[ROM] [froyo] Japanese Jellyfish RLS9 [2011-01-24]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 27 dec 2010.

1. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du får gärna skriva hur du gick tillväga, tänkte om fler har problem :P

2. Vitroid

Vitroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om någon har fått detta problemet så vill jag bara informera om hur jag fixade det:

i RA_Recovery under partition tools så finns det någon som heter ext partition repair eller liknande, jag körde denna, tog cirka fem minuter, sen startade jag upp telefonen, kopplade in usb och körde adb shell.
    Skrev in a2sd reinstall och så flyttade den över alla mina appar till sd-ext igen, mobilen startades om, och nu har jag tillbaks allting på sd-kortet.
    Fråga gärna om ni undrar nåt :)

3. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Nog för att jag har ont om pengar i nuläget, men kan nog inte begära en donation för en sån liten grej. :)

Kul att man kunde hjälpa någon mer iaf, var inte inne på forumet igår kväll så hann aldrig ge några ytterligare instruktioner men skönt att det löste sig.

För andra som kan tänkas behöva detta så ska man alltså lägga till de rader jag skrev innan i filen build.prop. Denna fil kan man nå antingen genom att använda en filhanterare som använder root, t.ex. Root Explorer, eller genom att använda ADB-kommandon (om man har detta installerat på datorn).

Jag körde ADB-varianten då jag redan hade SDK-paketet installerat samt usb-drivrutiner för Blade (går att hitta med en googlesökning om man behöver dessa). Så jag anslöt min Blade via usb och körde följande kommando i kommandotolken i windows:

adb pull /system/build.prop

Detta hämtar ju då build.prop till datorn, sedan öppnade jag den filen i Notepad++ och lade till dessa rader längst ner:

ro.ril.hsxpa=2
    ro.ril.gprsclass=12
    ro.ril.hsupa.category=5
    ro.ril.hsdpa.category=8

Sedan körde jag följande kommandon för att först mounta om filsystemet i read/write läge och sen kopiera tillbaka filen och till sist starta om luren:

adb remount
    adb push build.prop /system.build.prop
    adb reboot

Och efter rebooten var problemet löst. Har dock läst att det för en del krävts ett par omstarter innan det fått effekt.

Om man tycker ADB-varianten är krånglig bör följande tillvägagångssätt funka fint det med:

1) Använd Root Explorer eller liknande app för att kopiera /system/build.prop till minneskortet (dvs /sdcard)
    2) Koppla in luren till datorn och mounta
    3) Redigera filen build.prop på minneskortet och lägg till raderna enligt ovan
    4) Spara filen och koppla ifrån enheten i windows och inaktivera usbfilöverföring på luren
    5) Kopiera build.prop från minneskortet tillbaka till /system/build.prop och skriv över den gamla
    6) Starta om luren

Slaneby gillar detta.
  4. schizo99

schizo99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har ett annat problem.. Nämligen att sedan jag lade in JJ9 så har jag i princip NOLL i 3g täckning. Innan var den kanonbra. Det är numer så illa att den ibland går ner på 2g.

Någon som har något tips om vad som kan vara fel?

Får inte heller GPS'n att fungera..

Helt död.. den har nog legat i fönstret 30 minuter en och hittar bara en (1) satellit.
    AGPS verkar inte heller funka men det är väl iofs inget nytt.

Last edited: 3 feb 2011
  5. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Kan bekräfta att det fungerar. Hastigheten gick från 1Mbit/s till 3Mbit/s för mig.

6. emomilol

emomilol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problem med närhetssensorn / att telefonen lägger på av sig själv när man pratar. Aldrig hänt med någon annan rom än JJ.

7. Tullen

Tullen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Samma problem här. Störigt när telefonen parkerar samtalet mitt i.

8. Hickin

Hickin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kallt_kaffe, vet inte om det är något som är fel med senaste versionen av din ROM men jag kan inte byta ljud på min alarmklocka.
    Trycker på raden där det står vilket ljud jag valt men inget händer.
    Även prövat starta om telefonen utan att lyckas.
    Inga andra problem har jag upplevt dock. :)

Något du också upplevt?

