[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 17 apr 2011.

1. Oggie

Oggie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Eftersom jag upplever att telefonen drar lite mycket batteri.
    Så har jag också testat battery calibration, hittills ingen skillnad men jag får se vad som händer under dagen.
    Normalt behöver jag ladda varje dag, telefonen går från fullt till ca 40% på en dag ungefär och jag använder telefonen ganska lite.

2. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    MIUI drar rätt mycket batteri, hjälper knappast med kalibrering av batteriet!
    Byt rom om du vill ha bättre batteritid, ex. Oxygen.

3. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Håller inte med om att MIUI drar mycket batteri, men allting är såklart relativt. Har inget problem med att ladda den varannan dag. Så länge den räcker hela dagen med ganska hårt användande med surf, spel, sociala medier osv så räcker det för mig. Användarupplevelsen är viktigare IMO ;)

Är man dock nere på fulladdad på morgonen/tom på kvällen, då suger det ju. Sedan så är det ju tyvärr så att även om vi alla har Desire så skiljer sig det från telefon till telefon. Vad som funkar på en Desire behöver inte nödvändigtvis fungera bra på en annan osv. Man får prova sig fram..

4. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Det håller jag med om! På min telefon behövde jag ladda minst varannan dag med MIUI men nu med Oxygen på samma telefon så laddar jag var 3:e eller var 4:e dag med samma använding!

5. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag håller nog med MD i det här fallet. Miui är väldigt sparsam med batteriet på alla sätt fast den inte är direkt clean i utförandet men som sagt det är väldigt olika från telefon till telefon. Så behöver man inte ladda luren mer än varannan dag med ett flitigt användande som en smartphone ska användas så är det bra enligt mig. MEN... Oxygen är grym i batteriavseende måste sägas men då är den väldigt clean som den kommer och sen är det upp till var och en att modda den. Men den kan säkert också uppföra sig olika från telefon till telefon... Hur som helst, det är nog de 2 bästa romarna som finns enligt mig och det är inte enkelt att välja dessa emellan...

6. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tre dagars batteritid kan man ju inte tjafsa med ;) men för mig är Oxygen inget alternativ. Gillar inte själva designen tyvärr, men så är det väl.. vill man vara fin, får man ladda pin ;D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja då var jag tillbaka till miui haha... kan inte vara utan denna rom...

8. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Good to have you back soldier! :D

9. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Enligt min erfarenhet så drar inte Miui mer batteri än Oxygen. Men det varierar så mycket beroende på hur varje användare använder sin telefon. Om man har wifi, 3G, BT, GPS osv igång spelar så stor roll. Sen så spelar ju batteriets kalibrering också roll.. För mig så drog Oxygen lika mycket batteri som Miui iaf :)

10. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Exaktamente!

11. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag flashade in oxygen för några dagar sedan och får nog hålla med - batteritiden är väldigt lik. Oxygen kan ha lite bättre, men det måste jag undersöka närmare innan jag kan stå för.
    Något jag däremot märkte var hur otroligt mycket snabbare allt blev med Oxygen. Animationer är väldigt fina och allt går lite fortare. Sen får man mer plats för apps med Oxygen hbooten också :)

Jag står och väger lite mellan dessa två. Nu har jag kört MIUI ett par månader, Oxygen fungerar bra nu, men jag skulle inte bli förvånad om jag får för mig att byta tillbaka någon gång :D

<3 android

12. johand74

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har för mig att det tog en eller två dagar (eller en laddning) innan batteritiden blev kanonbra med Oxygen!

13. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag vet att denna fråga varit upp tidigare och undrar om någon fått svar på detta?
    Att vi får köra vissa kommandon i en terminal för att flytta vissa delar till sd-kortet för att få plats med mer vet vi alla vid det här laget men vad händer om appsen som vi vill flytta är mer än det interna minnet vid en ny flashning. Jag har en 5-10 mb kvar så än så länge ligger jag på rätt sida men snart ligger jag säkert utanför detta och vad händer då när jag flashar en ny version? Jag har inte hittat något bra svar på detta...

14. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag vet inte om det här är någon hjälp, men som jag skrev i en tidigare post så har jag haft stora problem vid mina två sista tre sista flashningar (varav en var xj's).

Problemet är att det inte finns tillräckligt med minne för att starta alla appar, utan dessa blir "tomma" med någon sym_app ikon, och kan inte startas. Kan man inte starta tex market eller en terminal blir det jobbigt. Brukar vid en omstart funka för mig, men jag vet inte vad som händer om hamnar på -1 mb av internminnet o_O

Kommer nog att rensa lite bland appar (även om jag hatar det), eller så får det bli en clean wipe innan varje flashning även om jag inte tycker att det är så jätteroligt det heller..

15. Oggie

Oggie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Har testat oxygen i ett par dagar nu och batteritiden är ungefär densamma.
    Går troligen tillbaka till Miui igen :), gillar den rommen men är lite sne på min desire som inte har något vidare batteri.
    Ska testa att ladda ur batteriet helt ett par gånger och se om jag kan få det att funka lite bättre.

16. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Saxar från Fireon ^^

Hoppas att det ska ge lite bättre kräm ;)

Oggie och fireon gillar detta.
  17. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

App problemet är ju ganska lätt löst med t.ex. TB men hur gör man enklast för att spara inställningar i telefonen? Kommer inte orka hålla på och ställa om allt det vid varje inflashing.

18. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Bra att veta:

Man ska ALDRIG ladda ur dagens lithium-ion batterier helt! Det skadar batteriet. Därav har alla moderna enheter en failsafe som stänger av mobilen innan batteriet blir helt tomt. Gamla batterier fungerade dock så, dem skulle man även ladda i tex 8 h innan första användning, vilket inte är nödvändigt med lithium-ion. Batterierna i Desire och iPhone mfl förlorar dock en viss kapacitet om det tappar laddning helt.

Lithium-ion batterier är uppbyggda av battericeller som ligger och rör på sig. Dessa celler överlever längre om dem konstant får röra på sig. Det är därför man inte ska ha en bärbar dator nätansluten med batteriet i för länge. Då får inte cellerna heller "röra" på sig. Batteriet mår bäst av att laddas ur till 90 % och sen upp till 100 % igen osv. Om du ska förvara ett batteri så skall det helst tas ur vid 40 % laddning och sedan läggas i ett kylskåp. Värme påverkar lithium-ion batteriers hållbarhet väldigt mycket.

Finns en tråd om detta på forumet någonstans där vi har gått igenom detta tidigare... :)

Här är en post från en moderator som är bra: https://swedroid.se/forum/post140095-2/ (Klicka på + för att läsa hela texten om du inte vill gå till sweclockers)

Last edited: 12 aug 2011
    Oggie gillar detta.
  19. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Du använder Miui's inbyggda Backup app! Den kan backa upp all data i din telefon! Fungerar grymt bra! :)

PS. Om du har dina kontakter lagrade på ditt gmail konto så behöver du inte backa upp kontakterna....då får du dubbla...

20. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja tb är väl enda alternativet om man har fler appar än minne så att säga. Dock tycker jag också att det är konstigt att dom inte kan bygga in det i romen... men men vad vet jag om det, inte mycket!