Riktigt dålig kamera i sämre ljusförhållanden

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Najze, 1 jan 2023.

  1. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag köpte nyligen en S22 Ultra och jag är inte speciellt imponerad av kameran. I sämre ljusförhållanden och lite rörelse så blir bilderna riktigt dåliga. Har inte lyckats ta knappt en enda bra bild om man är inomhus. Vid rörelse så blir det alltid suddigt. Nattfoto kan bli okej om motivet är helt stilla.

    Min gamla P20 PRO är betydligt bättre trots 5 år på nacken.

    Förstår inte hur denna mobilkamera kan vara så prisad?
    [​IMG]
     
    JML gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Använder du standardinställningarna i auto-läget, eller har du ändrat tex upplösningen? Om man tar bilder i full upplösning (108 MP) blir det segare än om du tar i standardläget (12 MP).

    Du kan testa gå på inställningarna i kamera-appen annars och stänga av "Tracking autofocus" för att se om det hjälper.

    En sista utväg är annars att gå till "Pro-läget" och sedan manuellt ändra slutartiden (kallas "Speed").
     
    Last edited: 1 jan 2023
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ingen kamerafantast men det är lite samma känsla jag fått av mina senaste androider. Både xperia III och samsung s20 ultra som jag kört senast som var premiummodeller presterade klart sämre ”standard” foton än min samtidiga iphone. Min oneplus 7 pro med gcam presterar fortfarande bra bilder när gcam inte buggar ;) har inte forskar kring gcam till xperian kanske är en bra match.
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det finns GCam till Exynos men det är ingen problemfri upplevelse tyvärr. En hel del buggar och småstrul (vilket tyvärr även gäller GCam till Snapdragon-varianterna). Det blir svårare och svårare att få till en perfekt portering av GCam och man är mer och mer beroende av att stock-kameran levererar.

    S22 Ultra har en bra kamera men en av de absoluta svagheterna är just att lyckas ta inomhusbilder som blir skarpa. Den vill gärna köra lite längre slutartid vilket gör att minsta rörelse orsakar oskärpa. Det finns tyvärr ingen jättebra lösning på detta. Som @bernard@bernard var inne på kan man ju i PRO-läget forcera en kortare slutartid varpå kameran istället ökar ISO (ljuskänslighet). Detta kommer istället leda till att bilderna blir ganska brusiga. Sen är man ju sällan pepp på att hålla på med Pro-läget. Det går inte att jämföra med en riktig systemkamera där man har fysiska vred för att ändra inställningar. Allt blir så bökigt när man måste justera på skärmen.

    Om inomhusbilder i svagt ljus är en miljö du ofta fotograferar i kan jag tyvärr inte rekommendera något annat än att byta telefon. Pixel-serien från Google är märkbart bättre på just detta och såklart iPhone som är mästerlig på området (det är nästan svårt att ta oskarpa bilder med 14 Pro-serien).

    Det du vill leta efter är kameror med stora ljusstarka sensorer. Då får du också en härlig bakgrundsoskärpa (bokeh) som gör att porträtt blir extra snygga.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    En jämförelse med P20 PRO och S22 Ultra
    [​IMG]

    Jag har testat auto på just dessa bilder. Att ta PRO läget känns nog inte aktuellt i dessa enklare sammanhang, även om det säkert skulle kunna bli bättre. Har kört Android i alla år men här blev jag riktigt förvånad. I bilden ovan är det ändå inte speciellt dåligt ljus, är ju en lampa rakt framifrån, en från varje sida. Auto focus gjorde ingen större skillnad. Jag tycker också att den ofta tar fokus på fel delar i bilden. Kör 12mp.

    Får kolla vidare om det är värt att testa.

    Jag trodde ändå att S22 Ultra skulle hantera detta bra, det är ju ändå en Premiumtelefon. Jag tycker att sambons S8 tar bättre inomhusbilder oftast
     
  7. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag valde mellan Pixel 7 Pro och 22 Ultra, men fick 22 Ultra 256 GB för 8800 kr så jag tyckte det var ett klipp, men känner inte att det är så enorm uppgradering som jag hoppades på. Visst är den mycket snabbare, filmfunktionerna är bra och batteritiden är riktigt bra. Det var just pga batteritiden som jag hoppade Pixel 7 faktiskt.
     
  8. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har en P20 Pro som jag var nöjd med länge, särskilt inomhus, men min nya Pixel 7 Pro är flera steg bättre. Ofta chockerande bra faktiskt med skarpa bilder inomhus i nästan vilket ljus som helst. Kan t o m dra på 10x zoom i väldigt dåligt ljus och ändå få skarpa nosbilder på katterna med bra vitbalans och utan extra inställningar.

    Samsung har jag aldrig gillat, så för mig stod fighten mellan iPhone eller Pixel nu när Huawei inte går att köpa längre. Apple har prissatt sig ur marknaden i Sverige, så därför blev det en Pixel. Utan tvekan den bästa telefon jag ägt och är mycket nöjd.
     
    namkrad, Egil och katho gillar detta.
  9. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag tänker att bor man i Sverige så är det ofta man är inomhus, så att inte ha en mobilkamera som tar någorlunda bra bilder inomhus gör ju det ganska bortkastat. Kanske får frugan ta över telefonen och jag får köpa mig något annat. Har lite svårt att välja Pixeln pga för dålig batteritid dock. I jämförelser på foton och tester så är ju det otroligt jämnt skägg, men nu när jag tänker efter så är det väldigt ofta utomhus alla bilder tas i alla tester.
     
  10. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Provade nu men laggar som fasen, 5 fps/s, går inte använda... och jag tyckte nog inte att man ens ska behöva fixa med en massa nödlösningar för standardfoton.
     
  11. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tror inte Pixeln har så dålig batteritid i praktiken, inte sett något större missnöje med det i trådarna om Pixel 7 pro här i forumet.
     
  12. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Vad är dålig battertid för dig? Jag klarar aldrig under 2 dygn med pixeln, och ofta när jag laddar efter ~48 timmar har mer än 30% kvar fortfarande, så helt kass är den ju inte.

    Allt beror ju på användandet dock. Jag använder telefonen mycket (enligt mig själv då ;) ), men t ex är video oftast casting till större skärm, så då släcker jag pixelns skärm. Kameran tar en hel del, så för mig är det den faktor som gör att jag kan hamna under 20% efter två dygn, men inte ofta det händer ändå.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  13. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Nja, har sett en del inlägg om det, även här.

    Det låter ju inte dåligt. Har läst flera som inte klarat från morgon till kväll knappt utan laddning. Nu sitter ju inte jag med mobilen så extremt mycket, så då kanske man landar någonstans där du ligger och då skulle jag vara mer än nöjd.
     
  14. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Låter väldigt märkligt att inte klara ens 12 timmar! Måste nästan vara ett defekt exemplar. Eller så spelar man oavbrutet hela tiden. Spelar öht inte på mobiltelefoner.

    Edit: Nästan varje kväll så ägnar jag iaf 1-2 timmar innan jag somnar till att titta på några YT-video i PiP och läser artiklar samtidigt. Det verkar inte dra särskilt mycket batteri, men jag upplever också att Google verkligen lyckats optimera sina egna tjänster och webbläsare väldigt bra. Fantastiskt flyt i Chrome t ex.
     
    Last edited: 2 jan 2023
    Kristy gillar detta.
  15. Najze

    Najze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    20
    Ja man börjar ju undra... Jag spelar inte heller på mobilen så det kanske ändå vore något att kolla på Pixeln igen. Skulle de inte släppa en ny version av Pixel förresten i år?
     
  16. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    30% kvar efter 48h med hård användning?!
     
  17. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det som skulle släppas närmast var väl budget 7a. Tycker nog du ska köpa Pro direkt isf, finns ingen anledning att vänta. Har ju varit otroligt bra erbjudanden i december. Flera tusen under vad jag gav, som ändå är riktigt prisvärt.
     
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Allt är relativt och man använder olika, men inte ens vid min mest krävande användning har jag lyckats nå 10% efter 2 dygn, så ja, som jag skrev är det oftast runt 30% när jag laddar varannan dag.

    Skulle jag fotografera video hela tiden hade jag högst troligen inte klarat det, då kameran är det som enskilt suger ur mest batteri. Jag tar mest stillbilder, men det har blivit mer och mer video, som även den klarar väldigt dåligt ljus och ändå blir bra och inte suddigt. När jag började trodde jag att "detta går inte, alldeles för dåligt ljus, kommer bli en gröt", men det visade sig snabbt bli helt användbara filmer, även med snabba rörelse där katter fångar saker, så nu lägger jag upp mer sådant i kattgrupper än någonsin tidigare.
     
    Last edited: 2 jan 2023
    katho och Kristy gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja så är det väl. Om jag tar en timmes fotopromenad med kontinuerlig fotografering drar Pixeln cirka 30% batteri. Jag brukar sällan ha över 20% efter ett dygn vid flitig användning.

    Vore jättekul att se en skarp bild tagen inomhus med 10x i väldigt dåligt ljus. Lägg gärna ut en. Låter nästan som en utopi.
     
    Zoobo gillar detta.
  20. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det verkar vara något fel med din bilduppladdningstjänst, då jag nu 2 ggr testat att ta denna bilden och verifiera att kameran säger 10x, men tjänsten säger 5.

    Det är iaf inomhus, utan yttre ljus, med några enstaka, kraftigt nerdimmade lampor. 10x zoom enligt kameran, handhållet, inte rört något annat än zoom:

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 7 Pro (GCam, 5x, 117mm, 0.04s, f/3.61, ISO 3643, 12.53MP)
     
    katho gillar detta.