9. Phace

Phace Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej alla,

först vill jag tacka kallt_kaffe för den fina insatsen, riktigt gött med FF och JJ :)

Jag körde FF fram till igår, då tänkte jag att jag skulle byta upp mig till JJ RLS9. Allt fungerade fint hela dagen, fram till igår kväll, då skulle jag installera facebook appen från market och telefonen har sen dess vägrat installera några appar alls. Det står bara: "Processen com.android.vending för programmet Market stoppades oväntat. Försök igen.".

Jag har letat efter att svar här och på modaco, men hittar ingen som råkat ut för samma sak.

Det jag undrar... var det kanske fel av mig att backa upp och återställa vissa program från FF till JJ? Market är något jag inte återställt, men jag tänkte att Blizzard Authenticator var jag nästan tvungen till att göra.

Last edited: 4 feb 2011
  10. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag brukar aldrig återställa något annat än data för Angry Birds. Testa att gå in i Inställningar->Program->Hantera Program->Alla, leta upp Market och rensa data för Market (+ tvingad avslutning). Passa också på att kolla vad det står för versionsnummer på Market. På min telefon står det 2.2.11.

Phace gillar detta.
  11. Phace

Phace Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du hade alldeles rätt kallt_kaffe, det var bara att rensa DATA för Market, nu kan jag sätta igång och gå lös på market igen ;)

Nu när jag tänker efter kan det haft och göra med att jag satt och surfade på market.android.com och ballade ur totalt när jag såg att man kunde installera program därifrån... vips så hade jag 10 nya appar i mobilen :ehm:

Inte långt efter det så började nog market börja bli lite tokigt för mig. :scared:

Nu är det i alla fall fixat! Tackar så hemskt mycket för hjälpen och tack ännu en gång för den energi du lägger ner på detta!

12. remixx

remixx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är det sant att man måste lägga in 3g inställningarna manuellt efter att man installerat JJ ?

13. Phace

Phace Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har inte får göra några inställningar alls och allt fungerar prima för mig.

remixx gillar detta.
  14. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    JJ innehåller en omfattande APN-lista som jag lånat från CyanogenMod 6.1 så finns ens operatör med i den så är det normalt sett bara att köra. Saknas den så måste man lägga in manuellt.

I fallet Telia/Halebop så är de snarlika så har kör man Telia eller Halebop måste man aktivt gå in och välja vilken man kör annars får man "Connection cannot be made".

15. tanken22

tanken22 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man installerar JJ och installerar massa appar på sdkortet, sen lägger in en annan rom.

Vad händer med apparna på sdkortet, fungerar de på den nya romen? Eller är det skräpdata som måste rensas och alla appar installeras om?

16. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om du gör en Wipe i senaste RA så tar den bort dem. Annars ligger de förmodligen kvar och skräpar i .android_secure katalogen. De kommer inte att fungera för de krypteras innan den läggs på SD-kortet som ett slags kopieringsskydd.

tanken22 gillar detta.
  17. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

tack kallt_kaffe för denna otroligt bra ROM!! använde rom manager för att få in ROM:en på telefonen och det gick skit bra:)

18. chrisman686

chrisman686 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja!
    Har provat att lägga till dessa rader i build.prop men det verkar inte ha någon effekt för min del, kommer bara upp i 700 kbit/s download och 400 kbit/s upload. Har provat på ett flertal ställen i centrala Helsingborg men utan någon påvisbar förbättring. :cry:

Har Tre som operatör och har 3Mobilsurf Plus som ska kunna ge en teoretisk topphastighet på 6 Mbit/s. Kan det vara mitt SIM-kort som spökar, det är minst 6 år gammalt.

Last edited: 5 feb 2011
  19. berka

berka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Märkligt att jag som har telia får "connection cant be made" trotts att testat både Telia SE och lagt till en egen Telia online.... får inte 3G anslutning, bara 2G... SpeedTest visar att jag får ut ~ 0.5 Mbit ned, och 0.0x upp, och då har jag masten nästan i ansiktet.. Hade alltid 3G täckning innan denna rom... :<

Edit : Tog bort proxy och port från APNen, och wolá! nu har jag 2,5 Mbit ned och ~1 upp! :)

Last edited: 5 feb 2011
  20. tanken22

tanken22 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min blade (i original-utförande) är sjukt slö, det laggar när jag skrollar i textmenyer till och med.

Känner ni av någon märkbar prestandaförbättring med JJ?