[ROM] [GingerBread] CyanogenMod 7.2.0-RC0 INOFFICIELL "nightly" [2012-02-01] [Gen2]

Discussion in 'ZTE' started by kallt_kaffe, May 20, 2011.

1. ime95mos

ime95mos Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ganska uppenbart att det är en bugg som yrar runt i systemet någonstans. Är enheten avstängd så lyser dioden rött för att sedan lysa grönt när den är färdigladdad. Är enheten igång så lyser dioden grönt direkt !

2. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jadu... vad ska jag säga? Kanske hade jag tur att den var övergående, eller så är min medicin att jag har en backup att gå tillbaka till.

Har du testat full wipe?

Om du skulle göra:

1. En nandroid backup (och evt titanium backup) för att ha något att gå tillbaka till om det inte visar sig funka.
    2. En full wipe
    (3. Vid behov evt köra in uppdateringen från den här tråden)

Jag vill ju påstå att eftersom jag faktiskt lyckades "få" problemet och sedan bli av med det igen så lär det ju knappast inte vara ett hårdvarufel, och då borde det ju gå att kliva tillbaka igen och åtminstone börja om från början.

Jag är ju lite nyfiken på vad Kallt_Kaffe säger om att jag fick och blev av med "ditt" problem (antar att det är samma iaf)... får se om han tittar förbi snart.

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Så här ligger det till. ZTE V9 verkar ha ett chip som kallas TI Guage som verkar ha som enda funktion att rapportera hur mycket ström man har kvar.

Just koden för TI guage drivern har ändrats en del från 2.6.32 kärnan till 2.6.35 kärnan. Dessutom finns i /system/etc två filer som hör till TI guage chippet (firmware?) och dessa har jag "lånat" från original 2.2 ROM:en. Dvs en ROM som kör 2.6.32 kärnan. Det är tänkbart att ändringarna i 2.6.35 kärnan förutsätter uppdaterade versioner av dessa filer.

För min del har det dock alltid hjälpt att plocka ur batteriet och för säkerhetsskull för att tömma kondingar på ström så brukar jag trycka in powerknappen en stund med batteriet ur. Efter det brukar funktionen vara återställd så min teori hittils har varit att TI guage chippet för sin egen statistik och att dessa värden ändrats mellan 2.6.32 och 2.6.35 kärnan men om man bryter strömmen helt en stund så nollställs chippet.

Men det kan ju vara så att det finns fler parametrar i detta så en idé är att backa till 2.6.32 versionen av TI guage drivern.

Något som vore intressant var om man kunde få tag på en dump från den indiska ZTE V9C som levereraras med Android 2.3 och se om den har uppdaterade filer för TI guage chippet i sin /system/etc.

4. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Skämt åsido - intressant läsning, visste väl att det skulle komma lite vettig input.

Så baserat på vad du skriver tror jag att jag imorrn skall:

Dra ur batteriet lite grann så att jag faktiskt vet att det saknar lite laddning.
    Återigen klämma in den senaste uppdateringen från cyanogenmods server.
    Om problemet återuppstår köra din rekommenderade manöver med att rycka batteriet en längre stund igen, tömma kondingen (Varför tänkte jag inte på det? Var nog lite för länge sedan jag läste el & elektronik... typ 20 år sedan...)

Funkar det inte har jag ju ändå livlinan i form av min nandroid backup jag gjorde... (ibland lönar det sig tydligen att fega) :teeth:

Men en grej jag tänkte på - jag har ju redan gjort rycka batteriet & vänta-manövern efter kernel update ett par sidor bak när jag hade en platta som istället trodde den var tom. Är det därför min backup funkar tro?

...

Sist en sidofråga - vet du varför det inte kommit ut någon update sedan 5-an? Är det problem med servrarna igen eller har någon hittat något som inte är som det ska gällande just V9? Känns ju inte så mycket nightly just nu...

5. ime95mos

MINA ENHETER

Jag har wipe:at allt man kan wipe:a i ClockWork Recovery Mode och sedan uppdaterat med den senaste stabila.

Lät den ladda fullt avstängd.

Wipeade Batteri Statusen än en gång innan jag kopplade loss laddaren.

Nåt som jag INTE gjort är "original flashning" med 2.2 eller enligt tråden du länkar till. Jag får helt enkelt plocka ur batteriet igen och se vad som händer. Det räcker iallafall inte med 15-20 minuter utan batteri. Det är 100% ändå...

