Röstsökningen är usel i Chromecast med TV - varför?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Ann-Cathrine, 25 okt 2023.

1. Ann-Cathrine

Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har använt senaste Chromecast med TV med tillhörande fjärrkontroll där man ska kunna använda sig av röstsökning. Den här röstsökningen fungerar överlag mycket dåligt och jag undrar nu om det är apparna i sig som har en dålig funktionalitet eller om det är själva chromecasten som inte fungerar ihop med apparna, t ex SVT Play med flera?

Jag ringde till Googles svenska support och testade igenom ett stort antal kommandon för att öppna program, starta en viss serie etc. Ibland funkade det hyfsat, exempelvis för att komma till programsidan för serier i Netflix, men oftast inte.

Exempel på röstsökning:

"Starta lokala nyheter Stockholm från SVT Play" - inget händer förutom att jag kommer till loggan för SVT Play
    "Starta Rapport" - inget händer förutom att jag kommer till loggan för SVT play

"Starta TV4 nyheterna från TV4 Play" - jag kommer då enbart till programsidan för TV4 Nyheterna men där finns överhuvudtaget ingen funktion för att starta programmet eller välja bland tider/datum.

Det hjälper inte att säga "spela upp" eller liknande.

Jag är nu tvungen att för varje gång jag ska titta på ett program gå in i varje app och leta i listan, t ex över nyheter, eller gå igenom alla favoriter och där hitta exempelvis Rapport. Vad är då vitsen med röstsökning?

Jag har testat att ominstallera apparna, loggat in och ut etc men röstsökningen fungerar ändå inte.

Jag har använt senaste Chromecast med TV med tillhörande fjärrkontroll där man ska kunna använda sig av röstsökning. Den här röstsökningen fungerar överlag mycket dåligt och jag undrar nu om det är apparna i sig som har en dålig funktionalitet eller om det är själva chromecasten som inte fungerar ihop med apparna, t ex SVT Play med flera?

Jag ringde till Googles svenska support och testade igenom ett stort antal kommandon för att öppna program, starta en viss serie etc. Ibland funkade det hyfsat, exempelvis för att komma till programsidan för serier i Netflix, men oftast inte.

Exempel på röstsökning:

"Starta lokala nyheter Stockholm från SVT Play" - inget händer förutom att jag kommer till loggan för SVT Play
    "Starta Rapport" - inget händer förutom att jag kommer till loggan för SVT play

"Starta TV4 nyheterna från TV4 Play" - jag kommer då enbart till programsidan för TV4 Nyheterna men där finns överhuvudtaget ingen funktion för att starta programmet eller välja bland tider/datum.

Det hjälper inte att säga "spela upp" eller liknande.

Jag är nu tvungen att för varje gång jag ska titta på ett program gå in i varje app och leta i listan, t ex över nyheter, eller gå igenom alla favoriter och där hitta exempelvis Rapport. Vad är då vitsen med röstsökning?

Jag har testat att ominstallera apparna, loggat in och ut etc men röstsökningen fungerar ändå inte.

HakanC gillar detta.
  2. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    815

MINA ENHETER

Jag styr min Chromecast Google TV med min Google Nest Mini. Tidigare fungerade det att säga tex "Hej Google, spela rapport", och den satte då igång senaste rapportsändningen. Men detta går inte längre utan SVT play-appen går igång på TVn men sedan säger Google "något gick tyvärr fel"..

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 916
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utöver det tycker jag mikrofonen i fjärren är dålig på att uppfatta vad man säger. Den reagerar långsamt också.

Nvidia Shield PRO är tio gånger bättre.

Är det första jag kommer testa om det dyker upp en uppföljare.

4. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    631

MINA ENHETER

Jag har aldrig använt "starta" eller "spela upp" osv. Det har inte ens slagit mig man skulle kunna göra så. Men måste jag ju prova nu :)

Jag använder dock ofta själva söken för att hitta en film eller serie och ungarna använder den hela tiden. Tycker det funkar som förväntat. Snabbt och smidigt.

5. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Det känns som om Chromecast med tv har glömts bort av Google och buggar ignoreras. Jag kan rada upp avsevärda problem med mina, jag har två.

1. Fjärrkontrollen fungerar oftast utan problem men ibland inte alls. Trycker och trycker och ingenting händer för att 15 sek senare börja bläddra hej vilt fram och tillbaka efter alla tryckningar jag gjort. Jag parade den andra fjärren från den andra chromecasten jag har med samma problem. Nej det är inte fel på batterierna och jag sitter två meter från tv:n och chromecasten. Jag köpte en annan fjärrkontroll från TEMU för 68,48 kr som fungerar på samma sätt som originalfjärren dvs. oftast bra men ibland inte alls vilket bevisar att det är inte originalfjärren som felar utan chromcasten och mjukvaran. Jag har fabriksåterställt chromecasten flera gånger utan att det hjälp.

2. Röstsökningen ballar allt som oftast ur. Trots att jag trycker på knappen på fjärren och det ser ut som om chromecasten lyssnar så händer det nada.

3. "Fortsätt titta" i huvudmenyn visar ibland märkliga saker som jag dagen innan har valt att dölja genom att trycka och hålla OK och välja dölja. Nästa dag är de tillbaka och oftast är det saker från SVT-play som jag har valt att dölja men de poppar tillbaka. Skyshowtime-appen verkar inte alls vara med i systemet mer än att den går att starta och titta på. Inget från den appen hamnar någonsin i "Fortsätt titta".

4. Youtube-appen är ju praktiskt men irriterande ibland och speciellt i slutet av en video då jag oftast inte hinner välja det som kommer upp som förslag på vad jag kan titta på. När videon är slut så bara försvinner allting och jag hamnar på Youtubes huvudsida. Har jag dessutom glömt att markera att jag gillade videon så måste jag gå till min historik, hitta videon, starta den, gilla den och sen spola till slutet för att den förhoppningsvis ska registreras som redan sedd vilket i 9 fall av 10 inte sker.

Detta med att det jag sett inte direkt och omedelbart markeras som sett är irriterande i kubik. Istället hamnar det som första förslag på huvudsidan trots att jag för 3 sek sedan sett klart på videon. Det fungerar bra på Youtube i mobilen eller på webben men just appen i chromecast verkar inte hänga med typ. Och jo jag är inloggad med mitt Youtube premiumkonto på alla mina enheter och synkning är på.

5. Som jag skrivit har jag två chromecast med tv med samma inloggning. Irriterande är att det inte synkas mellan enheterna så det ser likadant ut hos båda. Kan förstå att man kan vilja ha de separata men är man ett enmanshushåll så borde man kunna ha möjligheten att synka enheterna mellan vardagsrum och sovrum.

Bo

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 374

MINA ENHETER

3. Beror på appen inte på Google. Rapportera till SVT. Samma med Skyshow, de måste lägga till kompatibilitet med Fortsätt titta om det är så att det inte finns tillgängligt nu.

4. Prova använda STube istället för Youtube appen. Bonus du får reklamfri upplevelse också.

5. Förstår att du hade velat att Google höll koll, tyvärr funkar det inte så. Men om man är inloggad på olika tjänster med samma konto som har stöd för historik så borde appen i sig hålla kolla tex youtube, SVTplay m.m.

7. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det där beror på enheten med garanti, för även min TV som har inbyggd Okej Google och med röst utan ens röra fjärrkontrollen har bättre Voice Kommand och förstå svenska bättre än Chromecast med Google TV.

Eller så är det fjärrkontrollen med mikrofonen som inte förstår svenskan bra.