[ROM] [GingerBread] CyanogenMod 7.2.0-RC0 INOFFICIELL "nightly" [2012-02-01] [Gen2]

Diskussion i 'ZTE' startad av kallt_kaffe, 20 maj 2011.

1. Antebellum

Antebellum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Telefon 2:
    Pixel 2 XL
    Vet inte riktigt vad som hände faktiskt, gjorde inte wipe data/factory då det vet jag , iaf så när jag försökte inst om apparna så gick det att ladda ner de men så fort den försökte installera vilken random app som helst så startade bara plattan om sig? så det gick alltså inte att installera om de heller, men efter en wipe data/factory reset och man fått göra om allt igen så verkar det flyta på som det ska! :D

2. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Slå på flygplansläget och slå sedan igång Wifi.

Det är mycket riktigt HTC specifika saker. Jag har inte aktivt lagt till dem. Isåfall har de hängt då jag klonade Blade konfig:en när jag startade med V9 porten. Troligast är dock att de kommer med automatiskt med CM7.

3. Mubaslat

Mubaslat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

God Kväll!
    Har nu lagt in CM7 efter att ha kört 2,2 väldigt länge.. Och skillnad blev det helt klart.. Men jag försöker mig på det här med att klocka CPU:n..

Visst är det väl så att man ska installera "AHB överklockning" som nämns i första posten.. ?
    Jag kommer inte högre än 710mhz utan att den hänger sig.. Går jag över så hänger den alltså sig, är det något jag gör fel tro? Måste man klicka i någon ruta?

Tack!
    Mvh Muba

4. Jaevlar

Jaevlar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det stämmer, flasha in efter CM7.

Sen så skiljer det en del mellan hur mycket plattorna orkar klockas upp, själv lyckas jag inte komma över 787mhz medans en del verkar ha pressat upp den över 806mhz och över och lyckats köra stabilt.

5. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    AHB överklockningskärnan är en annan typ av överklockning och överklockar AHB bussen med 50% (jämför FSB på en PC) och det ökar prestandan på minneaccessen men kan leda till instabilitet (men det verkar fungera stabilt för de flesta).

Hur högt man kan klocka är individuellt. Min ena platta kör jag i 748MHz (har inte testat ut max men den fryser rätt snabbt i 806) och den andra kör jag i 825MHz (nästan stabil även i 844MHz). Min ZTE Blade är nästan stabil i 729.6 så den kör jag i 710.4MHz. Alla dessa enheter har samma modell på CPU:n och hur högt man kan klocka är minst sagt ett lotteri. Det finns de med ZTE Blade som inte kommer till 652.8 en gång utan att det blir instabilt.

Man får se allt över 600 som en bonus och om du kör med AHB överklockning nu så testa utan för det kan tänkas att du kommer högre då.

6. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Har gjort underverk med min platta ikväll tack vare dig kallt kaffe:) Från 2.2 till cm7 senaste. Och nu testar jag överklockning och den verkar stabil än så länge på 825 . Hur högt vågar man testa? händer det nåt med plattan om man kommer för högt?

Edit: Nu kör jag på 844 utan bekymmer än.. otroligt tycker jag. Nästan lika rapp som min defy nu:)

Det var den inte med 2.2 o 600mhz..

Last edited: 16 jul 2011
  7. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Rent teoretiskt antar jag att det kanske finns en chans att "klocka sönder" den men vad jag vet har inget lyckats med det hittils, vare sig med ZTE Blade eller V9/Light.

Jag rekommenderar "No-frills CPU Control" (gratis på Market) för överklockning eftersom den inte slår på överklockningen om man fått en skum omboot. Dessutom får man då en indikationen på om den spontanombootat när man inte märkt det.

Min gick också i 844 utan bekymmer men när jag började stressa den lite som med att t.ex. dra igång något på youtube så blev det för mycket för den så jag fick nöja mig med 825Mhz.

825 är för övrigt egentligen 825.6MHz och plattan går original i 595.2MHz (och inte 600MHz som den falskt påstår sig göra). Detta innebär en nätt överklockning på nästan 38%. Inte fy skam.

För övrigt så har jag överklockat original-nivån från 595.2 till 604.8MHz genom att maxa den PLL som den styrs av. Detta innebär också att grafikprocessorn överklockas med 1.6% då den styrs av samma PLL. Tyvärr har jag inte hittat något sätt att ändra hur grafikprocessorn får sin klocka och PLL:en går inte att ställa högre men det är ju alltid något och det är väl egentligen skälet till att jag pillat på originalnivån.

Last edited: 16 jul 2011
    Ekman gillar detta.
  8. Ekman

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Tack för tipset! kör nu med no-frills:) Sen provar jag nu med lägre nivåer än som sist igår 844 då plattan slocknade o blev svart och krävde ur med batteriet o i igen för att starta.. Vet inte om det berodde på överklockningen dock.

Kul är det att jag tog steget till CM7 i alla fall:)

Edit. Nu sedan i morse kör jag överklockat via no-frills till 825 och det verkar gå bra. Har använt den som jag brukar men kört mer youtube för att se men inga omstarter eller frysningar än i alla fall. Verkar lovande:)

Sedan jag la in cm7 igår och nu kör i över 800 mhz så tycker jag den är än mer prisvärd:) 995:- var ju ruggigt bra pris!

