Röststyrd TV - vilken?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Pillyol, 24 jul 2024.

1. Pillyol

Pillyol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

Jag behöver hjälp av kunnigt folk.

Min mamma har sån hemsk artros i sina fingrar. Duttiga fjärrkontroller är en pest. Sen ett par år har hon en Google Home-kompis som är hennes bästa vän för radiolyssning och Spotify. Hon har också en platta som hon kan Costa till TVn men det är bökigt när hon sen måste byta HDMI-kanal med fjärkan.

TVN hon har är första generationens smartTV så det är dags att byta.

Jag drömmer om en TV som hon kan styra med Assistenten. Att kunna säga "Hey Google" spela upp Downton Abbey på Netflix. Men att hon också kan ha sin teliabox-inkopplad för att titta på rapport o så på vanlig tid. Hon älskar sin linjeTV så full on bara Smart-tv är inte ett alternativ. Så jag skulle ju vilja att hon skulle kunna prata TVn till rätt kanal. Att hon inte skulle behöva klicka sig mellan olika anslutna enheter utan kunna prata sig rätt eftersom fingrarna inte riktigt lyder plus att hon är tekniskt osäker.

Har någon några tips? Pallar någon ställa upp som bollplank då även jag är på tok för okunnig.

Hoppas!

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

"Chromecast med Google TV" har en fjärrkontroll där man trycker ner en knapp och sedan pratar. Om det finns en streaming app för TV hos henne så kanske det kan vara ett alternativ. Tror inte det är klockrent rätt men om du inte får något bättre förslag så kan det vara värt att titta på. Med reservation för att det troligen kommer en ny modell Google TV till hösten.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 916
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, som @Buzz@Buzz nämner kan du köpa en Google Chromecast med Google TV också, men då fungerar det bara när man väljer källan (tex HDMI 1) dit Google Chromecast är ansluten, och man kan tex inte säga "Spela TV4" eller "byt till kanal 4" för att styra TV:ns övriga funktioner.

Vad gäller TV finns det förstås apparater med Google TV inbyggt, men för att ge ett bra tips skulle vi behöva en budget.

Optimalt vore en Google TV-modell där man kan ställa in att TV:n/Google Assistant aktivt lyssnar efter "OK Google" hela tidan, utan att man behöver trycka på någon knapp först. Jag är lite osäker på hur detta fungerar med tex Sony, Philips eller TCL som samtliga erbjuder Google TV lite beroende på modell.

Har någon här erfarenhet av hur bra det fungerar/om det går att ställa in att TV:n skall lyssna efter OK Google så man slipper trycka på någon knapp? Funkar det på alla någorlunda nya Sony tex?

4. Pillyol

Pillyol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Bernard, alltså 10 000 kan jag nog lägga. Lite till om det funkar bra!

5. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Har en LG C2 och den ska man kunna röststyra genom att bara säga HI LG och göra precis vad du vill,men fungerar bäst om man trycker på fjärren och pratar,tyvärr.