ROM-frågor

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av Fok, 30 mar 2011.

  1. Fok

    Fok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Så jag tänkte att den här tråden kan få agera lite ROM's for dummies eller något i den stilen då det finns personer, som jag själv, som inte har någon jättekoll på allt vad det innebär med flashning osv.

    Jag börjar med lite egna funderingar så får vi se om någon är vänlig nog att svara.

    Om man börjar från steg ett med en telefon köpt i butik, vad är det man behöver göra för att få in en ny ROM, t.ex. Modaco som nu är den som finns tillgänglig?

    Sen om man senare skulle vilja byta till Cyanogenmod, som jag förstått är populär, är det några svårigheter med det?

    Sen begrepp som NVFlash och Stockrom, är det längre aktuellt om man nu har installerat CLockwork mod recovery eller är det inkluderat i CWM?

    Nandroid backup, som jag förstått det, tar en backup av din nuvarande konfiguration som den sen sparar på SD-kortet? Om all data tas bort vid en installation av en ny ROM måste man då kopiera backupen till annan plats för att kunna använda den om det skulle behövas? Blir denna backup motsvarande denna http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1007825 eller är det något helt annat?


    Jag skulle säkert kunna fortsätta med dumma frågor men det här är nog mer än nog för stunden. Om någon skulle kunna skilja lite på begreppen och gå igenom hur en person med en helt ny lur skulle gå tillväga och vad den ska tänka på för att lägga in en custom ROM på LG 2X vore nog väldigt uppskattat.

    Tack på förhand

    Fok
     
  2. exnm

    exnm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Bra initiativ, en tråd som ska följas :) tyvärr inga svar men fyller på med noob frågor. cyanogen mod , varför är alla så sugna på den, vad är speciellt med den?)
     
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Cyanomod finns inte till LG 2x än. Modacos rom är stock med vissa delar valbara.
    För att lägga in en ny rom så behöver du installer CW recovery, kolla guide ovan.

    Edit: Cyanogens rom är en av dom få riktiga custom roms, nästan alla andra är modifierade stock roms.
     
  4. Fok

    Fok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Men är det som hänvisas till som NVFlash StockROM överflödigt när man väl har CWM installerat och gjort sin egen backup?

    Svaret kanske är självklart men eftersom jag aldrig provat endera är jag helt ovetande.