6. ime95mos

MINA ENHETER

Batterier har varit ute hela natten och nu är resultatet detsamma. Dvs 100% återstår av batteriet vad jag än gör.

7. slibit

slibit Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det låter väldigt konstigt, jag hade lite problem med batteritiden i början när jag uppdaterade kärnan, men det fixade sig själv. Du kan inte testa dra in officiella 2.2 och se om det fungerar då?

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

8. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan rapportera att detta blir bara märkligare och märkligare...

Jag tänkte ju försöka reporducera problemet genom att återigen dra in senaste nightlyn... MEN - nu verkar nivåerna vara rätt.

Kliar mig i huvudet över denna och konstaterar att även om jag hade det ett litet tag så verkar faran vara över för mig för den här gången...

Kan ju bara beklaga att jag nog inte kan göra mer för att hjälpa till eftersom det nu verkar funka för mig.

9. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag ska snickra ihop en testversion åt dig när jag får tid. Jag ska jämföra källkoden för TI guage chippets driver mellan 2.6.32 och .35 och se om det går att återställa den drivern till .32 versionen.

10. ime95mos

MINA ENHETER

Tack. Ska bli intressant att testa.

Märkligt att problemet hos mig är mer permanent än t,ex hos Gosa.

11. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Testa att flasha på denna kärna efter att du installerat senaste CM7:an.
    cm7_zte_v9_battery_test1.zip

EDIT: Andra är naturligtvis också välkomna att testa denna kärna.

Last edited: Oct 23, 2011
  12. ime95mos

MINA ENHETER

Flashad!

Vi får se vad som händer efter lite användande. Just nu hinner jag inte köra så mycket på den, men den kan ju ligga på standby till imorgonbitti, borde ju minska med ett par procent tycker man!

Tack!

13. ime95mos

MINA ENHETER

Efter att enheten legat hela natten står den fortfarande på 100%.

Har kört lite benchmark program och den ligger kvar på 100%. Det verkar tyvärr som om patchen inte fungerar.

14. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Plocka ur batteriet och tryck in power-knappen några sekunder medan batteriet är ur. Vid första starten håll ner volym-ner så att du kommer in i recovery och radera battery stats m.h.a. recoveryn. Boota sedan upp plattan.

15. ime95mos

MINA ENHETER

Gjorde precis som du skrev. Fortfarande 100%. Visst är det skumt? Jag hade senaste builden som du la ut här 111013 innan jag flashade ner din nya testfil.

16. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja, det är väldigt skumt. Det fanns the ZTE_GUAGE_OPTIMIZE_FEATURE i kärnan som inte fanns i gamla kärnan och jag plockade bort den i testkärnan. Trodde det skulle göra susen.

Visst hade du testat en gammal version och konstaterat att det funkar då? Dvs en version med gamla kärnan? Jag vill bara utesluta möjligheten att det faktiskt handlar om något hårdvarufel som uppkommit.

17. ime95mos

MINA ENHETER

För att vi ska få en bekräftelse på att det faktiskt inte är hårdvaru fel får jag nästan flasha in ZTE's original 2.2 och ta det därifrån.

18. Spunkiz

Spunkiz Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har exakt samma fel, jag blir inte av med 100% hur jag än gör... Jag gick direkt från original 2.2 till update-cm-7.1.0-V9-KANG-signed-20111013.zip förra helgen...

Jag minns dock inte riktigt om 100% felet var innan jag flashade in update-cm-7.1.0-V9-KANG-signed-20111013.zip... Jag har testat allt nu tycker jag, kalibreringar, wipe av battery stats, dalvik & cache... Jag har tagit ur batteriet och tryck in power-knappen några sekunder medans batteriet är ur... Har flashat in cm7_zte_v9_battery_test1.zip & kört sedan igår, med alla tester utan något resultat...

Skumt värre är det...

19. BalsbyMange

BalsbyMange Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också haft 100% felet. Är inte riktigt säker, men jag tror att det löste sig lite magiskt när jag flashade samma rom två ggr, dvs:

1. Flash av rom.
    2. uppstart av plattan o körde lite.
    3. Startade om o flashade samma rom som tidigare och wipe av dalvik endast.

20. kallt_kaffe

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den senaste versionen med gamla kärnan är: update-cm-7.1.0-RC1-V9-KANG-signed-20110819.zip

Men ett långskott... Ni som har 100%-problemet. Vilken partitionering kör ni med? Den gamla med 136Mb för system räcker inte längre och kör man med den finns det risk att man missar några filer vid installationen.