Roll-down meny borta

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av N_micke, 29 dec 2016.

  1. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hej!

    Efter senaste uppdatering (förmodar jag) så har den där menyn man drar ner från toppen av skärmen försvunnit. Även när jag gör skärmtestet så är den delen där klockan huserar borta.

    Vad som gör det lite mer udda är att på låsskärmen funkar delen utmärkt, vilket gör att jag utesluter hårdvarufel.

    Ska köra en reparationsinstallation snart när jag fått lite mer ström i batteriet men tänkte önska lite mer tips ifall det inte funkar.

    Även för att skicka en liten heads-up till Sony som verkar hålla till här på forumet för att göra dem medvetna om problemet...
     
  2. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Precis samma sak fortfarande efter ominstallation... Dessutom ett hav av ikoner jag inte kan ta bort eftersom översta delen där papperskorgen sitter inte funkar.

    Tips?
     
    Last edited by a moderator: 29 dec 2016
  3. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Kan du ta en skärmdump på mobilens programinfo (mjukvaruversion)?
     
  4. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Sådär
     

    Bifogade filer:

  5. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Bara så att jag förstår det rätt..

    Notifikationsmenyn går inte att dra ned alls, eller den syns inte på vissa ställen?
     
  6. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Den går att dra ner vid låsskärmen men inte i vanligt läge vad det nu kallas. Gör jag sånt skärmtest är hela "ramen" däruppe borta.

    Går att få ner den om jag vänder telefon till liggande läge.

    Misstänkte först att skärmen lagt av, men den funkar ju vid låsskärmen så borde inte vara det tycker jag
     
    Last edited by a moderator: 30 dec 2016
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om en fabriksåterställning inte avhjälper det förmodar jag att du kan testa göra en total återställning/omflashning via Xperia Companion: http://support.sonymobile.com/se/tools/xperia-companion/

    Hjälper inte det är det nog kört; måste handla om ett hårdvarufel. Har upplevt samma sak på en Xperia Z5 och fick skicka in den för skärmbyte.

    Edit: Förmodar att du testat utan skärmskydd om du använder ett sådant, samt utan fodral/bumper?
     
  8. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Räknas reparation via companion som en sådan omflashning? Isåfall är det redan gjort.

    Märkligt att den funkar vid låsskärmen men inte upplåst om det är hårdvarufel.

    Använder inga skydd eller så, inte heller någon skada på skärmen.
     
    bernard gillar detta.
  9. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Bara för att vara säkra... Händer det här när telefonen är fri från alla kablar/sladdar/laddare? Det händer alltså när telefonen INTE står på laddning?

    Om vi säger att du roterar telefonen motsols 90 grader så att telefonen är i liggande läge med toppen till vänster och botten till höger. Kan du dra ner menyn om du testar att dra ner längst till vänster på skärmen (nordvästra hörnet)?
     
  10. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Då funkar det hörnet (liggande läge)

    Inga sladdar kopplade när jag testar.
     
  11. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det är märkligt att touchen inte fungerar på det området i poträttläge men att det fungerar i landskapsläge.

    Vi får ta och fråga @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport som borde vara tillbaka på måndag om han inte har ledigt.
     
    bernard, Emir-SonyXperiaSupport och bvb gillar detta.
  12. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @azmodan@azmodan, väldigt surt att höra om problemet. :(

    Jag vill föra detta vidare internt för utredning - men jag skulle behöva lite uppgifter från dig i PM i det fallet, går det bra? Jag skulle i det fallet behöva ditt IMEI (Inställningar > Om telefonen > Status > Information om IMEI-kod), din version (Inställningar > Om telefonen > Version) samt en felbeskrivning om själva felet.

    I tillägg skulle jag väldigt gärna vilja ha en buggrapport på detta från när du upplever problemet. Du behöver först se till att aktivera Utvecklaralternativ genom att gå in på Inställningar > Om mobilen > Tryck där på versionsnummer till det står att du är utvecklare, gå sedan in på Inställningar > Utvecklaralternativ och välj 4MB som "Bufferstorlekar för loggar" och se till att "USB-felsökning" är aktiverat. Försök nu att svepa nedåt för att få fram aviseringsfältet (återskapa problemet) och tryck på Skapa felrapport > Fullständig rapport > Rapportera. När rapporten är skapad så ska det synas i aviseringsfältet att "Felrapporten #* har skapats", tryck då på den och välj att dela den.

    Skicka rapporten tillsammans med IMEI och versionsnummer till mig så ser jag till att det kommer rätt så att vi kan undersöka detta vidare! :)

    Vad gäller att få problemet löst för stunden kan jag dessvärre endast be dig om att skicka in enheten till ett av våra auktoriserade serviceombud om en reparation av programvaran inte hjälper. :( Du kan göra det antingen genom att kontakta din återförsäljare och be dem hjälpa dig skicka in den, eller genom att upprätta ett serviceärende på vår hemsida via följande länk http://repair.sonymobile.com/se/. Om du upprättar ett serviceärende via vår hemsida så får du en fraktsedel att skriva ut så att du kan skicka in din enhet själv, och du får även möjligheten att följa din service direkt via vår hemsida samt så får statusuppdateringar kring ditt ärende.
     
    N_micke och bernard gillar detta.
  13. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra svar. Återkommer under veckan med svar. Fullt upp med jobb (vilket även gör det svårt att vara utan telefonen om den ska skickas).

    Edit: Kanske är det lite svårt i övre vänstra hörnet även i liggande läge, men det funkar ju fortfarande i stående läge vid låsskärmen. Mysko grejer :)
     
  14. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Så, en halv evighet senare så kvarstår samma problem. Fått problem med micken nu också vid samtal så den får åka iväg på service imorgon när jag fått hem min xz1 compact...
     
  15. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    O precis som man läst om så påstår Mobylife att man haft sönder telefonen så ingen garanti gäller. Roligt.

    Update: såg nyss bilderna dem hänvisar till.. Färgskav. Borde anmälas detta företaget..
     
    Last edited by a moderator: 25 jan 2018
  16. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    SHM och dannejanne gillar detta.
  17. N_micke

    N_micke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Gick fint det, tack för allt hjälp!
     
    SHM och Nicole gillar detta.
  18. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Kan du berätta hur processen gick till? Körde Sony-supporten över Mobylife?
     
    Nicole gillar detta.