Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    PayPal är väldigt luriga när man betalar med dem. Så fort du betalar i en annan valuta än kortet är inställt på erbjuder de by default alltid den egna rena-rånet-kursen. Man måste alltid välja att inte använda den manuellt. Har i alla fall inte hittat något sätt att stänga av det på

Amazon gör för övrigt likadant, men där är det inte riktigt lika enkelt att missa som på PayPal.

Bäst är att alltid slå ett extra öga innan man trycker på betalknappen/förutsätta att betaltjänsten försöker sockra priset.

Sale, Kristy, Buzz och 1 annan gillar detta.
  2. ganmo

ganmo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nix funkar inte så. Spotify som är översmart som upptäcker att kortet är utgiven i Storbritannien och kommer därför dra pengar i GBP istället för SEK. Lösning här är att inte använda Revolut för att betala Spotify.

Kristy och inact_0049 gillar detta.
  3. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre

Men det @maww@maww sa verkar ju stämma?

@RedDown@RedDown betar Spotify genom Paypal med Revolut som underliggande kort. Paypal upptäcker att det är ett kort från Storbritannien och konverterar därför 150 SEK till motsvarande i GBP. Revolut tar 0.5% i påslag för att konvertera tillbaka från GBP till SEK eftersom han förmodligen inte har motsvarande summa som Paypal drog i GBP på hans Revolut.

Med andra ord, ändra att Paypal ska dra i SEK från Revolut, hur man nu gör det (sjukt svårt att hitta i Paypal, man måste gräva och googla).

Hade varit en annan sak om @RedDown@RedDown verkligen hade lagt in Revolutkortet direkt på Spotify, då stämmer ju det du säger.

4. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror man väljer om valutan skall växlas eller ej när man lägger till den återkommande betalningen i PayPal.

Testa ta bort/lägg till PayPal igen kanske.

5. ganmo

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Okej, jag fick nog inte med hela historien. Jag använde Curve för att betala Spotify via Paypal. Jag såg att Spotify drog Paypal i SEK, men i slutändan blev det ändå GBP när Paypal skulle dra från kortet. Så det är väl antagligen samma problem. Vet ej om det finns något på Paypals hemsida för att ändra vad som ska dras dock. Eller så är det lika dumma som Spotify bara och går på den valuta som kortet är utgiven ifrån. Jag hade pratat med Spotifys support om det och fick till svar att de kunde inte göra något ifrån deras sida.
    Konstiga är att det går jättebra att betala Netflix i SEK med samma kort dock ...

inact_0049 gillar detta.
  6. inact_0049

inact_0049 Guest

För att ändra valutan på Revolut-kortet hos Paypal måste man skriva till deras support och uppge sista två siffrorna i kortet man vill ändra valuta på.

Log in to your PayPal account

Jag TROR att det ska räcka med att klicka på omvandlingsalternativ bredvid kortet och sedan välja: "Fakturera mig i den valuta som anges på försäljarens faktura". Tycker det borde gälla samtliga köp med det kortet, men jag är verkligen inte säker.

Last edited by a moderator: 5 apr 2019
    jnsson och bernard gillar detta.
  7. gneken

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Exakt det där är det man ska ändra.
    Så här ser det ut för mig på mitt revolutkort. Dvs Revolut sköter konvertering om det behövs.

Bifogade filer:

jnsson och inact_0049 gillar detta.
  8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 344
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Precis som de andra skriver så går det visst att ändra, dock så måste man göra detta på varje kort, och om man lägger till ett nytt kort så måste man in här o ändra igen How To Disable PayPal's Currency Conversion to Save Money on Fees

inact_0049, gneken och bernard gillar detta.
  9. inact_0049

inact_0049 Guest

Jag gör såhär att jag ändrar så att Revolut får göra växlingen, sedan ber jag Paypal ändra valutan på mitt Revolut-kort till SEK. Blir jag överdebiterad nästa vecka också flytter jag över Spotify-prenumerationen till PFC istället. Lite förrädiskt för det ser ut som Paypal dragit 149kr av mig om man kollar på deras hemsida, det finns ingen information om hur mycket växlingsavgifter dom tagit eller liknande.

