Tips: Rocker (Bynk) - Betalkort, lån etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 30 sept 2019.

Taggar:
  1. Foodtruck

    Foodtruck Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    8
    Testa att skriva till kontaktpersonen på SKV att det endast avser cashback och således inte beskattningsbart, funkade för mig.
     
    demonen och ASR gillar detta.
  2. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Aj aj aj vad tråkigt, jag och min tjej ändrade också och skrev samma text som Ni föreslog här uppe, intressant att se hur det slutar för oss.

    Jag fattar inte vad problemet är, det är ju cashback och skall inte beskattas...
     
  3. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Ojda, var det ett stort belopp?
     
  4. A-son

    A-son Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej, har liten diskution med skatteverket
    Fick 6000kr i cashback förra året, har skrivit det som nämnts i den här tråden men de duger inte för skatteverket.
    Dom vill att rocker ändrar sina uppgifter eller att jag får något underlag av rocker för hur det ska vara,

    så här står det på rockers hemsida:
    Cashback och ersättningar beskattas enligt Skatteverkets regler och skiljer sig något om det finns en motprestation (t ex att du erhållit högre cashback eller en ersättning för att du bjudit in en vän som också blivit kund) eller ej (t ex du har cashback baserat på vilket rockerpaket du har). Ersättningar med motprestation rapporteras som inkomst av tjänst till Skatteverket. Om beloppet underskrider 1 000 kr under kalenderåret drar vi ingen skatt, däremot är beloppet som erhålls skattepliktigt och det hanteras skattemässigt på samma sätt som andra inkomster, dvs. beloppet regleras på din individuella slutskatt för året.
    I de fall den totala kompensationen under året överskrider 1 000 kr görs ett skatteavdrag på 30% av beloppet som Rocker står för. Det belopp du då erhåller är efter skatt.


    Hur beskattas Cashback och ersättningar – Rocker

    Tolkar det som att rocker borde ha betalat in skatten för mej stämmer det?
    nån som har löst en sådan här situation?

    Edit:
    fick det här svaret av Rocker, antar att det är kört

    Då kampanjer ger en kompensation med krav på motprestation så är vi skyldiga enligt lag att rapportera det som inkomst av tjänst till Skatteverket. Detta gäller inte för de 0,25%/0,5% som ingår i Plus/Premium men all annan kompensation med krav på motprestation är skattepliktig. Första 100 kr till 1 000 kr per kalenderår betalar du skatten själv. Den månaden som beloppet överskriver 1 000 kr så står vi för skattekostnaden på 30 %, alltså betalar du själv inte någon skatt på beloppet för den månaden. För framtida utbetalningar det kalenderåret står vi för skattekostnaden på 30 %.
     
    Sale gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag fick tydligen min ändring godkänd av Skatteverket. Har inte fått något besked men kollade under "beslutade skatteuppgifter" eller nåt i den stilen och kollade totalen för inkomst där det Rocker lämnat in var borta.
    Under 1000 kr från Rocker för min del. Tror det var två värvningspremier och några hundralappar cashback.
     
    Sale gillar detta.
  6. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag har glömt nämna, för någon vecka sedan blev min och min tjejs deklaration klar efter att Vi har ändrat i deklarationen och klagat för att Vi skulle betala skatt på våra Rocker cashback, jag tror det var bara 200kr respektive 300kr i cashback som skatteverket inte godkände när deklarationen skickades in digitalt första gången i mars månad...

    Jag har inte än fått slutdeklarationen på papper men har sett att utbetalnings beloppet Vi fick var högre än förra gången så Vi har fått det godkänt nu och ingen skatt har debiterats för Rocker cashbacken bara för att Vi överklagade...
     
    Asawi gillar detta.
  7. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det är inte klokt att det inte fungerar ens under 1000kr och detta är inte första gången...
     
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Min morsa fick också det godkänt för de var under 1000kr, jag som hade lite över 2000kr fick inte det...
     
    Sale gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inte troligt att 30% skatt räcker. Det beror på din övriga inkomst. Ersättningen från Rocker läggs på toppen av din inkomst och den sammanlagda marginalskatten blir ofta högre än 30%. Det är väl typ bara pensionärer som jag som har en marginalskatt på 30%. ;)

    Vid en normal inkomst kanske din marginalskatt är högre än 30% och då får du själv betala den delen som är över 30%. Så det är väl fint att Rocker betalar en del av skatten men för många räcker inte 30% till.
     