Och mycket är ju tack vare dig kallt kaffe som fixat detta!

Last edited: 17 jul 2011
  9. SaberBlade

SaberBlade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Angående överklockning. Hur kan det tänkas vara om man inte kör en fast överklockad frekvens vid uppstart. Om jag ställer in 787Mhz, som verkar helt stabilt för min del, efter varje uppstart. Riskerar man att ha sönder processorn om man klockar om den varje dag typ? Överklockningar är verkligen inte något jag är bra på, men jag har ändå valt att köra med 787 vid uppstart då jag aldrig fått en frysning på den nivån. Men tanken om att låta den starta i 600 och klocka om den har dykt upp flera gånger i mitt huvud, men vet inte om det är någon god idé att göra så.

10. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Jag har upptäckt att min platta inte alltid är sådär överförtjust i att boota i de 787 som jag kör den i - amtidigt som den aldrig krashat när jag suttit och spelat med den överklockningen - så jag har faktiskt haft funderingar på att sätta manuellt efter boot.

I slutändan är det ju faktiskt så att det inte finns någon större andledning till att överklocka en boot, mer än av bekvämlighetsskäl...

11. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Plattan bootar alltid i 604.8MHz(595.2 om man kör original zte). Väl igång byter den till on demand guvernör och växlar frekvens efter behov. Det överklockningen gör är att den ändrar max värdet den kan skala till och det sker när Android har laddat klart. Växla frekvenser gör den hela tiden efter behov.

12. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Sant... men jag får ändå intryck av att överklockningen slår in rätt tidigt ändå när "hemskärmen" kommer upp. Det är ju inte direkt den siste processen som kickar in... och det är väl där jag liksom SaberBlade undrar över "värdet" med att ha det med "från början". Eftersom den fortfarande jobbar med att lägga allt som har med Launcher, Sync etc. etc. så blir ju "On demand" i det här fallet "full spätta"...

13. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja, den kickar nog in rätt tidigt. Kör man No-frills cpu control så tar det kanska några sekunder till. Det jag egentligen försökte tydliggöra (dock kanske inte så bra) var att frekvensen ändras hela tiden så själva överklockandet i den mening att man ändrar frekvensen lär inte vara skadligt och om man ställer in det på att göras automatiskt eller gör det manuellt har ingen betydelse ur det perspektivet.

Det som däremot i teorin skulle kunna skada cpu:en eller annat i plattan är väl isåfall att temperaturen kan bli högre om man kör överklockat och belastar plattan.

Jag har dock kört min Blade (en Orange San Francisco från tiden innan Blade ens fanns att köpa i Sverige) överklockat i princip sen start och båda mina plattor sen kärnan kom ut. Dessutom finns ännu en Blade i familjen som är klockad liksom två stycken Huawei U8100. Jag har inte heller sett någon post från någon som lyckats klocka sönder sin Blade eller någon annan Android telefon för den delen.

Men chansen finns säkert men jag bedömer den som mycket liten.

14. Mubaslat

Mubaslat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Okej, då har jag en fråga.. Jag gjorde ju så att jag installerade själva AHB överklockningen direkt efter flashningen.. Kan jag ta bort AHB på något enkelt sätt? Eller är det en ny flashning som gäller samt wipe?

Mvh Muba

15. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ny flashning av CM7 men hoppa över wipe, det behövs normalt sett bara första gången när man går från 2.2 till CM7.

16. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Btw, ny version in första posten.

GuruX, Ekman och gosa gillar detta.
  17. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Jahaja...

Ingen kan ju säga att jag ljuger när jag i min nya tråd skriver att "Kallt_Kaffe fortsätter spruta ur sig förbättringar...."

BTW - tror jag är klar nu.

18. Ekman

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Senaste inlagd nu! Massor av tack till dig kallt kaffe som öser ut uppdateringar:)

19. elupus

elupus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kallt_kaffe:
    För det första, stort tack för CM7!!

Sedan jag uppdaterade till CM7 har jag dock haft klart mer problem med wifi än tidigare. blade fixen funkar inte längre. Idag började jag iaf titta run lite i init skripten och hittade potentiellt problemet. Jag tror det finns ett typo I init.v9.rc.

init.v9.rc:

Det finns ingen service med namn endast dhcpd i någon av .rc filterna. Så jag tror att wpa_supplicant=stopped skall se ut som följer:

Annars startar förmodligen inte dhcp daemon'en om när wifi går ner.

Vet inte hur jag ändrar den filen dock då filsystemet är read-only över adb.

Det förklarar inte varför den loggar massa strunt om att den dödar wifi on screen on i logcat. Försöker hitta WifiStateTracker.java filen men har inte lyckats än. Om du kan peka ut var sådant ligger i filsystemet skall jag fortsätta leta.

20. Klickman

Klickman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har blåst plattan helt och flashat in update-cm-7.1.0-RC1-V9-KANG-signed-20110717

Sen installerade jag gapps gapps-gb-20110613-signed

(installerat/förberett med dtapps2sd-2.7.5.2-1-signed)

Efter det Darktremors ASDGUI för att kunna lägga alla appar på minneskortet.

Men hur jag än gör så hamnar allt på Lighten´s telefonminne.

Några tips på hur jag ska göra för att få apparna till SD?

Har nog missat något viktigt på vägen.

Last edited: 18 jul 2011