Reseplanerare för stockholms lokaltrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av johannilsson, 23 jun 2009.

1. johnAls

johnAls Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Den har vissa bra saker, som snabbare sökning och autotext. Jag tycker den är bra men saknar att kunna bestämma tid för resan och spara favoriter och realtidsinformation. Om det fixar så kommer jag nog att ta bort SL-info från marketen

2. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

@roboten Tack för bra tankar

Att den visar alternativ som redan har varit får vi skylla på sl där jag hämtar jag datan ifrån. Om man gör samma sökning där och väljer att visa en lista över resealternativ så ser vi samma beteende tyvärr. Visst kan jag filtrera bort dem men jag föredrar att inte modifiera datan allt för mycket för att minska ner på parsningen. Men jag håller med om att det känns lite onödigt att visa det.

Att kunna spara sökningar är något jag har i min backlog och definitift något jag skulle behöva själv med, så det kommer komma förr eller senare.

Vad det gäller "My Location" bitarna så vet jag att de inte inte fungerar klockrent. Just nu har jag ingen möjlighet att veta vilken station som ligger närmast. Istället använder jag GeoCoder för att översätta kordinater till en adress, sl brukar i de flesta fall kunna lista ut hur man ska gå ifrån en adress till närmsta station. Dock blandar den ihop en adress med en station ibland om en station heter samma som en adress. Det brukar kunna hjälpa om man själv lägger till ett gatunummer i fältet. Jag har en tanke på hur jag ska lösa det men tyvärr är det inte helt enkelt. Behöver även mer testdata för att kunna testa här. Om du har möjlighet att få fram kordinater där du hade problem så har jag lite att jobba med.

Hitta närmaste station är en bra ide, dock bygger det på att jag vet var de är vilket jag inte vet idag, men kanske hittar vi en lösning på det.

Att kunna köpa biljett till en resa direkt är en bra idé, dock hade jag gärna sett att de applikationer som finns för det hade tillhandahållit ett sett att kunna integrera med dem. Lägger till det här på min backlog med för jag gillar verkligen iden med det.

3. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tycker att det är bra att det finns alternativ för olika appar, så jag tycker inte att du ska ta bort den. Men du får mer än gärna hjälpa till att utveckla på den här appen. Planerar att lägga upp koden i veckan på github.

Att kunna bestämma tid för avgång (lite pinsamt att det inte finns faktiskt) samt kunna spara sökningar är på min backlog med. Men som med alla hobbyprojekt handlar det om tid. Realtidsinformation är en intressant tanke med, vet dock inte hur nödvändigt det är, använder man det ofta?

Har även en tanke på att man ska kunna få notifieringar om en viss linje är drabbad av störningar med. Vet inte heller hur nödvändigt det skulle vara men tanken att kunna göra det tycker jag är intressant.

4. johnAls

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Notifkeringen är jätte bra, har gjort en sån fast gjorde aldrig klart den, den klarade endast en pendeltåg linje, gjorde en service som kollade just Märsta linjen varje morgon om det va några problem. Va jätte bra men la ner när mitt uppdrag i Älvsjö tog slut, nu kan jag gå till jobbet igen:) men den tror jag stenhårt på.

Realtidsinformationen använder jag inte själv, men fick massa mejl om att folk ville ha den så la in den

5. johnAls

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag har skrivit SMSBilljeter där man bland flera kan köpa SL biljeter, om du har någon bra idé så säg till

6. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vet inte vilket som hade varit bäst att integrera det i appen eller överlåta den här funktionaliteten på en annan app, gillar dock iden att separera ut det här. Dels blir det mindre att underhålla i en specifik app och dels kan man välja om man vill ha det här eller inte.

Jag hade då gärna sett en lösning med en publik intent liknande den som Twidroid har. http://snipplr.com/view/10690/twidroid-public-intent-for-twitter-direct-messages/ Vet inte hur de har löst det dock. Det finns ju även något som heter content providers men vet inte om det hade fungerat för det här.

7. johnAls

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Att starta den är inget problem, som sagt räcker så gott som med en publik intent,
    tänkte mer känner det svåra idet är att räkna ut vilka zoner resan går igenom

8. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hur gjorde du med datan från sl i din app? Jag skrev ju ett eget api ovanpå sl för att kunna få in den funktionalitet som jag ville. Om du har gjort samma kanske vi kan nyttja samma api?

