[ROM] [froyo] Japanese Jellyfish RLS9 [2011-01-24]

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 27 dec 2010.

1. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nope inte just nu... tid, ork och lust har inte sammanfallit. Får se vad som händer när Telias 2.2 kommer. Troligen polerar jag upp den lite och släpper en ROM. Just nu labbar jag lite med app-utveckling, dock inte i något rasande tempo men det är ganska roligt. Inte så svårt att komma igång faktiskt. Finns mycket guider på developer.android.com. Dock har jag aldrig programmerat Java tidigare men jag hankar mig fram.

2. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Sitter inte TPT-trigger i själva ARM arkitekturen? Blev lite nyfiken varför det inte är safe (förutom ändring av part. storlek), det kan väl inte vara så illa att flash-styrningen sitter i flashbara minnet och att man bara flashar delar av det?

3. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu skall jag inte svära på att TPT inte är safe för exakt vad som görs var har jag inte 100% koll på.

Men när man flashar på "traditionellt" sätt, dvs med "fastboot flash" och via en custom recovery så ändrar man bara saker på olika partitioner i NAND minnet.

En TPT flashning innehåller förutom the .IMG filer som flashas till NAND partitioner även en handfull .MBN filer. Dessa .MBN filer innehåller bl.a. den kod som läser boot partitionen från NAND och bootar kärnan. Den innehåller dessutom informationen om hur NAND är partitionerad. Chansen att den dessutom innehåller koden som sköter TPT flashningen bedömer jag som ganska stor och med tanke på att vi kan hexeditera dessa filer och ändra partitionsstorlek så används inga checksummor eller liknande för att garantera att man flashar filer som inte är korrupta.

Med andra ord riskerar man att såga av grenen man sitter på. Men visst, jag kan ha fel och kanske finns ännu en "nivå" med kod som sköter just detta.

fellow gillar detta.
  4. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag surfade lite på ARMs hemsida och hittade en hel del grekiska. Bland annat hittade jag detta där det nämns "universal flash controller", NAND flash interface samt ARMv6.

Boot Mode
    • Customizable boot options
    • DMA for boot code transfer.

Serial Flash Interface
    • SPI Master Interface at 50 MHz
    • Master Clock derived from the AHB (System) Clock
    • Supports mode0, mode3
    • Programmable CPOL, CPHA
    • Individually Controllable pins to drive chip-select, write
    protect and hold signals

• System Interface at 50-200 MHz

Advantages
    • One engine supports multiple devices
    • Can be easily integrated into SoC

Tolkar detta (kanske felaktigt) som att TPT-styrningen finns i själva processorn eller eventuellt på en separat chip bredvid (som hårdvara). Känns på ett sätt logiskt då det kanske är mer praktiskt/lättare/billigare/snabbare att montera "tomma" NAND kretsar vid tillverkningen och flasha hela kretskortet/telefonen efter ihopsättningen än att flasha NAND-minnet innan det monteras på kretskortet (kanske tom är integrerat med processorn nuförtiden, har inte fördjupat mig i ämnet?). (spekulation)

Last edited: 15 feb 2011
  5. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Förresten så funkar jj RLS9 extremt väl, upplever inga "konstiga" buggar alls som de andra nämnt. Kanske har just med att det flashades med TPT att göra? :)

6. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    TPT kräver minst 3 saker som nog kan variera mellan olika hårdvara som använder qualcomms processorer.

- framebuffer, dvs skärm. Ok, behöver och behöver, men den använder iaf en sådan.
    - hårdvaruknappar som den känner av tillståndet på, dvs menu + powerupp nedtryckta.
    - Läsa FAT32 från SD-kort.

Jag är tveksam till att det skulle finnas någon universell hårdkodad funktion för allt detta inbyggt i ARM processorn. Dessutom skulle det betyda att processen var i princip identisk på alla telefoner med samma processor. T.ex. Huawei använder en "dload" katalog istället för "image" och dessutom en UPDATA.APP fil med allt inbakat inkl checksummor istället för separata filer som ZTE använder.

Det skulle vara intressant att veta mer men tyvärr är Qualcomm ytterst restriktiva på att släppa information men om du googlar på AMSS och qualcomm kan du kanske hitta lite mer info.

7. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nja, det ska inte göra någon skillnad om man kör TPT eller inte men jag upplever också RLS9 som mycket stabil och har kört utan att ominstallera rekordlänge nu.

8. bollonet

bollonet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du menar appen som heter "blade wifi fixer"?

9. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Japp

Ska hämta ut min Blade nu på eftermiddagen och slänga in JJ så fort det bara går. Kommer köra efter guiden som finns på Modaco. Har bara hört och läst gott om den här ROMen så jag tror jag blir kanonnöjd!

Har funderat lite på det här med kontakterna. I RSL9 skulle man göra något i stil med att rensa data för de båda Kontakt-apparna, eller är jag ute och sneseglar här?

10. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Bara om man uppdaterar från en tidigare version av jj.

11. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Aha! Tack för svaret

Några add-ons som är rekommenderade att flasha in när man ändå är igång?

12. FrankMorris

FrankMorris Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tack för svar. Jag har nu gjort som du sagt. Men nu verkar mobilen inte vilja komma ur TPT-mode, eller vad det kallas. Android-gubben syns på skärmen hela tiden. Hur långt tid brukar detta ta?

Notera att jag använder MAC.

Mvh
    K

13. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Har ett lite märkligt fel när jag ska installera recovery-clockwork-2.5.1.8-blade.img via Recovery Manager. Efter jag tryckt install och den tänkt klart så får jag upp meddelandet i nederkant av skärmen som säger

Vad innebär detta?

14. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Precis fixat JJ RLS9, men när ja ska välja hållplats i Karlstadbuss appen så får jag FC. Är detta ett känt fel eller ska jag maila utvecklarna och rapportera att det inte fungerar? Och vad skall jag isåfall skriva? Tack!

EDIT: Skulle någon snäll kunna testa appen och kolla om samma sak inträffar?

Last edited: 15 feb 2011
  15. MrIcka

MrIcka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Samma fel får jag... första gången jag installerade en recovery genom Recovery Manager drog jag in version 3.0 nånting och de funkade bra att installera JJ9 men när jag skulle lägga på addos så blev de stop då de var kodade på något sätt som inte stöddes av v3. Då när jag provade att lägga in den gamla beprövade 2.5.1.8 så funkade det inte utan jag var tvungen att lägga in den via cmd sättet. Har provat att lägga in den igen genom Recovery Manager men då skiter de sig även när jag lagt in den riktigt med cmd så får jag "Unreconised"

16. fellow

fellow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Svar till FrankMorris : Har du fått grön text som i http://www.youtube.com/watch?v=pX78MnDKwOA ? Inte förväxlat volume up och volume down knapparna? Om du inte fått grön text, kolla att mappen heter image/ och inte image/image eller liknande vilket är lätt hänt. Är sd-kortet formaterat i rätt format? Gröna gubben brukar fastna ett par minuter, men ska inte ta en kvart... Låser det sig kan du ta ut batteriet och försöka igen.

Funkar inget så kan det vara hårdvaruproblem med...

17. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Väldigt konstigt. Jag är inte så haj på att fixa i cmd så jag provar TPT nu..

18. Striker

Striker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som vet hur man skall göra om man vill ha alarmet i telefonens högtalare och inte i hörlurarna, detta tycks ha ändrats i JJ9.

Lite jobbigt när man somnar ifrån en ljudbok och vaknar lite sent pga av att pluggarna ramlat ur öronen.

19. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Körde enligt dweeblings guide och det gick helt smärtfritt. Går igenom välkomstprocessen just nu

20. skrolle

skrolle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller på att koka över,inte ett skit funkar, har rootad mobilen osv, men de funkar tamefan inte med volym upp plus på knappen, den startar som vanligt...Försöker jag starta om i recoveryläge genom ROM manager så laddar den och så kommer de fram en grön android snubbe med en varningtriangel ovanför... Sen går de inte göra ngt annat än att plocka ur batteriet..
    Vad är problemet