Tips: Rocker (Bynk) - Betalkort, lån etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 30 sept 2019.

Taggar:
  1. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Ja, verkligen! gäller att plocka sista cashbacken och se över abonnemanget. jag har plus idag 4,25% cashback.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Känns som jag för en gångs skull hade hyfsad timing när jag hoppade på Rocker. Fick 500 kr i startbonus, 250 kr för en värvning och 100 kr för en annan. 1% cashback har inte gett någon stor summa då kortet framför allt används för småinköp genom Google Pay. (Min största cashback har varit blygsamma 27 kr och snittet har varit runt tian.)
    Trots försämringarna kommer jag nog att behålla kortet och sparkontot då det är väldigt smidigt med automatisk påfyllning från sparkontot. Räntan på sparkontot är väl inget att hoppa högt över, men den är i alla fall inte noll och jag håller bara 1-2000 på det.
    Men nog känns det som Rocker är i en brant urförsbacke! Jag har verkligen svårt att se att de kan få värst många nya kunder. Rätt många av de kunder de redan har kommer nog att lämna dem.
     
  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    En fråga då, hur får man ut pengarna på sparkonto? Kan man välja om man vill ha det till sin ordinarie bank?
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    När du skapade sparkontot så har du angett ett uttagskonto i annan bank. Pengarna betalas ut dit.
     
    Herrn gillar detta.
  5. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Kanon tack för info, mycket tacksam
     
  6. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Håller med dig i sak, men det verkar ju som att max cashbacken bara är på 1200 kr per år från 2023. Vilket betyder max 100 kr per månad i cashback, så då tjänar du in avgiften på kortet bara.
     
  7. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Max 100 kr per månad from november enligt supporten när jag chattade med dem igår.
     
    tekken och svenix gillar detta.
  8. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49
    100 kr/månad med Plus
    200 kr/månad med Premium.

    Får verkligen fundera om ständigt nya villkor och krångel är värt besväret. Allt detta velande känns inte seriöst och ärligt. Plus en kreditupplysning för Extra.

    I mitt fall med Plus skulle jag som max kunna tjäna 100*12-29*12 = 852 kr per år.

    Någon som har extra, sköts avbetalningen (minimum 3%/mån) automatiskt eller måste man hålla koll på det manuellt?
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är också lite misstänksam mot att aktivera Extra. Dels ogillar jag i allmänhet att dra på mig krediter om det inte är nödvändigt, vilket det absolut inte är i detta fall.

    Men sedan är det också så om man läser det finstilta att Rocker förmedlar krediten åt Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget. Så man tecknar avtal med en tredje part om krediten.

    Läser man sedan infon om krediten står det att "När du inte nyttjar Extra är den kostnadsfri. Om du utnyttjar Extra betalar du alltid samma ränta, utan extra avgifter". Vänta nu, på första sidan står det "Helt räntefritt och utan kostnader". På nästa sida under vanliga frågor står det att jag betalar ränta om jag utnyttjar krediten...

    Det känns som upplagt för strul. Rocker lejer ut krediten till någon annan och lämnar kluvna besked om huruvida den verkligen är räntefri eller inte...? Rätt vad det är om några månader är den antagligen inte räntefri längre även om den skulle vara det nu. Jag kanske är misstänksam men hela det här upplägget att gå ut och marknadsföra Extra som räntefri och utan kostnader samtidigt som det finstilta talar om att man ska betala ränta ifall man utnyttjar krediten känns som att det bara handlar om att locka in folk i fällan. Sedan när man fått in tillräckligt många i den "kostnadsfria" krediten Extra så slår man igen fällan och börjar debitera ränta. Antagligen kommer man att dölja den informationen längst ner i något meddelande man skickar ut om något annat som man försöker framställa som en stor förbättring.

    Ungefär som nu när informationen om att de stympar cashbacken till oigenkännelighet skickades ut i ett meddelande betitlat "Vi fortsätter utveckla Rocker för våra kunder". Inget i den rubriken antyder att man slaktar cashbacken i dess nuvarande form.
     
    Sale, KTM och bstark gillar detta.
  10. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    631
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Ja, de är verkligen upplagt för missförstånd med det språk de använder om "Extra". Till och med två av varandra följande rader i FAQ:en tycker jag motsäger varandra.

    "Räntan på krediten är individuell (från 0,00 % till 19,95 %) och bestäms efter en sedvanlig kreditprövning. För att kunna ta del av den ränte- och kostnadsfria krediten behöver du ha vårt Plus- eller Premiumpaket."

