Roborock S7 (2021)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av jnsson, 16 jan 2021.

  1. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Nu tänkte jag inte på språket som problemet på så sätt att det skulle fungera på engelska och inte svenska, snarare just det att Google tycker att entré och hall är samma sak på just svenska. Gjorde faktiskt testet hemma hos oss där det inte finns något rum som heter "Entré", men när jag bad Google att städa entrén, så fick jag svaret "Javisst, sätter igång roborock i hallen". Så som sagt gissar jag att det skulle funka bättre genom att byta namn på antingen entré eller hallen, till något som inte kan misstolkas av Google.
     
    matssoderstrom och Leo83 gillar detta.
  2. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Vågar jag köpa en S7 med moppfunktion? Vi har skeppsgolv i alla utrymmen förutom badrum och tvättstuga.

    Tänker när den moppar, så att det inte blir för vått i mellanrummen.
     
  3. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du kan ställa mopp- och dammsugarfunktionens intensitet för varje rum.

    Annars ska ju ett korrekt lagt skeppsgolv tåla både utomhus- och badrumsmiljö så det borde inte vara något att oroa sig över.
     
    bernard gillar detta.
  4. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Ah, så det går att ställa in på det viset med. Tack!
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den har så lite vatten med, så det är ingen större risk. Blir ju betydligt mindre väta än om du själv moppar skulle jag säga, så risken för att det skulle rinna ned mellan golvplankorna är nog obetydlig.
     
  6. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Perfa. Då blir det att beställa en.
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag undrar om jag har gjort bort mig...

    Min 81-åriga mamma har precis köpt en S7. På min inrådan - jag gjorde research och fastnade för denna, mest p g a kundrecensioner och resultat i tester.

    Hon har haft robotdammsugare i många år - en urgammal IRobot Roomba, tillverkad långt innan wifi och appstyrning blev standard.

    Nu har Roomban kastat in handduken, och igår levererades alltså en Roborock S7.

    Men mamma har inget wifi. Det visste jag naturligtvis om, och det går ju att använda S7 ändå.

    Men efter en del oroligt googlande får jag intrycket av att en betydligt större del av S7:s funktionalitet kräver att man använder appen, än vad jag trodde.

    Har som sagt googlat men ingenstans hittar jag det jag nu snabbt vill ha tag i - en komplett lista över allt som S7 kan göra, samt en kolumn bredvid med rubriken "Kräver app" och så ett kryss i aktuella rutor.

    Det här:

    https://support.roborock.com/hc/en-us/articles/360030815691-Can-robot-cleaner-work-without-Wi-Fi-

    .... säger ju inte särskilt mycket.

    Mamma är såklart också medveten om att hon inte har wifi, men hon trodde att hon skulle kunna använda appen ändå.

    Jag å min sida visste att hon inte skulle kunna använda appen, men trodde bara att det var ett fåtal onödiga "lyxfunktioner" som krävde app.

    Så:

    Vad exakt missar mamma utan wifi/app, när det gäller S7?

    Var detta ett dåligt köp? Vad skulle vi ha köpt istället? Har letat men inte hittat en enda robotdammsugare som har full funktionalitet utan wifi/app.

    Kan tillägga att hon bor i en 3:a på drygt 80 kvm, om det har betydelse i sammanhanget.

    Jag ska också nämna att mamma bor i ett hus där fiber är indraget sedan 13-14 år, så hon kan alltså få wifi; vi har bara inte orkat gå igenom proceduren med att välja internetleverantör o s v än. Kanske är det läge att göra det nu....

    Tacksam för hjälp!
     
  8. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hela huvudsaken med app i kombination med LIDAR är ju att kunna skicka dammsugaren till specifika platser i bostaden, exempelvis "Hey Google, städa köket". Hade jag inte varit intresserad av den funktionaliteten hade jag inte betalat för den heller och således satsat på något utan LIDAR vilket antagligen sparat mig några tusenlappar.

    Köpet var inte dåligt, det är en jättebra dammsugare men du hade nog sparat pengar på att skaffa något utan LIDAR.
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det har inte så oerhört stor betydelse om robotdammsugaren kostar 2 500 eller 5 500 kr. Bara den har fått riktigt bra omdömen, och har funktioner som kan användas.

    Men OK, det låter på dig som om den "säljbara skillnaden" med denna robotdammsugare är detta LIDAR, och då är kan man nog slå fast att detta är ett felköp.

    För såvitt vi inte lyckas se till att mamma får wifi, då.

    Dock är jag fortfarande intresserad av att få veta exakt vilka funktioner som kan användas utan respektive med wifi på S7.

    Vad exakt används LIDAR till i en robotdammsugare? Är LIDAR en förutsättning för att en robotdammsugare ska lära sig hur det ser ut i olika rum?

    Är LIDAR extra viktigt om man bor väldigt stort, eller har väldigt mycket saker hemma?
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

  11. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Njae, moppfunktionen är ju också en selling point.

