Roborock S7 (2021)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av jnsson, 16 jan 2021.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Det är samma sak.. Om frigången är mindre än mattans tjocklek så kommer moppen ta i mattan oavsett om den lyfter moppen eller inte

    Men det är inte så att moppen släpper ett ton vatten, det är inte som när man moppar själv. Dem droppar vatten på trasan så att den är lätt fuktig.
     
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha.

    Tack!
     
  3. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Fler som har problem att kontrollera sin Roborock via Google Home nu eller är det bara jag?

    Har testat att återansluta Roborock till Google Home-appen men den "kan inte ansluta till Roborock just nu".
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Lyckades inte heller imorse
     
    miloudot gillar detta.
  5. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Då får vi utgå ifrån att problemet ligger hos Google. Jag avvaktar. Uppdatera gärna om det händer något hos dig, det funkar fortfarande inte för mig och jag har startat om allt och återanslutit till Roborock...
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Idag funkar det... Detta är inget nytt, händer kanske en gång varannan månad och funkar igen dagen efter
     
    Last edited: 28 feb 2023
  7. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja jävlar, nu funkar det igen!

    Märkte dock att imorse kunde jag helt plötsligt inte stänga av TV:n med Google Home...

    ...men bra att dammsugaren funkar igen :)
     
  8. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej köpte för ett par veckor sen en Roborock S7 med tömnings-station (hitade den som fyndvara för 6500 kr, vet inte om jag borde ha väntat på Roborock S8 istället?

    Roboten, verkar trevlig, men klåfingrig som jag är ville kolla hur man tar bort huvudborsten och gör rent och lite sånt, att ta bort den var super-enkelt, men att sätta tillbaka den rätt igen, verkar vara nästan omöjligt, hur jag än försöker, vill borsten inte lägga sig tillrätta (den verkar, inte lägga sig tillrätta på ena sidan, utan ser ut att vila ovanpå hålet iställlet, eller ska det vara så?) borst-kåpan (main brush cover, verkar gå att sätta tillbaka rätt, men maskinen låter konstigt, och tömnings-stationen verkar inte kunna få ut så mycket som ens ett damm-korn ur damm-behållaren, jag har kollat tusentals videor på Youtube men där ser det ut att som dom bara lägger i borsten hur lätt som helst?!
    Jag har provat att lägga i borsten från båda hållen och manualen gör mig inte ett dugg klokare, hittar heller inte något som gör mig klokare i appen.

    (Problemet verkar dock vara svårt att fånga på bild, men förhopningsvis hjälper bilderna er i alla fall att förstå vad jag svamlar om)

    Bild 1

    View: https://imgur.com/IlOrRoC


    Bild 2


    View: https://imgur.com/uUkvkOn




    Det är alltså hjulet på borsten till vänster på första bilden jag inte lyckas lägga till rätta, eller ska det vara så, och varför fungerar inte tömningstation i så fall?

    Ursäkta om inlägget är rörigt, men vet inte hur jag ska formulera det på ett bättre sätt

    MVH /Zteam
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Huvudborsten är nycklad dvs den är designad att vara annorlunda på ena sidan så att man inte ska kunna sätta den fel. Sen tror jag att det är precis som du säger att den hänger fritt eller vad man ska säga så att den gör så mycket kontakt som möjligt med golvet men sen kan den röra sig uppåt en del för trösklar och dylikt.

    Gällande tömningen mot tömningsstation så sitter det en kåpa på insidan av dammsugaren som man måste ta av för att stationen ska kunna tömma behållaren. (Alltså kåpan är där dammbehållaren är)

    Edit:
    c539acfdf23451be5529afde96162e25.jpeg
     
    Last edited: 4 mar 2023
    Zteam gillar detta.
  10. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej, tackar för svar, Att man skulle använda en annan dammsugarpåse och så till dockan hade jag helt missat, ska prova det imorgon eller så :-)

    Men min Roborock låter också rätt ansträngd, när jag körde den senast, lät som att den fick kämpa med att sig upp för dockan igen.
    Jag har kollat lite snabbt på hjulen, men kan inte se något märkligt där (har dock inte tagit bort hjulen och kollat på det ordentligt)
     
  11. mm2

    mm2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    18
    Har funderat på en S7 (eller vänta på S8 kanske..) men min fråga är hur snälla dessa är mot golvet? Har ett ganska repkänsligt golv i större delen av lägenheten.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Är inne på att köpa en S7 men ni som har den, är det mycket underhåll på den. Hur ofta tar ni bort borsten och gör rent osv.

    Är ni nöjda med resultatet annars, är den värd 5290:- ?
     
  13. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kräver inte mer underhåll än någon annan dammsugare. I min bok är den lätt värd 5290:-, vi betalade betydligt mer än så inklusive stora dockstationen och jag skulle köpa den igen om jag skulle behöva.

    Nörd som man är funderar man på att byta upp sig till S8 bara för att men jag väntar nog på S9 då skillnaderna inte är så stora :)
     
    Fredriks gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Funderar också på om man ska vänta på S8 men den kommer ju garanterat kosta en bit över 7000:- och det blir lite saftigt… Däremot kanske man ska vänta lite för att se om S7 går ner lite när S8 kommer
     
    miloudot gillar detta.
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Använder du moppfunktionen också och hur fungerar den ?
     
  16. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja, självklart :)

    Den moppar golv, åker roboten över en matta så drar den upp moppen. Finns massor om det på Youtube.
     
  17. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är det jättestora skillnader mellan S7, S8, och S9?
     
  18. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nej. S8 har en kamera som känner igen saker på golvet, den skulle t ex köra runt en sko eller en kabel om den såg en, det skulle inte S7 göra, det är enda skillnaden de två emellan. Finns ens S9...?
     
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Läste bara S9 och antog, men den lilla detaljen med kamera gav inte ett rungande ja att skaffa det istället för S7 åtminstone. Jag brukar ändå göra så att jag plockar rent på eventuella småsaker som ligger runt ändå.
     
    miloudot gillar detta.
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Köpte en Roborock igår, är totalt sett nöjd med valet men har hittat lite saker hemma som inte var bra. Bla en tröskel som är lite för hög från ett rum så den kan inte ta sig tillbaka till laddatationen när den är klar med det rummet. Sen har vi 2 tunna fransmattor som den INTE har blivit kompis med :(, inte svårare än att ta bort när den ska köra. Sen har jag fru och döttrar med långt hår, det har ju en magisk förmåga att trassla in sig :( Räknar med att det blir en del underhåll med intrasslat hår här o var..

    I övrigt var det inga problem med installation och mappning av huset, det löste den snabbt och den verkar riktigt bra på att dammsuga (vilket var anledningen till köpet)Har inte sett att den missat något, tvärtom får jag tömma den väldigt ofta. Den gjorde verkligen en storstädning första dagen :).

    Har bara testat moppningen lite snabbt men den verkar fungera den också

    Fungerar bra med Google home än så länge också. Smidigt att be den dammsuga ett visst rum eller via appen ställa in ett område den ska köra

    Första känslan är allafall att vi kan nog bli kompisar framöver