    Min tolkning är att krediten är gratis så länge du inte nyttjar den. Nyttjar du den så kan du mycket väl få betala 19% ränta. Eftersom full bonus bara kan utbetalas som amortering på skulden, så antar jag att det inte räcker med att skaffa krediten för att få bonusen utan du måste också nyttja den.
     
  11. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    För Premium kommer det att vara max 200 kr i cashback. Så efter betald avgift kommer jag få ut 101 kr i cashback av spenderade 2000 kr.

    Det är räntefritt upp till 3000 kr för Plus och upp till 5000 kr för Premium, överskrider du det får du betala hög ränta. Rockers räkneexempel är bra:

    "Kredit på 5 000 kr till 0 % nominell rörlig ränta, med en återbetalningstid på 12 månader, med avbetalning om 417 kr/månad, 0 % effektiv årsränta. Totalt att återbetala blir 5 000 kr. Varje månad måste du betala tillbaka 3 % (eller minst 50 kr) av det totala kreditbeloppet du nyttjar."

    Alltså betalar du ingenting så länge du håller dig till din kreditgräns och du betalar minimibeloppet varje månad (jag har valt autogiro på det). Då kommer jag ha "utrymme" för att få in cashbacken i ett år.

    Man kan jämföra paketen här: Rocker - Jämför paket
     
    svenix och nyx gillar detta.
  12. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49
    Vem vänder man sig till ens med en så låg kredit som 3000/5000 kr? Finns väl inget normalt kreditkort med så lågt köputrymme. Jag tolkar det även som att om man utnyttjar 5001 kr så tickar det direkt ränta på hela beloppet 5001 kr. Låter inte förmånligt någonstans.
    Låter mer som ett fult knep att införa dolda avgifter som man inte ser up front.
     
    svenix gillar detta.
  13. torbear

    torbear Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Kreditupplysningen säljer de säkert vidare också.
    Jag avslutar mitt Rocker-konto efter månadsskiftet.
     
  14. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Det är räntefritt upp till 3000 kr för Plus och upp till 5000 kr för Premium, överskrider du det får du betala hög ränta. Rockers räkneexempel är bra:

    "Kredit på 5 000 kr till 0 % nominell rörlig ränta, med en återbetalningstid på 12 månader, med avbetalning om 417 kr/månad, 0 % effektiv årsränta. Totalt att återbetala blir 5 000 kr. Varje månad måste du betala tillbaka 3 % (eller minst 50 kr) av det totala kreditbeloppet du nyttjar."

    Alltså betalar du ingenting så länge du håller dig till din kreditgräns och du betalar minimibeloppet varje månad (jag har valt autogiro på det). Då kommer jag ha "utrymme" för att få in cashbacken i ett år.

    Man kan jämföra paketen här: Rocker - Jämför paket[/QUOTE]

    Då hänger jag med, tack. Invecklat och krångligt. Känner inte riktigt att det är värt min huvudvärk för 100 kr extra i månaden.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med!
    Det är inte värt att krångla med ett kreditavtal som troligen inte kommer att vara räntefritt speciellt länge till för att försöka tjäna 100:-/mån.

    När man nu har sett hur snabbt Rocker totalt ändrade villkoren för den gamla cashbacken med bara en veckas varsel så har i alla fall jag inget som helst förtroende för hur länge Rocker kommer att låta Extra-krediten vara räntefri.

    Jag planerar att avveckla Rocker efter denna månaden. Efter månadsskiftet kommer jag inte att göra några inköp med Rocker. Och så fort jag har fått ut denna månadens cashback som jag hoppas utbetalas som vanligt så kommer jag att säga upp Rocker.
     
    KTM, bstark, tekken och 2 andra gillar detta.
  16. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Enligt chatt så kommer månadens cashback utbetalas 1:a november.
     
    svenix gillar detta.
  17. Foodtruck

    Foodtruck Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    8
    Lite kluven till hur man ska göra nu. Har själv 2,25% i cashback och kör plus-abonnemanget, så jag kommer som mest att kunna få ut 100-29=71 kr per månad.

    Detta är det upplägg som innebär maximal cashback för mig:

    Curve med Rocker som förstakort och ett kreditkort med 1% cashback som andrakort.

    Jag toppar upp Rockerkortet med 4445 kr per månad, vilket är vad jag måste spendera för att komma upp i 100 kr cashback.
    Använder sedan Rockerkortet tills det är tomt, och har aktiverat "anti-embarrassment mode" i Curve vilket innebär att Curve automatiskt börjar ta från mitt andrakort när förstakortet har slut pengar. På så vis får jag en effektiv cashback på 71/4445=1,6% så länge det finns pengar på Rocker, och 1% på resten av månadens köp utan att jag behöver göra något själv.

