Fråga: Returnera trasiga Pixel Buds från tyska Google Store med tysk RMA-fraktsedel från Sverige?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Xboy, 16 jun 2022.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Hej alla!

    "Titeln säger allt", som de brukar säga. För ett par år sedan, då det så kallade "Schweden-tricket" fortfarande fungerade, köpte jag ett par Google Pixel Buds 2 från tyska Google Store. Efter några firmwareuppdateringar som rättade till några inledande uppkopplingsproblem har jag tyckt de fungerat väldigt bra. Tyvärr har dock den högra hörluren av oklar anledning givit upp, och efter ett par timmar med den svenska telefonsupporten och den brittiska chattsupporten har jag nu beviljats ett reklamationsärende ("RMA", som det tydligen kallas i branschen).

    I chattkonversationen sade den Google Support-medarbetare jag pratade med att de dock inte kan utfärda fraktsedlar från Sverige till Tyskland. Jag vet att det här är ett problem som andra forummedlemmar tidigare har flaggat upp. Min korta fråga till er som själva har råkat ut för samma bekymmer är kort och gott hur ni har löst fraktfrågan när ni skickat tillbaka defekta produkter till Google då ni endast erbjudits en tysk returfraktsedel som inte är giltig i Sverige?
     
  2. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Om det är en UPS fraktsedel så funkar den även från Sverige oavsett vad Google säger ;) Har själv fått samma påstående som du från Google men UPS struntar i var du skickar ifrån.
     
    Kristy och Xboy gillar detta.
  3. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Aha, det låter ju försiktigt lovande i sådant fall! Tusen tack för det raska svaret - jag var helt säker att Swedroids kollektiva intelligens skulle kunna reda ut det här :). Jag uppdaterar tråden så snart jag fått returfraktsedeln!
     
    rodak gillar detta.
  4. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tänk bara på att det kan vara svårare på vägen tillbaka, då kan du behöva använda en forwarding tjänst från Tyskland som t.ex. mailboxde :)
     
    Kristy och Xboy gillar detta.
  5. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Skicka till närmaste återvinningscentral och beställ ett par Pro ;)
     
    Xboy gillar detta.
  6. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Det kan du skriva upp - lurarna är, som framgår i nästa inlägg i denna tråd, idag tillbakaskickade till Google för förmodad återvinning. Tydligen kommer Pixel Buds Pro att kunna beställas från och med 2022-07-21 för saftiga €219 från de EU-stater som Google inte har geoblockerat från beställning. Håll tummarna att Pro-varianten gör skäl för sitt namn, både avseende kvalitet som finesser.
     
  7. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Uppdatering 2022-07-11:

    Hela felanmälningsproceduren tog närmare en månad i anspråk, men här är några slutsatser som jag kunnat dra av hela processen:
    • Till skillnad från hur det låg till när jag tidigare under pandemin felanmälde ett svullet batteri i min Pixel 3 krävs det inte längre någon VPN-tunnel för att kunna felanmäla en Pixel-produkt. Felanmälan kan istället ske via Googles Store Hjälp. Efter att ha uppgivit mitt telefonnummer där blev jag uppringd från ett amerikanskt nummer.
    • Personen jag talade med över telefon i den förmodade "första linjens support" var en svensk medarbetare på Google. Samtalet slutade med att hon efter att ha rådfrågat någon kollega - med närmare en halvtimmes pausmusik - att jag blev hänvisad till Pixel Support.
    • Väl i kontakt med Pixel Support fick jag förklara hela mitt ärende på nytt. Det hela skedde initialt på engelska via Pixel Supports chattfunktion. Trots att jag tycker jag var väldigt tydlig då jag beskrev felet och vad jag fruktlöst gjort för att felsöka och själv avhjälpa felet ställde medarbetaren ändå flertalet frågor som jag tycker jag redan hade besvarat. I efterhand känns det som att vederbörande enligt klassiskt supportmanér mer eller mindre följde ett flödesschema.
    • I chatten framgick att min två år långa EU-garanti fortfarande var giltig, men att Pixel Buds inte längre tillverkas, att lagret var slut och att jag därmed inte skulle få några nya. Istället hette det att jag, så snart jag skickat in mina trasiga hörlurar, istället skulle få ersättning utbetald till mitt GPay-konto (vilket skapar nya intressanta utmaningar - hur och var handlar jag för de pengarna?).
    • Chattkonversationen med Pixel Support slutade med att jag fick ett e-postmeddelande i vilket jag anmodades upprepa detaljer jag redan lämnat i chatten. Man efterfrågade bland annat min "tyska adress", trots att jag tydligt sagt att jag bor i Sverige och endast köpt Pixel Buds från tyska Google Store. Då jag frågade varför menade man att man inte kan utfärda någon UPS-fraktsedel från någon annan region än Tyskland.
    • Eftersom medarbetaren på Google insisterade att få en tysk adress av mig uppgav jag den jag har genom det välrenommerade paketförmedlingsföretaget Mailboxde.com. Det framstod dock som en ren administrativ detalj; som framgår ovan är ju inte tanken att jag skall få några nya Pixel Buds i retur, varför det på goda grunder kan ifrågasättas varför Google överhuvudtaget behöver en tysk adress när jag upprepade gånger sagt att jag befinner mig i Sverige.
    • Den tyska adressen jag uppgav var dock allt som behövdes för att Pixel Support till slut, efter en knapp månad, skulle ge starta ett formellt reklamationsärende och tilldela mig ett RMA-nummer och en returfraktsedel.
    • Idag (måndag 2022-07-11) kunde jag till slut, med några få dagars marginal innan garantin löper ut, förpacka mina defekta Pixel Buds och lämna in dem i ett paket hos det lokala UPS-ombudet. Under ett par kittlande minuter, då medarbetaren hos ombudet knappade in detaljerna från returfraktsedeln, frågade jag mig om UPS svenska system verkligen skulle acceptera returfraktsedeln. Precis som Swedroid-användaren Rodak i ett tidigare inlägg i denna tråd bekräftat kan jag bekräfta att UPS system accepterar fraktsedlar som enligt Google egentligen är avsedda för en annan EU-stat. Medarbetaren ifrågasatte ingenting, och det tycks inte heller UPS logistiksystem ha gjort. Knappar jag in kolli-ID-numret på UPS-hemsida ser jag att det är inlämnat, och kommer förhoppningsvis också kunna följa det till polska Bydgoszcz, där defekta Pixel Buds tydligen hamnar (ironiskt nog i ännu en del av EU som Google geoblockerat Pixel-försäljning till).
    Sammanfattningsvis kan sägas att det går att felanmäla Pixel-produkter från Sverige, men att det är tidsödande och mycket mer tungrott än jag först hoppades på. Så snart återbetalningen skett uppdaterar jag givetvis denna tråd igen. Tack, alla ni som hjälpt mig så här långt.
     
