Ringa/bli uppringd via 3G.

Diskussion i 'Allmänt' startad av MartinAsplund, 2 feb 2010.

  1. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag undrar om någon vet om det finns någon app eller klient som gör det möjligt för MIG att kunna ringa gratis eller väldigt billigt på Android både när jag är uppkopplad via WI-FI och även via 3G till både fasta nätet, mobila nätet och även till andra som kör liknande såna appar/klienter. Vill även att folk ska kunna ringa mig billigt från både fasta nätet, mobila nätet och från en annan voipapp.

    Finns det överhuvudtaget i dagsläget någon som helst sådan app eller klient som man kan installera på en Android-telefon? Först när jag verkligen vet att det finns en sådan app/klient som fungerar och kommer att fungera i framtiden först då är jag intresserad av att köpa en Android-telefon (äger ingen smartphone idag utan har istället en halvtrasig gammal SE W880i inköpt i juli 2007 som jag väldigt gärna skulle vilja byta ut).

    Vill helst av allt ha ett abonnemang med obegränsad mängd datatrafik per månad för en fast summa men som sagt då måste det finnas en VOIP-klient/app som uppfyller mina krav/behov.

    Vore ju trevligt om någon som vet något kunde svara på detta inlägg.
     
  2. robocik

    robocik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    345
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    kolla på FRING
     
  3. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Eller TruCaller
     
  4. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Men Fring och TruCaller fungerar ju inte via 3G så dem kan man ju bara glömma.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag har bestämt för mig att jag ringt via skype med hjälp av Fring över 3g. Nu var det dock ett tag sedan så jag minns inte med 100% säkerhet.

    m v h Henrik
     
  6. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag använder Sipagent och sipdroid som är rena SIP klienter. Den ena har jag kopplad till pbxes.com som har en SIP växeltjänst så jag kan ringa gratis hem när jag är ute och reser. I den andra har jag ett abonnemang ifrån phonzo.se så jag kan ringa billigare.

    Kan du tyvärr inte använda det via 3G pga mitt abonnemang . Telia har spärrat VOIP men det ska fungera i appsen att ringa över 3G. Finns inställningar för detta i appsen. Men i övrigt så fungerar det kanon via WiFi. Lite dålig bandbredd ibland på pbxes.com då det klipper ljudet. Direkt via phonzo fungerar kanon.
     
  7. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Last edited: 5 feb 2010
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    847
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Huh? Telia har inte spärrat VOIP för mig i alla fall...
    ...jag har SIP över TCP till PBXes som sedan är uppkopplat till Megaphone (iofs via min Asterisk hemma då jag även har AllTele inkopplat). Det fungerar klockrent...
     
  9. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER


    Har ju inte testat men enligt avtalet så är det spärrat, få väl ta och testa. Jag har ju snikversionen ( 69 kr/månad) Klippt ifrån Telias hemsida

     
  10. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Blev det någon klarhet i det här? Jag har Mobilsurf och försöker använda Sipdroid för att kommunicera med min Asterisk-server hemma. Ringa ut (via min Asterisk) verkar fungera bra men att ringa in går inte. Samtalen når inte ut till min telefon.
     
  11. gnutten

    gnutten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stämmer som du säger Fring fungerar över 3G jag provade i helgen senast.
    Ska dock påpekas att det är väldigt mycket irriterande eko effekter på alla program jag hitills har testat.
     
  12. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hoppas kan du, men ha inte för höga förhoppningar. Först och främst, Skype-to-Skype i iPhone-applikationen kommer att börja kosta pengar inom kort, så det faller egentligen bort, och för det andra så finns det redan en Skype-klient till Android, men den är begränsad till Verizon i staterna. Så vill du köra Skype i Android blir det till att använda Nimbuzz eller Fring, eller så kastar du ut Skype och skaffar riktig sip och kör det genom sipdroid.

    Alternativt så kan du ju också skaffa en Nokia N900. Det är väl den enda mobilen på marknaden som har Skype i någorlunda bra utförande. Inte begränsad till någon speciell nätleverantör och så är den integrerad med den vanliga telefonfunktionen.
     
  13. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har du testat att köra sip i sipdroid genom pbxes.org och slagit på VPN-funktionen? Då borde inte Telia kunna blockera sip-trafiken. ;)
     
  14. addeswe

    addeswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pocophone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pocophone
    ROM:
    Xiaomi Eu
    Haha! Kul problem. För jag har oxå det, fast tvärt om. När jag försöker ringa ut så får jag bara felmeddelande. Dock funkar det hur bra som helst att ringa in.

    Sugen att förklara dialplan lite för en nöt? :-)
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Kör du typ trixbox eller dylikt? Jag kör en ren asterisk utan GUI. Konfigurationen gör jag direkt i konfigurationsfilerna och jag har inte satt upp något speciellt mer än att skapa mig en peer (i sip.conf) för SIPDroid för att få utgående samtal att fungera. Har dock inte lekt med detta sen sist.
     
  16. addeswe

    addeswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pocophone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pocophone
    ROM:
    Xiaomi Eu
    Kör med digiums web-ui. Men kan alltid köra joe och peta in dom inställningar som behövs. Är det mkt begärt att du skickar hur raderna ska se ut i ett pm? Vore himla snällt! :-)
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Så här ser min peer ut i sip.conf:
    Kod:
    [android]
    type=friend
    host=dynamic
    username=android
    secret=********
    canreinvite=no
    context=outgoing
    secret är lösenordet.
     
  18. addeswe

    addeswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pocophone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pocophone
    ROM:
    Xiaomi Eu
    Har inga problem med peers. Har testat att ringa mellan två "lokala" telefoner och även tagit emot samtal utifrån. Men när jag försöker ringa ut så får jag felmeddelandet: [Jul 20 00:45:27] WARNING[21826:( chan_sip.c:17865 handle_response_invite: Received response: Forbidden from +469XXXXXXXX sip:[email protected];tag=as7fe40747'.

    Men eftersom jag kan ta emot samtal så misstänker jag att felet ligger nånstans i konfigurationen. Har ändrat useragent så där ligger inte felet. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att lista ut felet, för jag är på väg att go crazy. :-)
     
    Last edited: 20 jul 2010