[ROM][32b] Official AOSP 2.2 OTA

Diskussion i 'Magic' startad av asperon, 22 okt 2010.

  1. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
  2. mrjocke

    mrjocke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Najs!

    Det funkar att köra på vilken 32B som helst eller har ni båda en T-Mobile Magic?
    Har en Vodafone, men det är väl identisk hårdvara iaf?

    Hur funkar den förresten? Jag fick lite känslan av att när man bytte SPL så kom det en OTA sen eller vad hände? Den underliggande frågan är ifall man kommer att ha kvar allt efter installation som en Vanlig OTA eller om man måste flasha om allt...
     
  4. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Intressant. Två frågor:
    1. Fungerar den här uppdateringen för oss som har Vodafone-Magics?
    2. Kan vi isåfall uppdatera utan att behöva roota?
     
  5. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Funkar på alla 32b, har en vodaphone själv.
     
  6. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Så länge det är en 32b så funkar det. Har du bara s-OFF så ska det gå att uppdatera, annars behöver man root och flasha en SPL med s-OFF på.
     
  7. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kan man ha en vodafone med s-off ifall man har donut?

    Vet att det stod s-off när jag först fick den för lite drygt ett år sen, men nu när jag kollade var det s-on, är det verkligen så enkelt att s-on = perfect eller vad man ska säga? Jag kan iofs bara anta att s = signature check eller nåt sånt iofs...

    Frågan är iofs om det nödvändigtvis måste vara olika signatur på dessa två, men jag antar att du har nån sorts källa som säger att det är det som är kravet typ? Brickar man telefonen om man försöker byta till den andra spl:en utan att roota, eller vad händer?


    Sen är ju fortfarande en stor fråga ifall det blir som en OTA uppdatering så att man inte får börja om från scratch efter en uppdatering!
     
  8. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för ditt svar, men det du säger är tyvärr rena grekiskan. Vad menar du med "s-OFF"? När jag tittar på inställningsmenyn står det följande:

    Kod:
    Model number: HTC Magic
    Firmware version: 1.6
    Basebase version: 65.505.20.17U_2.22.19.26I
    Kernal version: 2.6.29-00479-g3c7df37 android-build@apa26 #19
    Build number: DRC92
    Om jag provar att slå av telefonen och starta den samtidigt som jag trycker ned tillbaka-knappen står följande:

    Kod:
    SAPPHIRE PVT 32B SHIP S-ON G
    HBOOT-1.33.0004 (SAPP10000)
    CLPD-10
    RADIO 2-22.19.26I
    Apr  9 2009,23:30:40
    Får jag fråga om det säger dig något? Kan jag manuellt uppgradera till min Vodafone-Magic utan att behöva roota den?
     
    Last edited: 23 okt 2010
  9. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Xboy, om du kikar på instruktionerna från länken i första posten, så länkar dem till en SPL (Second Program Loader), vilken vad jag förstår är ett stycke kod som laddar in den slutgiltiga mjukvaran. Såna bootloaders brukar ofta vara signerade till en viss typ av hårdvara och det är det jag tror menas med S-ON/S-OFF, där jag tolkar det som att S-ON betyder att denna signatur kollas. Så har SPL:en en signatur som inte stämmer överens med den första bootloadern (den som drar igång SPL:en) så bootar inte telefonen. Rätta mig gärna nån ifall jag har fel, eller har missat nåt.

    Det jag beskrivit ovan är i alla fall så våra produkter är konstruerade där jag jobbar. Så om motsvarigheten till SPL för våra produkter inte har rätt signatur så bootar inte produkten och är oftast bortom räddning. Däremot så har inte varje kund en unik signatur, utan standardprodukten är signerad med samma nyckel och det är bara kunder med kundunik nyckel som det kan bli tjall om...

    Eftersom det vad jag förstått är identisk hårdvara i T-Mobile och Vodafone Magic:arna så tänker jag att det finns en chans att dem använder samma signatur. Men jag bara gissar, och dessutom vet jag inte om denna SPL är nån utvecklings-SPL eller en T-Mobile SPL eller vad det är. Får ingen info om det, men jag får känslan av att det är T-Mobile original.
     
