[ROM] [GingerBread] CyanogenMod 7.2.0-RC0 INOFFICIELL "nightly" [2012-02-01] [Gen2]

Diskussion i 'ZTE' startad av kallt_kaffe, 20 maj 2011.

1. Klickman

Klickman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Behåller jag mitt eget IMIE om jag flashar om till update-cm-7.1.0-RC0-V9-KANG-signed-20110520?

En annan fråga jag behöver få svar på innan jag ger mig i kast med detta, är vad som behöver göras för att mina betalappar ska följa med, om det nu går?

2. Mr_john

Mr_john Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

blåtand

först tack för ett riktigt fint arbete...så kul med folk som kan sin sak istället för dom som tror dom vet
    det verkar efter vad jag har läst vara många som har problem med blåtands kopplingar..jag kör ett samsung ew470 inear handsfree...har även andra...och kör det helt problemfritt utan nått annat program...har även testat ett tangentbord...visserligen ett micro från kjell&co men ändå...det funkade också utan problem....nu kommer ju punkten...varför...jag kör som alla andra cm7 och har inte gjort nått...enda jag faktisk gjort är när lighten hittat grejen så har jag startat om innan den har parat sig...med blåtanden påslagen så klart..sen är det bara att gå i inställningar och klicka anslut...obs...endast första gången ...sen har det funkat hela tiden

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nej, det är något som bara kan fixas om/när vi får källkoden. Det innebär (tror jag) dessutom att man måste "backporta" lite saker från 2.6.35 kärnan så det är lite pyssel, men det skall definitivt gå. Dessutom tror jag någon redan gjort det för ZTE Blade så det bör gå att fixa in utan alltför mycket jobb utan att behöva återuppfinna hjulet.

Men... Vi behöver de V9/Light specifika delarna till 2.6.32.9 källkoden från ZTE, innan dess lär det inte hända ngt.

4. tealine

tealine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Hello. Jag lyckades helt smärtfritt flasha in CM7 (2011-06-15), och det har flytit på fint på plattan. Tusen tack kallt_kaffe, det här har gjort att jag nu vågar överväga att lägga in det på desiren med, för hittils har allt varit positivt med upplevelsen.

Nu till frågan. Jag har laddat ner nyaste versionen (-18), men vad är "korrekt" sätt att flasha? Ska man reboota till recovery och flasha där ELLER ska man använda ROM managern som följde med? Att köra via recoveryn antar jag är säkrast, men samtidigt är det ett ganska klumpigt verktyg, lite som att skala ett äpple med en yxa.

5. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har aldrig testat att flash via ROM Manager men jag gissar att den bootar om till recovery och gör jobbet åt dig. Jag vill dock ha koll på vad jag gör så jag flashar alltid manuellt.

Just när det gäller -18 versionen så bör du dessutom göra en wipe (factory reset) inne från Clockwork. Vet inte om det bara gäller mig men jag fastnade i en bootloop om jag inte gjorde det. Lite jobbigt men det är jobbigare att komma ur bootloop (såvida man inte har koll på hur adb fungerar).

tealine gillar detta.
  6. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag skulle nog gå på kallt_kaffes rekommendation att göra det manuellt. Om du går in i Rom Manager och klickar på install clockwork mod recovery kommer du få upp en lista med flera enheter, ingen av dem ZTE Light. Med andra ord så är inte den recoveryn som kallt_kaffe tagit fram länkad (officellt registrerad) för din Light. Jag har för mig att när jag ändå bootade från Rom Manager till recovery så upplevde jag konflikter vid flashning (minns inte). Vet inte hur det funkar att välja en .zip att installera från Rom manager men hey, skiter det sig kan du alltid återställa :P
    Låt oss gärna veta hur det gick!

Last edited: 20 juni 2011
  7. tealine

tealine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Jag gjorde som ni föreslog och körde via vanliga recoveryn + wipe. Gick hur enkelt som helst, bortsett från att det tar sin lilla tid att återställa allt via TB.

Radion funkade fint, men (OT) går det att få den att skicka ut ljudet i högtalaren istf headsettet? Att man måste ha headsettet i som antenn förstår jag, men jag vill helst inte lyssna via det.