Tack för hjälpen!

gneken gillar detta.
  10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 344
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Hur gör man det?

11. inact_0049

inact_0049 Guest

Man måste skriva till Paypals support och uppge sista två siffrorna på kortet man vill ändra valuta på.

12. inact_0049

inact_0049 Guest

Lyckades få Ebay att acceptera mitt kort från Revolut. Testa att ta bort åäö från adressen.

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 344
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, det var det jag upptäckte att jag skulle göra hos PayPal också. Verkar som om Revolut har valt att inte ha med öäå varesej i adressen eller i namn, då mitt namn har ett Ö med i efternamnet, men på det fysiska kortet står det med O istället

Blyberg och inact_0049 gillar detta.
  14. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    638
    Funkar det inte att lägga in Revolut direkt i Spotify, eller varför ta omvägen runt PayPal?

15. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, men då debiterar Spotify i GBP.

16. ganmo

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gick smidigt att ändra vilken valuta som ska dras från kortet. Jag skickade en mail till Paypals support och fick efter det ändrat så att det ska dra SEK från kortet. Nu får man se ifall det verkligen blir SEK rakt igenom när nästa betalning till Spotify görs.

Last edited: 6 apr 2019
    bernard, inact_0049 och gneken gillar detta.
  17. Någon annan

Någon annan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Vissa butiker ägnar sig åt bedrägeri vid kortköp genom att ändra transaktionsvaluta vid köp i utländsk valuta. Butiken lägger då på en dold avgift på vanligtvis 3-20%, vilket är mer än vad samtliga svenska banker tar för valutaväxling. Det gäller då att veta vad du har för rättigheter att få tillbaka dina pengar.

Butiken är skyldig att fråga dig om du godkänner att debiteras i kortets valuta istället för handlarens valuta före varje transaktion och du måste då också se vad det sker till för växelkurs. Paypal växlar ibland utan att informera om detta, vilket varken uppfyller Visas eller Mastercards regelverk. Inte heller Amazon uppfyller Visas och Mastercards regelverk eftersom betalning i kortets valuta i många gånger är förvald så att man debiteras i kortets valuta om man inte ändrar en kryssruta. Debiteras du i fel valuta, kan du göra en kortreklamation så att köpet går tillbaka med mindre än att butiken kan visa att du godkänt butikens valutaväxling. Butiken kan ange att du istället ska debiteras i butikens valuta, men vissa butiker känner inte till att man behöver göra detta, så ibland får man varan eller tjänsten helt gratis vid sådant här bedrägeri. Det viktigaste är dock att butiken åker på en hanteringsavgift på några hundra kronor och om folk reklamerar tillräckligt ofta, lönar sig förhoppningsvis inte butikens bedrägerier och då kanske den slutar med detta.

För det andra räcker det i ditt fall med att påpeka att du inte hade några GBP på ditt Revolut-kort och att GBP alltså inte var din lokala valuta. Då ska transaktionen alltid gå tillbaka, oavsett om du fått en förfrågan om val av valuta eller ej. Butiken ska också se till att de pund som Revolut växlade åt dig växlas tillbaka till SEK enligt den ursprungliga växelkursen (d.v.s. butiken får stå för kursrisken och Revoluts växlingsavgift på 0,5%).

Sida som beskriver vad som gäller vid kortreklamation om du har ett Visa-kort.Mastercard har liknande regler.

Sida om Revolut-kortreklamationer. Debitering i fel valuta anges som ett exempel på situationer där man kan använda sig av en kortreklamation.

Paypal har en inställning för att stänga av valutaväxling från Paypals sida, men Paypal har vid flera tillfällen åter slagit på valutaväxling utan att fråga mig, så man kan inte lita på den inställningen.

ganmo, tooobe, gneken och 4 andra gillar detta.
  18. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

inact_0049 och gneken gillar detta.
  19. gneken

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre