Av en slump såg jag att Düskarna för bara någon dag sen beslutat att man ska FFP2-skydd på bussar i Tyskland, det är där jag byter så bra att jag såg det.
Lite flipflop, fram och tillbaka. Det var någon månad sen sommarens början då det inte verkade krävas. Det är en djungel att kolla igenom tyska myndigheters sidor.
7h in. Toan funkar, men inte wifi. Tur att jag laddade ner lite filmer. Andra verkar bli putt om jag slår på läslampan så blir lite spel och filmer på mobilen.
Har varit på gran Canaria I en vecka. Inte en droppe regn. Att komma hem till slask känns ju dock lagom roande.
Det var riktigt bra! Pyttelite regn och sol. Nära eller strax över 20 grader varje dag. Lärde mig aldrig valutan utan chockades i efterhand över hur billigt allt var. Ostsniglar var bästa bakverket. Fanns överallt och kostade 2,5..
Nu var det nästan tio år sedan jag besökte Prag, men "ostsniglar" minns jag inte. Har du bild? Eller lokalt namn på grejen? ;-)
Sýrový šnek. Finns pizzavarianter också, men dessa var bäst. Fanns en med frön också som var otrolig.
Finns det någon bra reseplanerare för buss/tåg ut i Europa? Flixbus listar sina destinationer men inte vilka dagar det går bussar till dem på ett bra sätt..
Google maps hade varit perfekt om man kunde justera mer vad gäller väntetider, byten och så. Den känns ibland irrationell; särskilt när den på vissa korta sträckor väljer ett privat alternativ som kostar 3-400kr istället för kollektivt för 50-100kr.
När vi tågluffade i europa i 9 veckor så körde vi appen som idag heter ”rail planner”. Funkade hur bra som helst.
Kanske fel tråd för detta men försöker iallafall! Nu bär det snart av till Thailand i 3.5 vecka för min del och är därför på jakt efter något kontantkort att använda på plats där då roaming är helt orimligt dyrt utanför EU. Ni som varit i Thailand sista tiden, har ni något tips på förbetalt simkort med så stor datapott som möjligt till ett rimligt pris? Småkollat lite på AIS Traveller men det har bara 4GB data vilket är lite väl lite: https://www.ais.th/esim-traveller/#/ Edit: Ser ut som de har obegränsat också för ca 500kr, vilket känns lite dyrt.
När du kommer ut på flygplatsen vid bagagebanden så kommer du ha många alternativ att välja på, dtac, AIS och många fler. Priset är ungefär densamma mellan operatörerna.
Jag använder denna hemsida för att kolla upp olika operatörer i det land jag t.ex. vill åka till ,eller är intresserad av vad för operatörer som finns i landet Prepaid Data SIM Card Wiki . Här har du en länk direkt till Thailand med de olika operatörerna samt vad för prisplaner mm som finns för kontantkort hos de thailändska operatörerna Thailand
Börjar gå under utan sol och funderar på att flyga för första gången sedan 2018.. Málaga ser lovande ut ~2000 flyg norwegian dit, ryanair tillbaka ~2000 hotell 4 nätter (behöver egentligen bara ett rum med egen toalett, kraven är låga) Eller så köper jag bara fyra billiga ljusterapilampor på amazon..
Om du åker till Malaga kan jag rekommendera en avstickare upp till Granada, härlig stad med ett intressant Palats att spana in. Edit: stavfel.
Håller med! Förutom maffiga Alhambra är gamla stadsdelen Albaicin (eller nåt i den stilen...) väldigt mysig att strosa runt i. Har inte varit runt så mycket mer själv än dessa två, men dottern som varit där mer hävdar bestämt att Granada över huvud taget är jättetrevligt, så bra tips där!