8. Klickman

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Följde instruktionerna och flashade om igår kväll.

Allt verkar fungera, men RADION hittar jag tyvärr inte.

Tack Kallt_Kaffe!

9. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Flashade du senaste versionen? Dvs 20110618 versionen? Om inte så flasha om med den och göre en wipe (factory reset) då uppgraderingen till den senaste verkar kräva det för att man skall slippa fastna i en boot-loop.

10. misselina

misselina Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack Kallt_Kaffe för en underbar rom jag har inte haft problem sen jag började använda din CM7.
    Jag flashade om min igår med den nya 20110618 utan att behöva göra en wipe och det var "innan jag läste att du rekomderade att göra en wipe" så det verkar vara fall till fall.
    Tack än en gång!

11. Klickman

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2

Så här gjorde jag:
    Uppdaterade till (den nya) clockwork v3.2.0.0
    Bootade om till recoverymiljön
    Installerade Zip update-cm-7.1.0-RC0-V9-KANG-signed-20110520.zip
    Installerade Zip gapps-gb-20110520-signed.zip

Wipe/Factory reset

Plattan startade snabbt och smärtfritt.
    Blåste minneskortet helt.

Mod version: CM 7.1.0-RC0-V9-KANG
    Version GRJ22

Har kanske missat något?

12. Klickman

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har hittat orsaken, jag tog inte ner den senaste versionen.

Ska ju vara update-cm-7.1.0-RC0-V9-KANG-signed-20110618.zip

På det igen :)

13. Klickman

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har hittat orsaken, jag tog inte ner den senaste versionen.

Ska ju vara update-cm-7.1.0-RC0-V9-KANG-signed-20110618.zip

På det igen

14. HOAP

HOAP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Japp. IMIE sitter i "hårdvaran" och inte i ROMen.
    Betalappar (om de är köpt i google market) är kopplade till ditt google-konto så det enda du behöver göra är att logga in med samma google konto och ladda ner appen igen.

Det enda som ROM Manager gör när du väljer att installera en ROM därifrån är att skapa ett script som sedan körs i recovery. Så det enda den gör är att välja "rätt" val i recovery-menyn åt dig. Men your mileage may vary. ibland kan det bli lite buggar i sökvägar och sådant. Samt att du som sagt inte kan flasha själva recovery partitionen från ROM manager. Men när du talat om för den att du minsann redan har en fungerande recovery partition så leker den snällt. Men som de flesta andra föredrar jag att göra jobbet manuellt i recovery själv så man har full koll på vad som händer.

Jag hade inga som helst problem. Har uppdaterat alla CM7 versionerna från den första utan wipe. "It just works" :)

15. misselina

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

16. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.047
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    FYI, det heter IMEI (International Mobile Equipment Identity). :)

HOAP gillar detta.
  17. curse

curse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det gäller första uppgraderingen till läckta 2.2, när det väl är gjort skrivs inte IMEI om vid "normala" uppgraderingar som tex mellan Light Rost och CM7 versioner.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

18. misselina

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men man måste väl uppgradera 2.2 för att uppgradera till CM7 eftersom dom inte släppt den officiella versionen från ZTE ännu eller har jag fel? Så tolkar jag Kallt_Kaffes guide. Citat: OBS! Endast för Gen2, dvs plattor som uppgraderats till 2.2

19. curse

curse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Helt korrekt. Men jag menade att så länge första uppgraderingen är klar så ska inget skriva över

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

20. HOAP

HOAP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

hehe. Förlåt för förvirringen :)

ja. När man uppgraderar till 2.2 så ändras IMEI (iaf så har den gjort det på min platta också. Tack NiklasO, det kändes fel när jag skrev det :P )

Men IMEI sparas inte på boot, recovery, data eller systempartition utan torde rimligtvis sparas på radio-partitionen (min gissning iaf). Och den pillar ROM-knackare normalt inte i utan det lämnas till hårdvarutillverkaren. Det var därför jag satte "hårdvara" inom citationstecken.