En sådan bör finnas i varje prylnörds hem så för ett par veckor sedan så införskaffade jag en Samsung Navibot 8855, en lätt utgående modell men priset kändes så rätt. Städning har väl aldrig varit vare sig min eller frugans passion, dammsugaren har åkt fram knappt en gång i veckan och jag har en liten känsla av att det är sådana som oss som roboten passar som bäst. Man ska ha klart för sig att om man är pedant så måste nog handjagaren fram nån gång emellanåt men som det ser ut här hos oss nu efter två veckor så blir det nog inte många gånger på ett år då vi aldrig haft så dammfritt! Den är mycket noggrannare under sängar och soffor än jag någonsin varit nära jag hastat över med den vanliga dammsugaren. Problemfritt har det dock inte varit. Vissa förberedelser måste göras då den inte gillar mattfransar, lösa sladdar mm. Tjocka ryamattor är heller ingen höjdare. Den klarar trösklar upp till 1,5 cm och det gör att den klarar hela vår lägenhet på 105m2, efter ca 3/4 så blir den törstig på ström och återgår till laddaren och laddar nån timme för att efter det återuppta städningen. Den låter ju lite men klart mindre än en vanlig dammsugare men om man störs så är det ju bara att köra den när man inte är hemma. Vitsen är att köra den ofta, jag kör varannan dag och det funkar bra. Det den missade igår tar den i övermorgon för självfallet så missar den lite. Hörnen kommer den ju inte riktigt åt men genom att vi har det rent generellt dammfriare så blir det inte så mycket där. Kan dock tänka mig att vi får plocka fram den vanliga dammsugaren om några månader och ta hörnen samt några ställen den inte kommer åt. Om man ska köpa en sån skulle jag nog föreslå en något dyrare/nyare modell. Denna är inte riktigt klockren i vissa aspekter. Autoläget ska göra att den tar hela lägenheten i ett svep, möjligtvis med paus för laddning. Av någon anledning så tycker den dock ofta att den är klar trots att den missat ett rum? Ok, den kanske tar det nästan dag i stället men ändå. Därför väljer jag läget full, då kör den lägenheten tills batteriet är nästan tomt och om det behövs så åker den och laddar samt fortsätter tills batteriet nästan är tomt igen för att sen parkera på laddning. I detta läge så har den tagit hela lägenheten samt säkert kört över vissa områden dubbelt. Jag tror att Robotdammsugaren passar bäst för den städlate men tekniskt intresserade som hellre lägger ned lite tid på att fixa till hemmet så att roboten tar sig fram obehindrat än att flera gånger i veckan jaga runt med en vanlig dammsugare. Den passar nog dock inte den som bara tror att den bara är att installera och trycka igång, jag känner några som köpt men blivit besvikna... Fler som äger sådana här? Åsikter, råd? Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
Själv är jag vansinnigt sugen på att köpa en. Dessvärre studerar jag nu så det är väl bara att glömma. Finns roligare saker att lägga pengarna på än en robotdammsugare Jag kommer däremot att införskaffa en efter studietiden. De två jag kommer köpa, om jag har pengar och lust till det, är: www.elgiganten.se/product/hem-hushall/dammsugare/VCR8950L3B/samsung-navibot-robotdammsugare http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/dammsugare/ZB2803/electrolux-unirapido-dammsugare Den sista för att komplettera den första.
Ja den där navibot S är nog den man borde ha men jag tyckte det drog iväg prismässigt jämfört med den jag köpte, över dubbelt så dyr. När det är dags att byta får det dock nog bli en dyrare. Ja en batteridriven sak typ den du länkar till får det bli som komplement för mig, ser mycket intressant ut! Sent from my Lumia 800 using Board Express
Skulle man kunna få se den in action? Hade varit kul med en video. Den enda jag sett var någon på Media Markt. Den hade cirka en kvadratmeter att städa och ändå stod den bara i ett hörn och gnagade.
Finns en hel del på YouTube att titta på, både lyckade samt mer misslyckade dammsugningar :-) Sent from my Lumia 800 using Board Express
En reklamsnutt, är denna modell jag har. Betalade 2800 på komplett.se. http://www.youtube.com/watch?v=AA7c-MnlTvU Sent from my Lumia 800 using Board Express
Intressant tråd. Jag är mycket sugen på en, till min annalkande återvandring till Sverige. Men 7000 för den nya samsungmodellen? Trodde inte de var så dyra. Det får nog bli samma modell som du har, _z_, men ska väl först se hur svårstädad den nya lägenheten är utan robot. De verkar ha höjt priset på den? Är det denna?