  10. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Att kolla s-On eller s-Off gör man genom att starta i fastboot (håll inne tillbaka och power). Om man har s-On så kan man ta sig runt det genom att roota och sedan flasha CM och sedan flasha en Eng SPL, som har s-Off, det är en del jobb men det är i slutändan värt det. Tmobile versionen tuggar på riktigt bra.
     
  11. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Du har s-On, det går att ta sig förbi det men det är en massa jobb (och kräver root).
     
  12. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Robban och Asperon,

    tack för era svar och förklaringar. Tyvärr verkar det som att det enda riktigt vettiga är att vänta på att se om Vodafone kommer att ge oss någon uppdatering OTA ("Over The Air" för er som inte vet, alltså via WiFi/WLAN eller 3G). Tyvärr säger de inte ett knyst om det, så kommer det så kommer det. Annars är det nog bara att köra på med Android 1.6 som vanligt...
     
  13. RickardW

    RickardW Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    asperon (eller någon annan som lyckats med vodafone): Vilken SPL använde du när du för att lägga in 2.2 OTA?
    Jag har testat både .2005 s-off och .0013 s-on (OFFICIAL). Ingen tillåter mig att lägga in 2.2 OTA.
    Jag har Vodafone 32b nyligen rootad.
     
  14. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Den får du nog vänta på förevigt, tydligen har t-mobile i sitt avtal med htc något som gjorde att de var tvugna att ta fram den här versionen, det verkar inte gälla vodaphone.

    1.33.0013, som du hittar i den tråden jag länkade.
     
  15. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    http://forum.vodafone.co.uk/topic/57720-htc-magic-22-is-on-the-way/page__view__findpost__p__436104 var ju i somras visserligen, men sen på sidan 18 påstår nån (för bara några dagar sen) att vodafone bekräftat för honom att 2.2 kommer att rullas ut innan året är slut... Jag tror ju på det först när jag ser den, men man kan ju alltid hoppas.

    Asperon, jag har frågat två gånger nu tror jag... vad är det som gör att man just måste ha en s-off? Det är ju samma hårdvara, finns det inte en chans att det är samma signeringar för det båda då? Jag har ju liksom inte sett några referenser nånstans om att man måste ha en T-Mobile, att man måste ha S-OFF, och så, utan det står bara 32B 2.2 OTA typ, och sen står det har man stock OTA 1.6 så är det bara att köra från steg 1.

    Sen har jag explicit frågat:
    1. Vad händer ifall man försöker lägga in den spl som länkas till om man inte har S-OFF. Är man rökt då? Eller försöker den inte ens byta spl ifall den inte är kompatibel eller vad händer?

    2. Vad händer med telefonen efter den här uppdateringen, är telefonen helt blåst på inställningar och filer då, eller är det precis som en vanlig OTA att man har kvar allt från innan?

    Det är generellt väldigt lätt att hitta guider överallt hur man gör för att roota, byta spl/radio/firmware eller vad man vill göra, men det är väldigt sparsmakat med varför man måste byta de olika delarna och i vilka lägen. Är det ingen som är intresserad av att veta varför man måste byta hundra filer innan telefonen kickar igång?
     
  16. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Vet faktiskt inte vad som händer om man har s-On, skulle gissa att det bara inte fungerar. Det finns ju ett sätt beskrivet i tråden för hur man flashar in en Eng Spl med s-Off. Jag hade s-Off på min sedan tidigare då jag kört CM. Jag körde allt från grunden, så då vart den helt blåst. Detta är ju en helt annan mjukvara (den innehåller bla en massa t-mobile grejer), så att bara lägga på den tror jag kan vara svårt.
     
  17. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det var det jag var rädd för... Har inget emot att roota telefonen och så egentligen, men att konfigurera om den från grunden pallar jag inte med... ska som det ser ut byta ut den när som helst och då känns inte mödan riktigt motiverad... :(