[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 17 apr 2011.

1. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Förresten, ni har väl alla sett Miui's telefon som dem offentliggjorde idag. Jag hoppas att man kan få tag på en till Sverige, för isf så blir det min nästa telefon! Säger bara 1930 mAh batteri!!! Qualcomm Snapdragon 1,5 Ghz för ca 310 dollar och det ska även komma en 1,2 Ghz version som ska vara ännu billigare...

Specs:
    Hardware:

- Unlocked bootloader!
    - Android 2.3.5 pre-loaded (MIUI ROM)
    - Sharp capacitive 4 inch screen at 480 x 854 res 16:9
    - Dual-core 1.5GHz Snapdragon S3 (MSM8260)
    - 4GB ROM
    - 1GB RAM
    - Up to 32GB Micro-SD card support
    - 8MP Rear Camera
    - Noise-cancelling microphone
    - 1930mAH battery! +30% on standard 1500mAH
    - GPS (U.S. GPS and Russian GLONASS;)
    - Wi-Fi (802.11 b/g/n) and Bluetooth connectivity
    - 266MHz Adreno220 GPU
    - 125 * 63 * 11.9 (mm)
    - GSM / WCDMA bands

Other specs:

- x3 Capacitive touch buttons (Menu, Desktop, Back key)
    - Side USB (micro) port
    - Volume button (side)
    - Powerbutton (side)
    - MI-Button (Customisable button for application of your choice)
    - 149g weight

Accessories:

- Interchangable back covers in variety of different colours. (currently 7 with more to follow)
    - Other “MI” Accessories to be launched such as phone stand.

Price set at ¥1999 - Ungefär 310 dollar :)

Läs mer här:
    Xiaomi Phone with MIUI OS: a $310 Android with 1.5GHz dual-core SoC and other surprises -- Engadget

MIUI, Redefining Android – MIUI Android Developers

Last edited: 16 aug 2011
  2. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ända sedan ryktena började uppstå om den här enheten så har jag varit intresserad av den. Ju längre tiden har gått och desto mer man info om spec man fått så har intresset ökat ännu mer. Nu när man sätt den och om med den beryktade prissättningen så kan det inte bli annat än.. WIN!! :)

3. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Har du partitionerat sd-kortet så att du har en ext3 på minst 512 mb och resten av kortet fat32? Om inte måste detta göras (görs via din recovery eller ett program som heter Gparted)

Jag antar att du flashat darktremors a2sd script redan? Om inte så måste du göra det också.

Får jag fråga hur du flashade romen? Gjorde du det via RomManager, eller via recovery? Varför jag frågar är för att jag har fått problem när jag gjort det via RomManager. Jag gör det konsekvent via recoveryn för där behöver man inte starta om enheten mellan flashning av Rom/språkpaket.

Droid_303 gillar detta.
  4. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag säger som MatDiggy, bättre att köra från recoveryn direkt och inte via RM... Att ha problem med att data ska hamna på sd-kortet är tyvärr ett ganska vanligt problem har jag märkt i den här tråden. Jag har aldrig haft problem själv men en hel del andra. Innan dom bygger in det i romen så får vi dock dras med detta.

Som sagt se efter så att du har de partitioner som du måste ha, gör exakt som det står i första posten med kommandona. En del måste hålla på och vara väldigt envisa med kommandona och omstarter och till slut så hoppar det igång...

Droid_303 gillar detta.
  5. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Jag har också haft de problemen hela tiden.
    Nu senast flashade jag istället in MIUI XJ D2EXT X-PART 1.8.12 - 2.3.5 GS 3P FINAL (tog backup först). Problem löst. Funkar klockrent. Så det är mitt tips.

Droid_303 gillar detta.
  6. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag gjorde så här:
    -Partionerade mitt sd-kort till 1.5gb ext3 och resten fat32, minst ska ext3 partitionen vara 512mb.
    -Laddade ner xj miui rom till sd-kortet samt ett språkpaket om du valt annan rom till exempel från miuiandroid.com.
    -I recovery så wipeade jag allt dvs, dalvik, partition cache och factory settings.
    -Sen går du via installera zip from sd och väljer din romfil, flasha den och när den är klar går du samma väg tillbaka och flashar språkpaket om du nu har ett sådant och det bör du ha om du inte valt xj versionen. Flasha detta paket också och sen reboot.

I det här läget så ligger alla appar på det interna minnet och vill du ha det flyttat till sd-kortet så gör du följande:
    -Ladda ner terminal emulator från market

Skriv i emulatorn följande:
    -"SU" och sedan enter, vänta sedan och se att emulatorn får tillåtelse av superuser
    Skriv sedan följande i emulatorn:
    -"a2sd zipalign" sedan enter
    -"a2sd cachesd" sedan enter
    Nu startar telefonen om automatiskt och efter reboot bör du ha a2sd aktiverat.

Nu flyttas inte allt i apparna till sd-kortet vilket kommer att visa sig när du ser ditt interna minne vilket minskar i takt med att du installerar fler appar och det beror på att inte hela appar flyttas dit utan en liten del ligger kvar på det interna minnet.