    Last edited: 13 jul 2022
    bluppblupp, tpalsson, rodak och 1 annan gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag kan också bekräfta att det inte är något problem så länge man får fraktsedel till UPS. Jag har returnerat en telefon på distansköp som jag ångrat (för närmare 2 år sedan) och var inga problem med UPS den gången heller.
     
    tpalsson, Kristy och Xboy gillar detta.
  9. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag har en liknande händelse med Google som löste sig oerhört bra... Det gällde en Nexus 6P som jag köpte via Google Store den 26/11 2015, på den tiden krävdes varken paketförmedlare eller VPN tunnel vad jag minns...
    23 månader senare ringde jag google supporten i Sverige och påtalade att batteriet var kasst, som var vanligt på Nexus 6P... Ett ärende gjordes snabbt och fick sedan meddelande att de inte kunde göra något pga inga batterier fanns, samtidigt bekräftade man att det var ett känt problem.
    Jag fick ändå skicka in luren för att se om de kunde ge mig en refurbish.
    En vecka senare fick jag hela köpesumman utbetald, 6500:- - helt overkligt nöjd blev jag, pengen blev grundplåt till en Pixel 2XL :)
     
    Xboy gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nexus 6P såldes officiellt hos Google Store Sverige :)
     
    tpalsson gillar detta.
  11. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Åh fan... kanske förväxlade med Pixel 2XL då... men ändå.. jag fick complete refund efter 23 månader...
    Vill dock bestämt minnas att jag pratade med engelsk support om mitt ärende
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har blivit kopplad till engelska supporten även för varor jag köpt på svenska Google Store. 6P hade batteriproblem så troligtvis är det 6P du pratar om :)
     
  13. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Uppdatering 2022-07-17:

    Med hjälp av den tidigarenämnda returfraktsedeln från UPS fick Google tillbaka de trasiga Pixel Buds-lurarna på några dagar. Som tidigare sagt sker returen av någon anledning inte till Tyskland, där de är köpta (eller Irland, som jag tror att de ursprungligen kommer från), utan till Polen. För den intresserade bifogas UPS-spårningshistorik nedan.

    UPS.png

    Samma dag som jag skickade paketet - 2022-07-11 - fick jag följande utskick från tyska Google Store, i vilket det kortfattat står att man behandlar en återbetalning på €193,98 och att den kan ta upp till två veckor att genomföra. Lustigt nog skickade man alltså ut dessa uppgifter ett par dagar innan man mottagit paketet.

    Google-Pixels-Återbetalning.png

    En titt på aktuellt kortkonto visar att själva återbetalningen skedde samma dag, och att det i svensk valuta motsvarar 2 123,35 SEK.

    Google-Återbetalning.png

    Till sist - min betalningshistorik visar att jag i juli 2020 betalade 2 209,47 SEK för mina Pixel Buds. Eftersom svenska folket sagt ett tragiskt njet till ett fördjupat EU-samarbete genom införandet av euron kostade detta lilla äventyr mig genom den rekordsvaga svenska valutan 2 209,47 - 2 123,35 = 86,12 SEK.

    Nya friska tag när Pixel Buds Pro släpps, kanske - släppet hos Google Store skall tydligen ske torsdag 2022-07-21. Håll tummarna för att de håller högre kvalitet, och för att Google drakoniska spärrar inte förhindrar skandinaviska köpare att ta sig runt dem. Förhoppningsvis har Schweden-tricket återuppstått i någon ny form?
     
    Last edited: 17 jul 2022
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Google lager för EU marknaden ligger i Nederländerna för kännedom :)