För övrigt så letar jag även efter en ny plats att hosta det här apiet, eller att ha som en fallback ifall min server skulle vara nere. Om någon har möjlighet att hosta det så hade det varit super. Är en enkel php snurra så det behövs inte mycket.

9. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ser ut som att man kan söka zoner här http://sl.se/Templates/Iframe.aspx?id=4924. Har aldrig riktigt köpt sms biljetter så jag har inte så stor koll på det. Men man borde kunna få fram hur många zoner det är genom att leta igenom alla byten och fråga efter vilka zoner hållplatserna ligger i, sen skicka detta till SMS Biljetter. Krävs en del parsning av datan dock...

10. johnAls

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

För notifkation tjänsten så gjorde jag ett eget api över, dock kände jag att endast detta funkade när det endast var jag som körde mot den, så för SL-info låter jag telefonen parsa informationen istället så jag slipper bry mig om egen server.

Molnet? lägg upp det hos google?

11. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Som användare föredrar jag nog att ha en app för att göra saker som har varandra att göra. Men jag förstår dilemmat i en liten utvecklar-cirkel att man inte vill trampa varandra på tårna osv. Bästa är ju om man kan samarbeta. Låter som ni redan har hittat varandra ju, så gör det gemensamt! ;)

Om ni behöver hjälp med att tugga gps-coords eller liknande säg till. Jag har för mycket tid och för lite att göra. Gjorde nyss en lång xml-fil med gps på cykelstationer i sthlm bara för skoj skull... :)

12. robboten

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

johnAls, jag använder för övrigt din app rätt mycket nu på sommaren. Tycker den är bra, men ett par gånger har jag fått sura chauförer som säger att jag köpt fel biljett då jag inte vetat vilken zon jag var i osv. Så det vara bara det jag saknade.

13. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

(Ursäkta att jag tjuvar tråden lite)

Är du utvecklare? Har du tänkt använda den som overlay i google maps?
    Kan tänka mig att det finns en del folk som är intresserade av en sådan app.

14. robboten

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nä jag hjälpte bara en kille i norge med den.
    Fast jag vet inte om han använde den sen då hans app mer var för Oslo. Jag hade bara hoppats på att han kunde lägga in den så att jag kunde hitta cyklar i Stockholm oxå.

Om någon vill ha den eller något annat jag kan stå till tjänst med så skickar jag den gärna. Själv har jag ingen kunskap i denna typ av utveckling även om jag tycker det är intressant.

15. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Låter helt klart som att det hade kunnat bli en trevlig app att ha till hands. Kanske kan ha som alternativ i sthlm traveling att den föreslår att man ska ta en cykel istället om den inte hittar någon station :)

16. robboten

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Tyckte jag oxå. Men grejen är att i Norge finns det ett gränssnitt för att hitta lediga stationer som man kan koppla till en app. Detta system finns i flera länder, dock inte i Stockholm av någon anledning. Jag har mailat dom men dom har inte ens brytt sig att svara. Jag tror han i Norge avvaktar pga detta. Men någon typ av overlay kanske kan vara något så länge. Nån som vet hur man gör sådant? Kunde ju vara en idé till traveling också, att ha overlay med buss-stationer och t-banestationer...

Någon som heter Herman har lagt in en del av cykelstationerna i google maps (maps.google.se), men jag har ingen aning om hur man får in det i mobilen...
    http://maps.google.se/maps/ms?msa=0&msid=107799798564821521418.0004692bdca4e5ce7f5d0

Man kan oxå få en overlay på samma site för alla sl-hållplatser.
    http://maps.google.se/maps?f=l&sour...sa=X&ct=result&cd=1&ei=ZxxSSurILdPOjAfwuqToBg

Om det nu kan vara till nån nytta...

17. robboten

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

18. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

19. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

@robboten Den kartan över hållplatser har jag inte sett, men det ser ju verkligen ut som något som skulle gå att använda. Skriver upp det på min lista.

@Kaj Tack för tipset för att klicka i kartan, tror att det kommer bli ett bra komplement till "My Location" i STHLM Traveling med.

20. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bah jag vill en sådan här app för Göteborg.

När man är i Stockholm åker man taxi annars vet man inte vad man är tågen går ju undermarken där,
    till skillnad från i Göteborg där vi har dom mitt i gatan så vad ska man med en sådan här app för Stockholm. :D

För Stockholm behövs en Taxi app. :rolleyes: