Garbage collect är oftast det som orsakar små "glitchar" och "ryck" i flytet, det tar ganska mycket resurser vilket är lite synd, det borde ha lägre prioritet...
När min telefon gick riktigt segt och nästan låste sig stundvis, så såg jag i logcat att den körde garbage collect väldigt ofta, och det tog extremt lång tid dessutom (5-20 sekunder istället för det normala, 100-500ms).
Det är inte garbage collecten i sig som är problemet, utan att den måste köra garbage collect ofta (och att den får kämpa för det) det i sin tur indikerar mer att man har väldigt dåligt med minne.
Min slutsats med att det kan vara JIT har sitt ursprung i att en JIT-version av ett program måste sparas nånstans också, vet inte om den ersätter "originalprogrammet" med JIT-programmet, eller om den laddar in programmet i minnet, JIT:ar det och lagrar även JIT versionen i minnet.
EDIT: När jag läser på lite om det så ska tydligen inte JIT ge någon märkbart större memory footprint, vi snackar ca 100k extra minnesåtgång per process.
Last edited: 15 sept 2010