Reseplanerare för stockholms lokaltrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av johannilsson, 23 jun 2009.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Skulle också vilja kunna byte tidpunkt för en sparad resa innan man gör sökningen. Långtryck och sen val för "Resa senare" och "Återresa"?

    Jag använder sällan sparade resor för att se "när kan jag åka nu" utan snarare "när måste jag åka för att hinna med sista bussen/tåget/vara framme en viss tid".
     
  2. Zaku_II

    Zaku_II Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har upptäckt att det inte går att ta bort favoritrutter under favoriter, vilket är lite störigt eftersom de jag har där inte är relevanta längre eftersom jag flyttat. Samma sak med avgångar. Tackar för en bra app också!
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    De har tagits upp tidigare att man vill kunna ta bort favoriter direkt från listan. Vad du gör nu är att du klickar på resan och när du fått upp den så klickar du bort stjärnan.

    Avgångar är ju bara historik så de försvinner ju så fort du sökt på nya hållplatser..
     
  4. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Att Virginia dyker upp när man skriver är "va" är väldigt konstigt. Jag gör en sökning mot googles geo api i en bounding box som täcker Stockholm, alltså en bugg i deras api tyvärr.

    Under inställningar så kan du stänga av sökning på adresser då söker den enbart på hållplatser.

    I exemplet med Norrbyvägen så är det så att hållplatsen dyker upp efter "norrb" när den ser går över till "norrby" kommer alla adresser som matchar "norrby" upp. Du kan se ute till höger på indikatorn om den söker eller ej.

    Jag vet att sökningen på adresser inte är optimal, men tyvärr har jag inget val om appen ska kunna stödja sökning på adresser då SL's tjänst inte längre stödjer sökning på adressnamn. Vad som händer i bakgrunden är att den plockar upp koordinater för respektive adress och sen gör sökningen baserat på dessa. Men det finns som sagt förbättringar att göra t.ex lägga på en sortering så att adresser inte alltid kommer överst utan bättre matchar namnet.

    Jag har inte kommit någonstans med synkning mot "Mitt SL". Tror inte att jag kommer implementera det mot SL's tjänst utan istället som en synkning mot min backend tjänst. Men tyvärr ligger det här längre fram, finns ett par andra saker jag vill förbättra innan.

    Att kunna lägga till platser som favoriter är en utmärkt idé och något som jag har planerat att lägga till. Är dock inte helt överens med mig själv på var och hur jag vill lägga det.

    Om du får svar rörande smartinfart så skrik till. Tror att det skulle kunna passa som en separat app men som kan integreras med STHLM Traveling genom intents.

    Tack för alla tankar är extremt värdefullt! Just det all hjälp med utveckling är välkommen. :)
     
  5. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag vet det är sjukt störigt ska såklart fixas framöver. La in en issue på det.
     
  6. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    La in en issue för det på GitHub så jag inte glömmer bort det. I den senaste versionen finns dock en funktion under inställningar som kan radera alla favoriter och historik om du vill bli av med dem snabbt.
     
    Last edited: 16 jul 2010
  7. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    La in en issue för det på GitHub för att inte glömma bort det.
     
  8. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  10. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Fått svar från SL nu:
     
  11. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lät som en bra idé så vi får hoppas att de går vidare med det, helst med öppna api:er.
     
  12. arono

    arono Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm känns som jag ibland inte får samma svar på sl.se som med appen. Kan det ha nåt med adresser att göra?

    Iallafall bra app, speciellt realtid. Eftersom jag är värsta tidsoptimisten vill jag föreslå att man kan lägga en larmfunktion på en viss tåg- eller bussavgång.
    Att man öppnar realtid för en station, trycker på ett visst tåg man ska ta, får upp en dialog (med förra värdet som default) där man ställer in att den ska larma sju minuter innan d v s då det är dags för mig att gå utan att behöva springa :D.
     
  13. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej, kul att du gillar den.

    Ja det kan skilja. Appen baserar adresssökningar på koordinater som fås genom reverse geocoding. SL exponerar inte möjlighet att göra sökningar på enbart adresser i det API som jag använder. Alltså en sökning på en adress i appen och en på sl.se kan skilja sig åt. Om det är helt off så ge gärna ett exempel så kanske jag kan förbättra det.

    Gillar tanken med alarm, det finns ett förslag för det på uservoice forumet. Jag går inte enbart på vad folk röstar på där men jag väger alltid in det när jag plockar nya saker att implementera i appen. Lägg gärna en röst där eller komplettera med mer info om du vill se det i en framtida version. Det går såklart även bra att lägga in nya features eller buggrapporter direkt i issue trackern på github.
     
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Är det bara för mig som appen sedan igår kväll/natt alltid ger "Problem med anslutningen till SL" eller liknande vid sökning? Har SL ändrat något?
     
  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej, testade precis en resa från telefonplan till gärdet utan problem. SL's servrar kan vara lite långsamma ibland, men felet som visas betyder tyvärr inte alltid att det är fel på anslutningen. Det kan även vara att resor saknas vid den aktuella tidpunkten eller en mängd andra orsaker. Ska fixa det här i en kommande version så att det ger ut korrekt information. Kollade även upp hur många fel det har blivit det senaste dygnet och det är inte mer än vanligt. Har du exempel på en resa så posta gärna så kan jag kolla upp den egentliga orsaken.
     
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ok. Hmm, bara för att jag testade nu så fungerade det som vanligt igen. Hade dock problemet hela kvällen/natten igår och när jag testade nu imorse också på rutten Ruddammen -> Essingetorget. Fungerade helt plötsligt som sagt så vet inte vad. Specifikare information som du säger vore kanske bra ja. :) Blev bara så förvånad eftersom appen aldrig krånglat förut.
     
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skönt att höra att det funkar nu, du får helt enkelt låta bli att vara ute och svira så sent om nätterna :)
     
  18. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade också problem med den då, fast även på eftermiddagen. Men förmodligen var det väl nåt tillfälligt... :)
     
  19. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Förhoppningsvis funkar det bättre nu. Där är dock en viss roundtrip för varje fråga som kan vålla vissa problem. Ett request går via Klient -> app engine -> proxy -> SL och sen tillbaka. App engine klipper ett request efter ca 30 sek och det händer då och då att SL's servrar tar längre än 30s på sig. Men mest troligt var felet relaterat till att sträckan inte trafikerades vid det tillfället. Ska fixa mer relevant feltext i en kommande version.
     
  20. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag hade lite problem i förra veckan också, men varje gång jag hade problem i appen fick jag inte heller några resultat på mina sökningar på sl.se, så det låg nog helt och hållet på deras sida..