter att ha testat bara sådär snabbt.

    1. När jag söker får jag upp avgångar som redan gått som 1a på listan. Det känns lite bakvänt.

    2. Jag gillar att kunna spara sökningar. Har använt någon app som heter slinfo eller dylikt förrut och jag uppskattade den funktionen. Så inför det! ;)

    3. Den hittade platsen jag var på, men enligt app så fanns ingen kommunikation därifrån. Borde den inte hitta närmaste plats där det finns kommunikation ifrån? Jag bor vid skanstull precis och där hittade den rutger fuchs gata, men jag bor lika nära skanstull där det helt klart finns kommunikationer. Tweakgrej, men ändå.

    4. En norsk kille har gjort en app för att hitta närmaste gratiscykel i norge. Det skulle vara trevligt med en sådan funktion fast för t-bana. Hitta närmaste station-knapp typ. Bra när man varit på fester och inte hittar hem (ja det har hänt... )

    5. Ytterligare en funktion kunde ju vara att lägga till så man kan köpa biljett för aktuell resa genom ett klick. Det finns ju separata apps för det, men de säger inte vilken sträcka som kräver vilken biljett. Om man för samman dem kan man enkelt söka resa och köpa biljett till den.

    Hoppas det kan vara idéer som kan vara till nytta. Ska följa och testa vidare!
    Kul med lite svenska apps, mer sådant!
     
  20. cocacola30cl

    cocacola30cl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur bra är den då? Bättre än SL-info eller ska jag vänta ett tag till med att byta ut den appen?