Fråga: ROM - funderingar

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av TheSituation, 5 maj 2012.

  1. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag rootar min Note och flashar in en ROM idag, när jag för en gångs skull har tid över. För några år sedan gjorde jag detsamma med min Samsung Galaxy S så jag har -viss- vana.

    Jag funderar på Criskelos eftersom att den som jag uppfattar det har stöd för Touch Wiz? Vilka är fördelarna/ nackdelarna med den? Jag läser och läser men begriper mig överhuvudtaget inte på terminologin som ju till stor del består av förkortningar.

    Jag rootar för min telefon enligt "Hur du enkelt kan roota din Galaxy Note! [Nybörjarvänlig]" och följer därefter intruktionerna på XDA´s forum för Criskelos. Thats it!?

    Och efter att ha läst denna blir jag fundersam... gäller detta alla ROM? Är någon säker?
    Public Service Announcement: ICS Leaks and Recovery - HARDBRICK WARNING

    Återigen, jag är inte bekant med terminologin och har inte den blekaste aning om vad hardbrick är men förutsätter att det inte är av godo för telefonen...

    Nu är jag istället inne på CM9.. Vad är att föredra?
     
    Last edited: 5 maj 2012
  2. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    CM9 ska enligt uppgift inte vara drabbad av samma bugg som de ICS leaks som finns ute, som t.ex. Criskelos ROM eller någon annan ICS-rom som baseras på LP1, LP5 eller LP6 kerneln.

    Kör själv med CM9 och tycker att den är både snabb verkar ha en vettig batteritid.
    Bra installationsanvisning finns här.
     
  3. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Ingen custom rom är 100% säker, som vanligt med root, custom roms och liknande så finns det en liten liten risk att något går galet och det enda du har kvar är en relativt dyrbar pappersvikt.
     
  4. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, tack för svar!

    I installationsguiden så vill de att jag laddar ned DarkyROM på 540 mb. Vad är det för någonting? Måste jag roota telefonen enligt anvisningarna som finns här på forumet eller.. nu är jag förvirrad.

    Dessutom rekommenderar installationsguiden du tipsade om att jag skulle ladda ned CM9s senaste men den är cirka 60 mb mindre än den jag laddade ned från förstaposten..
     
    Last edited: 5 maj 2012
  5. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    DarkyRom är en custom BG-rom som är rootad men du kan flasha CM9 från vilken rootad GB-rom som helst, jag tror att CF-root var att föredra om jag inte minns fel och om du följer guiden i tråden du hänvisar till i din OP så kommer du att få CF-root, då finns det ingen anledning att lägga in DarkyRom innan. Den enda anledningen till varför han som skrev guiden hänvisar till DarkyRom är att han kom från en custom ICS-rom som baserades på en av de farliga läckta ICS-kernels som finns - "imikas cm9 ROM with chineses leaked kernel"

    Märkligt att den senaste CM9-romen som länkas till är 60 MB mindre än den i OP, fortsätt du med den du laddade ner från CM9-trådens OP för att vara säker.

    1. Roota enligt guiden du länkar till och var 100% säker på att du har root :) du kan kopeiera en fil till /system).
    2. Läs FAQ
    3. Flasha INTE från en i9220 LEAKED REPACK! (ingen fara om du rootar en stock GB-rom)
    4. Kopiera GApps och CM9 ZIPs till ditt interna SDCard
    5. Starta om till CWM Recovery
    6. Flasha CM9 zip
    7. Flasha GApps zip
    8. Wipe data / factory reset
    9. Starta om telefonen
    10. Återställ INTE appar med Titanium Backup!

    Allt sker på egen risk!!
     
  6. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tackar! Då har jag bara en fråga, mitt interna SD-minne... Är det vad som kommer upp om jag går in på GT-N7000/ Phone på min dator? Hur ser jag skillnad mellan internt och externt?
     
  7. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Ta ut det externa minneskortet så är saken löst, har du inget externt minneskort så är det ju lugnt.

    Sen tror jag inte att det spelar någon större roll om du lägger filerna på det interna eller det externa kortet då du kommer åt båda två via CWM...

    Hit Thanks if my post was helpful!
     
    TheSituation gillar detta.
  8. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Tusen tack! Gick alldeles utmärkt.
     
  9. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ett smärre problem bara, jag kan inte finna appen SMS Backup and Restore på Play. Det hade väl knappast varit hela världen om mina SMS försvunnit om det inte vore för att jag har en tågbiljett där som jag behöver till imorgon. Det enda jag finner på Play är något slags Add-on.. Vad är det frågan om, vet du det?

    Har inte kikat så mycket på telefonen än men det känns som att den har bantats på inställningar. Stämmer detta?
     
  10. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag kan inte heller installera just den appen från Google Play, testa att söka efter den på Google, det finns några andra ställen som t.ex. Cyrket där du kanske kan hitta den?

    Hit Thanks if my post was helpful!
     
  11. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
  12. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack, fann den på Piratebay, av alla ställen. Jag har dock ytterligare ett problem och det är att jag inte kan ansluta telefonen till dator. Endast via kameraalternativet men inte via media och inte heller till Kies. Vilket är ett problem då alla mina kontakter är säkerhetskopierade där.. :ehm:
     
    Last edited: 6 maj 2012