[ROM] CyanogenMod (STABLE) [06/19/2010/5.0.8]

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av topgun, 11 feb 2010.

  1. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Cyanogenmod 5.0.8 ute nu, med en gigantisk changelog :D

    Uppdaterar as we speak och FroYo-radion krävs för nya versionen, men huruvida CM5.0.8 kör med FroYo eller inte återstår att se.. Kul att se att i alla fall radion behövs.

    Jag uppdaterar via ROM Manager, men den ska finnas tillgänglig via CM Update och via deras hemsida också.

    Changelog - http://github.com/cyanogen/android_vendor_cyanogen/blob/eclair/CHANGELOG
     
  2. Blipp-Blopp-Bob

    Blipp-Blopp-Bob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som har nuffror (siffror) på hur mkt bättre batteritid det blir efter CM?

    Funderar på att roota samt lägga in CM iaf men det är alltid kul med lite mer fakta. :)
    Ska bara hitta en bra guide att följa sen kör vi.
     
  3. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hittar ingen på cm updater :'(
     
  4. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Märkligt.. Han skrev på hemsidan att den även fanns tillgänglig på CM update (för Nexus One).. Jag slängde in den igår i alla fall.. Telefonen känns mycket rappare än tidigare, men jag väntar bara på Flash-stödet :cry:

    CyanogenMod-5.0.8 for Nexus One, Droid, Dream, and Magic has arrived!

    This is by far the BEST CM release! So much good stuff in there that you won’t even know what to do with it. And ADW Launcher is now the default launcher! This is another huge milestone for the Android community.

    Check out this CHANGELOG!

    Downloads:

    Nexus One (XDA)
    Droid
    Dream & Magic (XDA)

    Note that for Nexus One, the Froyo radio image is REQUIRED.

    All versions are available from ROM Manager, and the Nexus One build is currently available from CM Updater also.
     
  5. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Nu finns den :)
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ni som kör med CM Updater, behöver ni någon speciell recovery installerad, precis som de som kör ROM Manager behöver?

    Och skiljer det något i "kvalitet" på de speciella i förhållande till den RA Recovery som man som standard installerar när man ska root:a?

    /Söder
     
  7. Droid110

    Droid110 Guest

    Underbart 5.0.8 är.. Tycker det är bättre än FroYo i nuläget.
     
  8. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Vilket lyft det var att slänga in Kang-o-rama 5.0.8! Batteritid och hastighet är betydligt bättre än de FroYo-versioner jag provat :D
     
  9. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Eftersom FroYo nu har gjorts tillgängligt som öppen källkod så har till exempel vår käre Cyanogen börjat fingra på koden.. So far verkar arbetet flyta på bra och han är redan ute med en Alpha-version för den som vågar testa... Men det är ju givetvis lite osäkert att installera! Alpha är för den som inte vet steget före Beta... Det vill säga ämnad för intern testning, medan Beta är ämnad för extern testning (dvs med hjälp av oss). Jag vågar inte lägga in denna riktigt än, men jag avvaktar och slänger eventuellt in en ny version när jag ser att medlemmarna börjar komma med eventuella buggar etc.

    Inlägget finns i tråden "All discussion of FroYo/CM-6" i Nexus One forumet och jag kopierar och klistrar även in det här:

    Ok, so answers I can give:

    There is a booted Froyo CM6 (ie it works) http://twitpic.com/1zqlyn

    1) You should be able to update without needing to wipe
    2) No word yet on Apps2sd vs Froyo2sd
    3) Its very alpha right now, not all the CM stuff is in there yet
    4) Test releases will arrive when it is deemed ready for that stage

    Follow github.com/ctso.atom or github.com/cyanogen.atom in your favorite RSS reader for minute by minute commits

    EDIT: Mybad, jag följde inte ens länken, så det är fortfarande Alpha för intern testning! Men det är i alla fall en trevlig bild som visar att hans MOD är up and running så att säga! Men vi får vänta lite till innan vi får sätta tänderna i MODen :D

    Ooooh, längtar till Flash 10.1!
     
    Last edited: 25 jun 2010
  10. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Den här tråden verkar inte särskilt aktiv längre, men Cyanogen och gänget har i alla fall släppt en alpha till oss blodtörstiga miffon som ivrigt väntar på att dom ska jobba och bli klara så vi får ta del av kroppen (kakan?).. Det är CM6A1 som släppts och den är alltså baserad på FroYo, vilket innebär att vi nu kan använda i stort sett alla CyanogenMods fördelar, plus JiT-compilern och Flash 10.1 med mera som Google slängde in i FroYo.. Men CM har ännu inte hunnit porta deras "Apps2sd" funktion, just nu används endast Googles egna som släpptes iom FroYo.. Ni måste därför flytta över alla apps som ligger på SD-kortet till det interna minnet och flasha 6an efter det! Annars visas de inte i drawern.

    För mig var det lite meckigt att gå ifrån CM5.0.8 men jag gjorde en Nandroid-backup och en Titanium-backup, följt av wipe (darwin-wipe, cache etc), flashade därefter radion (FRF85B), lät den installera genom att starta om telefonen. När den installationen var färdig höll jag inne kulan för att den skulle boota till bootloadern istället för OSet. Jag höll med andra ord koll så att installationen av radion gick smärtfritt, sen när den ville starta om sig själv så hjälpte jag den in i bootloadern, istället för att den gör en "vanlig omstart". Först då installerade jag CM6 följt av gaddon-packet.. När dessa två var installerade gjorde jag en "normal" omstart av telefonen, via knappen i recoveryn givetvis.. Telefonen bootade som vanligt och det tog sin lilla stund, men sen var jag inne i CM6 och kunde börja använda den fullt ut :D

    - Vissa har haft problem med Market (däribland jag), det är wipe och flasha om på nytt som gäller
    - Andra har haft problem med welcome-screenen där det inte går att trycka på Android-gubben, samma här, wipe och flasha om på nytt!
    - Jag fick slutligen problem med mail och synkronisering, men det visade sig fungera över 3G, dock inte över WiFi! Huruvida det har med min setup eller CM att göra vet jag inte, men det har fungerat i 5.0.8 så felet borde inte ligga hos mig.

    Det går alltså att hoppa direkt ifrån 5.0.8 till 6a1, men man kan (som jag) ha otur och behöva lägga ner lite tid på det... Men följer ni mina steg så ska det nog gå bra för er också! Förövrigt är det riktigt gött med CM+Flash, det har jag längtat efter..

    EDIT: http://forum.cyanogenmod.com/topic/1934-cm-6-n1-disccussion/
     
  11. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  12. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ær det någon vits att gå från orginal 2.2 til Cyanogens version nu? Førstår att det kan komma mycket kul i framtiden, som hans 2.1 versioner (nær man satt med orginal 2.1 utan wifi tethering etc) men 720p inspelning, fm radio etc ær væl inte aktiverat i denna versionen?
     
  13. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Fastän det bara är en RC gillar jag den! Fm radio har ju ingen rom ännu, så det lär nog dröja ett tag till om det kommer. Även om den saknar vissa funktioner, är det inget som jag känner att den verkligen saknar ändå. Gör en backup och släng in denna, gillar du inte den är det ju lätt bytt :)
     
  14. Magnus Olsson

    Magnus Olsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte ROM Manager, klart smidigt sätt o lägga in images. De kan jag rekomendera.
     
  15. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Paul på Modaco twittrade igår (tror jag) om att han har fungerande fm-radio, kommer troligt i hans nästa sense-rom till N1
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  17. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Läste precis den artikeln :)