    Utan app kan du bara starta/stoppa och docka dammsugaren. Med app följer en uppsjö av olika funktioner, exakt vilka borde du få information om på säljarens hemsida.

    LIDAR är en slags radar som scannar omgivningen och ger dig en exakt karta över ditt hem i appen, om det är viktigt eller inte får du avgöra. Jag tycker det är klockrent att kunna sätta olika rumspreferenser, t ex, i vissa rum moppar den bara, i andra går dammsugaren på högsta effekt plus mopp, i andra rum moppar den inte alls medan dammsugaren går på låg effekt, helt automatiskt och det går inte att göra utan app.

    Efterföljaren S8 har utöver LIDAR en kamera på nosen som identifierar vad som ligger på golvet framför den, det fixar inte S7.
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för all information!
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag har letat igenom hela internet (tror jag). Hittar absolut noll information om exakt vilka funktioner som kräver app, och vilka som är tillgängliga utan app.

    Min magkänsla säger mig att det här inte kommer att bli bra.

    Vi behöver nog utforska "mobil hotspot-spåret."

    Från Roborock supports hemsida:


    "The robot could connect to a hotspot from a smartphone.


    To connect to a hotspot, you need 2 smart phones (A and B).


    1. Enable phone A's hotspot in phone's setting and create a name and password of hotspot.


    2. Use phone B to install the app and try to connect the robot to the hotspot sent from phone A.


    Forget about the wifi sent from your router in the whole process."


    Lyckas vi inte med detta, så är det förmodligen ingen mening med att behålla S7.
     
  14. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det här är vad du kan göra utan app:
    Screenshot_20230202-200731.png
     
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

  16. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    "Error 106 - Left wheel open circuit" fick jag som felmeddelande i appen för några månader sen. Kontaktade kundjtänst som initialt var väldigt tillmötesgående och försökte hjälpa mig. När jag hade försökt alla tips från kundtjänst och de hade fått reda på att min maskin var utanför garanti så slutade helt enkelt att svara på mina frågor. Jag ville få hjälp med att reparera och var villig att betala men inget svar. Öppnade ett nytt ärende och hänvisade till mitt gamla ärende och fick inget svar i det nya ärendet. Helt horribelt!

    Iaf, köpte ett nytt vänsterhjul på aliexpress och kollade på en video där de bytte på en S6a. Det är heeelt annorlunda att byta på en S7. Du måste ta isär hela roboten för att kunna byta hjul! Se denna videon:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=TKMD-VOvILc
    OBS! Man behöver inte montera av moderkortet. Iaf, problemen fortsätter. Plasten på ersättningshjulet var undermålig så piggen för att montera fjädern gick av så jag fick montera ner gamla hjulet och flytta över kåpan till nya hjulet. Suck. Men efter det så funkar roboten igen! Fick ett nytt felmeddelande att front bumper är fast men jag har nog skruvat nåt fel där så jag skall skruva loss i eftermiddag och fixa. END RANT! :)
     
    Last edited: 15 feb 2023
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Finns det någon här som saknar wifi, men som framgångsrikt lyckas få appstyrningen av S7 att fungera genom att använda två mobiler, där man har Roborock-appen installerad på den ena, och använder den andra mobilen som "mobil hotspot"?

    Min mamma ska försöka få det att funka imorgon (med min "hjälp" på distans).

    Appen är installerad på hennes ena mobil, och jag har hittat en instruktion för hur hon ska få den andra mobilen att fungera som modem/mobil hotspot.

    Jag brukar dock misslyckas med det mesta jag företar mig i den här vägen, så jag undrar lite om det finns några tips, bra saker att tänka på eller kända fallgropar.

    Om vi mot all förmodan får det här att fungera, måste då den mobila hotspoten ständigt vara påslagen? Eller enbart när S7 används? Eller är det bara vid installationen som den behövs?

    Och konsumerar en mobil hotspot påtagligt mycket mobildata, och/eller mobilbatteri? Finns det andra nackdelar med detta?
     
  18. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Skulle någon kunna svara, gärna snabbt, på följande 2 frågor:

    1.
    Ska moppen alltid sitta på eller ska man bara sätta på den när man ska moppa golvet?

    2.
    Går det att moppa golvet fast man har mattor? Hur går det till? Mobbar den runt om mattorna då?

    Mycket tacksam för svar!
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    1. Kan, kan man väl men finns väl ingen anledning. Helst ska man väl åtminstone skölja trasan mellan varven. Om moppen är på och det finns vatten i tanken så kommer den att moppa varje gång.

    2. På S7:an så lyfts moppen men med det sagt så är det ju begränsat hur tjocka mattor den klara dvs frigången är begränsad.
     
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    När det gäller fråga 2:
    Jag tänkte egentligen mest på det motsatta problemet, nämligen risken att den inte känner av att det är en matta, och börjar försöka moppa den. Men den risken kanske är obefintlig.