[ROM] [froyo] Japanese Jellyfish RLS9 [2011-01-24]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 27 dec 2010.

1. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Bara datatrafiken stängs av, man kan fortfarande ringa.

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du stänger av datatrafiken via 3G och GSM. Telefon och SMS kommer inte att påverkas. Har du separata APN-inställningar för data och MMS ska inte heller MMSen påverkas.

Om telefonen använder 3G eller GSM beror på helt andra saker och kan också delvis ställas in.

3. tanken22

tanken22 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

4. diezel

diezel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Tjejen har fortfarande problem med att WiFi:t krånglar när telefonen går ner i viloläge.
    Några tips? Kör JJ rls8.

5. FrankMorris

FrankMorris Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå!
    Detta verkar vara megatråden på monstersidan för kunniga Android-användare. Jag har frågat runt lite på Sweclockers.se men ingen verkar kunna hjälpa mig. Jag postar samma fråga här och länkar till min tråd på Sweclockers så kan ni kolla lite och se om ni kan hjälpa mig.

http://www.sweclockers.com/forum/75...nga-fram-en-stangning-oavbrutet/#post10789879

"Hej!

Köpte precis en ZTE Blade som var låst till Comviq på Tradera. Jag fick hem den och började pilla med den. Tyckte direkt att menyn var tråkig så letade efter hur man installerade nya. Laddade hem lite olika appar på nätet. Bland annat Launcher Pro och Ahome. Efter jag installerade dem så funkade allt som det skulle, men märkte ingen skillnad.

Sedan hände något, kommer inte riktigt ihåg vad, men det står så här "Processen mobi.bbase.ahome_test för programmet aHome stoppades oväntat. Försök igen." Sedan kan man trycka på "Tvinga fram en stängning". Men det går inte. Den ploppar upp direkt igen. Samma sak när jag startar om telefonen. Har även testat att trycka på den dolda avstängningsknappen som sitter under bakluckan. Det händer inget speciellt. Jag har också testat att hålla in "Volym minus"-knappen + "Off"-knappen för att komma in i FTM mode. Men där vet jag inte vad jag skall göra.

Detta händer alltså efter jag har knappat in min pinkod. Hinner dock inte komma in i någon meny eller så.

Någon som har någon aning om vad man kan göra. Känns riktigt värdelöst. Hade inte ens hunnit ringa ett samtal med telefonen. Otroligt tacksam för hjälp!"

Jag har nu i efterhand märkt att man kan ta sig in på delar av inställningsmenyn när batteriet håller på att blir urladdat genom att trycka på "batteriförbrukning", men väl därinne hittar jag inget som verkar vara relevant.

Hoppas någon kan hjälpa. Känns surt att inte kunna använda telefonen man precis har köpt.

Mvh
    K

Last edited: 14 feb 2011
  6. tanken22

tanken22 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte direkt rätt tråd, men svara i alla fall.
    Kan du trycka på Hem-knappen? (Fysiska knappen längst ner till höger med ett hus på)
    Om du kan det, testa klicka på den och sen välja Startbild. (Och sen avinstallera aHome snabbt som attans i taskmanagern)

Du kan också testa koppla in telefonen i datorn (allternativt SD-kortet om du har kortläsare) och hoppas att filen som jävlas ligger där, och ta bort allt som har med ahome att göra.

7. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Precis, fel tråd men någon moderator kan säkert flytta den.

Hur som helst har du samma problem som den här killen hade (han har till och med refererat till din tråd på Sweclockers) så kolla i den tråden.

Edit: för att gå tillbaka till topic. Vad rekommenderar ni att man flashar tillsammans med JJ RSL9? Tänkte dra in den direkt när jag väl får min nya Blade, hann ju testa 2.1 i någon vecka på den gamla och JJ verkar fungera i princip felfritt.

8. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Finns det något sätt att gå tillbaka till den gamla versionen av Contacts? I denna versionen kan man ju inte radera flera kontakter samtidigt, inte ens radera alla. Man måste göra det manuellt för varenda kontakt.

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är inte kul att hamna i en Force close loop men det går att lösa.

Jag skulle testa att installera en ny launcher via https://market.android.com/ Logga in med samma gmail som du har i telefonen så ska du kunna installera via hemsidan.

När du gjort det ska defaultinställningarna för launchern raderas och du kan välja nån som funkar.

Detta funkar dock bara om du har nån dataanslutning igång i telefonen. Funkar inte det så finns det några fler mer eller mindre krångliga sätt att bli av med en krånglande launcher.

10. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Svar till FrankMorris :

1. Ladda hem detta till din PC, packa upp zip filen och kopiera innehållet till ditt sdkort. Kan göras på tusen olika sätt. På min dator blir det e:\image\ . Där inne ska det finnas 15 filer.

2. Stäng av mobilen. Tryck och håll (utan att släppa) följande knappar i följande ordning: menu, vol up, power. Vänta tills mobilen installerar om. Klart.

Lycka till!

P.S. Detta är enda vettiga sättet att flasha ny rom på en ny ZTE blade. Metoden heter TPT. Alla andra sätt är för utomjordingar.

11. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Är det verkligen SÅ enkelt? Kan du skriva en kort-kort guide kanske? (Tänker på att de säkert finns något mer att nämna). Tack!

12. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det är så enkelt när jag skriver en guide. More is less... :) Fullständig guide finns här, kvävd av femtielva andra/oviktiga trådar. Tilläggas skall att man inte behöver göra de extrastegen som nämns i guiden. Man behöver inte plocka ut batteriet, MD/CRC-check känns som en overkill i en zip-fil då man alltid kan köra om TPT om nåt går snett. Man lär minst sagt märka om det kommer upp ett äpple i stället för androidgubben:).

Att TPT inte är spikat längst upp i forumet är fortfarande en gåta för mig. Som sagt en massa utomjordingar här så vi newbies får finna oss i det:).

13. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Har vi någon ny Rom på igång från Kallt_Kaffe ?

14. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Får man root med den metoden? Och hur går det till isf?

15. bollonet

bollonet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Visst ska väl "Blade wifi fixer" vara onödig i och med JJ RLS9?

Dvs - om man går ut ur sin lägenhet, och telefonen övergår till 3G, så ska man inte behöva koppla in Wifi igen manuellt? Den ska kunna känna igen sitt hemnätverk utan att man använder extraprogram?

För mig så händer det dock ofta att jag får lov att stänga av wifi, och sätta på det igen, för att den ska koppla upp sig mot mitt nätverk. Vad kan det problemet bero på? Kan det åtgärdas?

16. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Djjokke: Ja, du får root och RA då det redan är inbyggt i den ROMen.

17. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Att döma av kommentarerna på detta forumet så verkar det vara spridda skurar. För vissa fungerar det, för andra inte. Har du provat med wifi fixen?

Så pass, tack för den informationen. Bara så jag förstått det rätt; man ska alltså hålla inne Menu + Vol down + Power HELA TIDEN, alltså uppstart -> installation -> omstart -> släpp knapparna?

18. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Man ska hålla knapparna inne tills den gröna texten kommer upp. Gissar på ett par sekunder på sin höjd under uppstart->första sekunden av installation. Det ska vara vol+ :)volume up) och inte volume down som du skrev. Gillar du känslan kan du ju fortsätta hålla ett tag, man kan ha olika fetish:).

Glöm inte ta bort (eller döpa om) /image katalogen sen när allt funkar så du inte råkar TPT-a i fickan eller av misstag. Håller du de tre knapparna under uppstart -> installation -> omstart blir det förståss inte bra, den kommer starta om TPT från början. Så släpp i tid... ;)

Last edited: 15 feb 2011
  19. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det finns goda skäl att INTE rekommendera TPT metoden. Speciellt inte till nybörjare.

• Går det snett med TPT metoden så kan telefonen hamna i ett läge där den blir obrukbar och inte går att återtställa då man flashar om kod som man normalt sett inte ändrar med den traditionella metoden.
    • Med bl.a. min TPT installation för Japanese Jellyfish så ändras partitionsstorlekarna och förstår man inte vad det innebär så får man stora problem att återställa telefonen till original ROM om det skulle bli aktuellt.

Men visst, normalt sett fungerar det utmärkt och är mycket enklare än att flasha in en custom recovery och navigera runt i menyer men jag kan inte komma på en enda möjlighet med custom recovery metoden där man skulle kunna "bricka" telefonen bortom all räddning.

20. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har också märkt (då jag har en image katalog liggande på SD-kortet) att har jag plockat ur batteriet och stoppat i det igen så räcker en volume-up utan meny-knappen för att den skall trigga igång en TPT istället för att gå in i bootloader mode.