    Sale gillar detta.
  10. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    rocker inte nöjd med extra avgift vid utag i automat

    ville avsluta kontot helt hur gör man det?

    note har provat ringa deras kundtjänst men ingen svarar

    har rocker gått i kk??
     
    Last edited: 19 jul 2023
  11. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Lättast är en ticket direkt i appen som jag märkt när jag kontaktat dem.
     
  12. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    fick tag på support och igår natt är rocker avslutat
     
    Sale gillar detta.
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har haft Rocker för att kunna betala småköp med mobilen. Efter ominstallation av mobilen kraschar Rocker-appen när kortet ska läggas in i Wallet. Andra kort, t.ex. CarPay gick utmärkt så då brast tålamodet och nu har även jag lämnat Rocker bakom mig. Det får bli CarPaykortet för småköp i fortsättningen!
     
    Sale och svenix gillar detta.
  14. Lowvalued

    Lowvalued Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2021
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4
    Finns det något bättre alternativ än rocker? Hade cashback och värvning för 7000kr, det räknades tydligen som inkomst? Är det rätt?

    Nu får man inte ens utbetalt 200kr cashback som är max, om man inte har deras ”kontokredit” kopplat till kortet. Antar att jag får sämre uc om jag ansöker för det? Lät krångligt också.

    Finns det något bättre alternativ? Har funderat på shell, hur funkar det? Grejen är att jag har rätt många procent cashback på rocker, 3,5%. Kanske kan vara värt att ha två kort?

    När jag nått 200kr vilket är lätt med så hög procent så kör jag Shell tex efter det? Men då får jag väl räkna med två nya uc, en för rocker och en för Shell. Får dåligt betyg då.
     
  15. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Skulle du behålla Rocker så skulle jag komplettera det med ett Amex Blue Cashback istället för Shell.
    Kortet ger 1,25 % cashback (inget tak). Det kostar 35 kr/mån, men man får 15 månader fritt om du blir inbjuden till kortet.

    Amex fungerar inte överallt så ibland behöver man komplettera med ett VISA/Mastercard och i ditt fall skulle det då vara Rocker-kortet som kompletterar Amexet. Själv kör jag Amex Blue Cashback + Bank Norwegian VISA som ger 0,5 % cashback och är utan årsavgift.
     
  16. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Rätt och rätt, de gjorde det för mig också. Det som är märkligt att det enbart gäller för rocker, att man ska betala skatt för Cashback. Men för andra kreditkort så behöver man inte göra det. Förjävligt rent ut sagt
     
    Sale gillar detta.
  17. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag och min tjej har också lämnat Rocker...

    CarPay kortet är bra, jag och min tjej har använt det i många år utan problem, 0,5% cashback på alla köp och cashbacken kommer som kupong som man kan lösa in i appen att tanka för på Tanka eller tvätta bilen, handla på Bildeve...
     
  18. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Det handlade om att Rockers cashback delvis ges för att man gjort en motprestation (bjudit in folk till kortet). Medan andra kort får man samma cashback oavsett om man bjudit in eller inte, därav skiljer sig skattesituationen.
     
  19. The Reviewer

    The Reviewer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Är det någon mer än mig som har fått Rockers "välkomsterbjudande" på 500 kr och som har räknats som inkomst av tjänst (1.5)? Ser även att jag har fått en till 1.5 från Rocker men där är beloppet 100 kr, har för mig att det gällde för 3 kortköp inom en viss tid?
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Alla bonusar liksom pengar du får % på köpen om du har det räknas in som inkomst av tjänst 1.5 ej pensionsgrundande.

    Det är i enlighet med skatteverkets regler.

    Däremot pengar du kan tjäna totalt sätt årligen är understigande vad är skatteskyldig, så du lär ju aldrig behöva beskatta dessa pengar förutsatt att du inte har ett arbete också så du överstiger värdet årligen när du är skatteskyldig men det flesta på det här forumet lär överstiga 22 208:- per år.