Hoppas det blev rätt nu(kvällen är sen) annars får någon rätta mig!

Edit: Om du vill kontrollera din partition kan du ladda ner "quick system info" och där bör din partition visa sig om den är gjord på rätt sätt.

Last edited: 17 aug 2011
    Spooky och Droid_303 gillar detta.
  7. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Lägg zip på rooten av sd-kortet, inte i någon mapp eller så utan bara pang, rätt på kortet. Starta därefter om telefonen i recoveryläge (volym ned/power on, och håll tills du kommer till fastboot). Gå därefter ned till recovery med volymknappen, klicka på on för att komma till recovery. Väl där så kan du manuvrera med optiska styrkulan, och använda den som enter.

Gå till meny wipe cache partition - wipe
    Gå till advanced - välj wipe dalvik cache - wipe
    Välj install zip from sdcard - choose zip from sdcard - flasha deodexed från miuiandroid (eller om du kör med xj)
    När detta är klart gör du samma sak fast nu flashar du langpack (behövs inte om du använder xj!)

När detta är klart - reboot system now

Voila!

Se till att installera darktremor och kör angivna kommandon så ska det rocka :)

Med appen quick system info så kan du se dina partitioneringar.

Kööör!

EDIT: eller så kan följa Damagees bra guide som hann före mig haha ;)

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

Droid_303 gillar detta.
  8. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Haha den var bra... aldrig fel med två guider!

9. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Man kan aldrig vara för tydlig haha!

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

10. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

11. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

-------------------------------------------------
    EDIT: HAHA, här har du det tredje svaret på din fråga! Såg inte dem två andra, måste varit blind... Men kör a2sd reinstall som jag säger istället, jag har aldrig haft problem då, vet att det inte alltid (men oftast) fungerar med enbart a2sd zipalign kommandot....
    -------------------------------------------------
    Jag har svarat på pm som du skickade, kolla din inbox. :)

Men du har ju lite mer frågor här...

Det är enligt mig mycket bättre att köra genom recovery. Du styr med hjälp av den optiska knappen samt bakåtknappen om du vill gå tillbaka. Du installerar en ny ROM genom att välja Install zip from sd-card i menyn. Glöm inte att lägga ROM-zip-filen på roten till SD-kortet. Dessförinnan ska du köra wipe factory reset och wipe cache partition. Kör dessa gärna två gånger var då jag har läst att det kan ligga saker kvar och skräpa om man bara gör det en gång, konstigt nog :) Sen så under Advanced menyn i recovery så kan du även välja Wipe dalvik cache. Gör detta också innan en ny ROM flashning. Sen så är det bara install zip from sd-card. Reboot... Boota upp i recovery igen och välj Install zip from sd-card, fast denna gång väljer du språkfilen. Reboot...

Sen kör du terminalkommandona för a2sd...
    men där gör du som jag skrev i mitt PM... a2sd reinstall... a2sd cachesd...

Detta ska funka så länge som du har rätt partitionering på ditt sd-kort!

:)

Last edited: 18 aug 2011
    Droid_303 gillar detta.
  12. fireon

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Eller tre! :cool:

13. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

hahaha, vi är ju tydliga med hur det ska gå till i alla fall :D :P

14. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Fan märkligt det där att en del som jag aldrig har problem "utan" a2sd reinstall och en del måste köra "med" a2sd reinstall... undrar vad det beror på? Men huvudsaken är att alla får till det...

15. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag det är skumt det där. Jag fick det inte att funka med annat än att jag körde reinstall, och sedan körde jag med det av gammal vana. Nu har jag lagt ned det och det funkar hur bra som helst utan det kommandot.

Vet inte om det kan vara någon typ av glitch som gör att man göra en reinstall vid enstaka tillfälle, men jag är inte säker på att man måste köra det varje gång. Men hur som helst, det viktiga är ju att det funkar..

16. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ni som kör xj versionen av miui och flashade nya romen 1.8.17 märkte kanske att wifi anslutningen inte fungerar. De är tydligen ändringar så man får antingen flasha en ny kernel eller flasha om den man redan hade för att få det att fungera. Lite info om det är nån som undrade vad som är galet...

17. Filip a

Filip a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag har 1.8.17 och min wifi funkar som den ska?

18. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Bra bra:-)
    Finns dom det inte funkade för inklusive mig då är detta lösningen. Obs, gäller endast xj versionen!

19. Terihan

Terihan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

bara jag som får 404 när jag klickar på languagespack?, skulle vara bra att ha det istället för kinesiska....

20. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Allt funkade som det brukar för mig, dvs helt smärtfritt. Nu när nya versionen är flashad är det bara att invänta nästa veckas rom och hämta den OTA ;)

Ska bli spännande och se om de lyckats baka in språkpaketet tills dess. Dom har haft ett samarbete med miui.us, och ska ha löst något runt detta. I föööökkin love it <3 miui

Sent from my HTC Desire using Tapatalk