Det va värst! Ja det är den och jag betalade strax över 2800 för den, blev 3010kr med frakt. Köpte tydligen i rättan tid för en gångs skull:-) Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
Ser att dom har 48 st i lager, dom hade över 80 i lager när jag köpte min första ca 1,5 vecka sen så dom har sålt ett gäng. Ser på pricerunner att man kan få den för strax under 3100 hos några firmor. Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
Den hade ganska obra omdömen på prisjakt märkte jag, så det lutar mer åt Roomba 521. Jag tycker det verkar lite knäppt med robotdammsugare som kör runt på måfå men folk är tydligen nöjda.
Det viktiga är ju att jobbet blir gjort och inte hur, sen så är det ju så att man kör den ofta och det den missade igår tar den nästa dag. Har sett en Irobot in action och den är något snabbare än samsungen men irrar också omkring lite mer, samsungen stannar liksom till oftare och verkar fundera på vårt den ska men även den ser ofta lite planlös ut i sitt agerande. I början så kunde jag inte låta bli att följa den och funderar på dess mönster i dammsugningen men jag insåg att det inte gick att se nåt, nu bryr jag mig inte och det blir rent :-) En liten grej bara. Jag måste förbereda i köket och ställa upp våra 6 stolar på bordet för 24 stolsben och 4 bordsben grejar den inte riktigt, kan ta den uppemot en timme bara att navigera under bordet :-) Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
Jag har denna http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/dammsugare/ZB2803/electrolux-unirapido-dammsugare Den är väl inte bäst, så man får ta fram en vanlig när man väl behöver storstäda. Men den är snygg
Jag har en irobot 581 med fjärr, specialbehållare och virtual walls. Vet inte längre hur man kunde leva utan den. Om den inte får gå minst en gång i veckan så ser man dammtussar i hela lägenheten. Det är istället så att man snarare skäms över hur dammigt det måste ha varit tidigare när vanliga dammsugaren gick som oftast varannan vecka. :-) Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Var på väg inskaffa mig en gratis 8845 modellen via Viasat kampanj vid nyteckning. Ringde in för säga upp nuvarande abb. för låta nån annan teckna nytt och efter MINST 10 gg sagt att jag vill säga upp, så gav jag upp till slut p.g.a viasat support vägrade att låta mig säga upp abb. Det blev förlängning till slut i 24 mån med lite erbjudande. Jag ringde in faktiskt 3 gg för säga upp och gav upp till slut. Så det blev ingen robotdammsugare för min del. Aldrig sett på maken, hur angelägen viasat support var att ha mig kvar som kund och upprepade gånger sagt att jag ska fortsätta ha viasat, ändå gav dom inte upp. Kortfattat: Mitt argument var vid nyteckning får: Samsung 8845 navibot (värde ca 2400:-) + Samsung HD box. Viasat support argument var: Jag förlorar på det, ger mig 1 års 50% rabatt på total ca: 2200:- och för de pengar kan jag köpa en robotdammsugare. Plus jag får Samsung HD box gratis + 3 mån Via HD + Viaplay gratis prova på. Ser Komplett har galna berg och dalbana på 8855 modellen, ena mån sänker dom 2000:- för veckor efteråt höja 2000:- igen. Sen fortsätter det med 1 vecka emellan med 1141:- sänkning och veckan efteråt höja 1141:- igen? Nu kostar den 3990:- och förra veckan 2849:-! Dom kan inte bestämma vilket pris dom skall ha eller? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=600740
Någon som har koll på modellerna? Gick in i en butik här i Korea och försäljaren mena att denna var ny. Samsung VC-RM84V. Tänkt köpa en härnere och ta med hem när uppdraget är färdigt. Med RAY via tapatalk
Sugen själv och har hört mycket gott om neato xv-15. Har dock höga trösklar så får kolla på det först. Tapatalk
Du kan ju bygga ett par mobila ramper som du bara tar fram när roboten håller på och tar bort efteråt.