    Å andra sidan blir skillnaden bara 26 kr per månad jämfört med om jag enbart hade använt kreditkortet, så jag lutar nog åt att jag inte orkar hålla på med upptoppning av Rocker varje månad för att uppnå detta. Samt att jag inte gillar tanken på att ha en ytterligare kredit på mitt namn för att kunna få ut dessa 26 kr.

    Det är verkligen synd, för jag tycker att mycket med Rockers app är genuint bra. Splitta kostnader var en fantastisk funktion när jag var ute och reste i somras och jag har kunnat överblicka hela min privatekonomi genom Rocker Connect; det enda jag har behövt göra utanför Rocker har varit att godkänna e-fakturor i min bankapp. Och jag uppskattade att kunna få allt detta samt fin cashback på ett debetkort.

    Men nu är maxtaket så lågt att det inte bär sig längre att enbart använda Rocker jämfört med ett flertal kreditkort. Och jag har svårt att se att det kommer bli bättre, för nu finns det ju i princip ingen anledning för nya kunder att hoppa på tåget när cashbacken är borta på gratisversionen, så det kommer bli otroligt svårt att värva medlemmar för att motivera ett betalt abonnemang.
     
    KTM, bstark, TinyWiz och 1 annan gillar detta.
  18. Arntor

    Arntor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    7
    Följt detta forum en del de senaste åren, varje gång ett kort efter "honeymoon-fasen" blivit mindre attraktivt och det blivit dags att byta återigen. Har ju hittat Curve och i princip alla andra som jag har använt via denna faktiskt. Känner för att bidra lite denna gång...

    Riktigt fult av dem, mindre än en veckas varsel och ha mage att påstå att det skulle vara en "utveckling", och med ett mejl formulerat som om det vore en revolution att erbjuda några tusen i kredit och en sparränta på 2% (mot avgift). Tidigare har de ju dessutom försökt locka in en i "gratis" plus/premium med en uppsägningstid konstruerad så att man blir tvungen att betala i flera månader. För att inte nämna detta med avgift för inaktivitet vilket låter som rena skämtet. Borttagandet av valutaväxlingen gjorde inte så mycket eftersom Curve ändå ökade mängden man kan gratisväxla och dessutom har Mastercard bättre kurser än Visa (som Rocker ju är). Och nu detta med kredit känns som ytterligare en fälla i detta ständigt utbyggda minfält de försöker konstruera för sina kunder. Helt sinnessjuk produkt. Det är ju vanligt bland kreditkortsutgivare att locka in folk i en sorts "honeymoon-fas" och sedan göra produkten helt oattraktiv i förhoppningen att trots det behålla de mer ointresserade kunderna, och ja, det är väl den vanliga affärsidén att tjäna på de som hamnar i den mer konventionella fällan att glömma att betala av inom en månad och som därmed får betala ränta, men Rocker har varit ovanligt på hugget och väldigt så där diaboliskt kreativa! Om man är en hyfsat organiserad individ som läser det finstilta och håller koll på mejlen så har Rocker varit rätt bra, men det sade sig självt att de aldrig skulle kunna överleva så som det var, med t.ex. cashback på uppemot 10%. Förmodligen blev det väldigt bråttom nu att gillra nya fällor när räntorna ökar och marknaderna blir osäkra, då deras egna kapital säkert brinner en del osv.

    Det bästa alternativet jag kan tänka mig nu när jag utnyttjat Refunders och EverydayCards gratisår och om man med kort spenderar mindre än ca. 6500/månad är att gå tillbaka till Komplett som ger 0.5%, reseförsäkring och en cashback som används direkt för att betala krediten (hos Rocker blir det ju inkomstskatt om man går över 1000 eller hur det nu blir).
     
    Last edited: 28 okt 2022
    KTM, David, bpl och 4 andra gillar detta.
  19. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Mycket användbar information, tack!
    Jag har dock en förhoppning om att inte behöva ta ut annat än pengarna från rockerkortet när jag avslutar mitt konto och därmed kunna fortsätta sparandet direkt hos Erik Penser. Om man kan logga in där och få tillgång till sina förehavanden så känns ju Rocker mest som ett skal/förkläde. Tänker på sparvalv vars ränta man inte vill gå miste om...
     
  20. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Fick svar angående sparkonton!

    Skärmklipp.JPG
     
    Aniquibobo och svenix gillar detta.