[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 17 apr 2011.

1. Terihan

Terihan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Va fan då , vad ska jag göra?

2. Terihan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

nu fungerar det äntligen:D

3. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Skumt, var det länken på miuiandroid som strulade? Jag hade inget problem iaf, men ibland brakar länkarna och då får man vänta ett tag. Bra att det funkar nu i alla fall :)

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

4. Terihan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Joo det var exakt det som hände, skumt

5. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Va fan har dom OTA på miuiandroid.com nu också?

Edit:Vet inte varför jag frågade när jag kan kolla upp det själv, såg nu att de härmar XJ haha...

Last edited: 20 aug 2011
  6. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nu blir det tufft va haha?

Nåja, xj har ju slängt in vissar moddar som inte kommer att finnas i miuiandroid ändå, så det tar ju inget från den versionen om man kör xj's rom ;) Gillade galleriet från cm7 som han lagt till, även om de var galet sluggigt på min lur (har sjukt mycket bilder). Undrar om han kommer göra en port till MI-ONE?

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

7. NitroSvennen

NitroSvennen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tjena, jag är nu sugen på att byta från min för tillfället desire stock till miui :) men jag har en del frågor:

1. Ska man köra MIUI versionen från XDA eller miuiandroid, vilken är bäst, stabilast?
    2. När jag flashar in romen, ska jag flasha romen först sen language pack eller spelar det ingen roll?
    3. Jag har förstått att MIUI kör a2sd, men är det aktiverat från början eller måste jag börja med att partionera mitt sdkort...? (tkr att det är lite krångligt...)
    4. Om jag ska lägga in eventuella teman, kan jag göra det efter att jag har flashat romen eller måste jag göra en full wipe varje gång jag ska lägga in ett nytt tema?
    5. Om nu inte jag är helt ute å cyklar så har både XDA versionen och miuiandroid versionen OTA uppdateringar varje vecka, stämmer det? Ingen wipe nödvändig när det är OTA va?
    6. Har MIUIs kontaktbok en liknande funktion som Sense där man kan synka kontakterna med mina facebook vänner så att jag får bilder?
    7. Lite off-topic nu; om jag kör titanium backup på alla mina appar så är det bara att återställa dom som vanligt va?
    8. Jag har även Handcent sms, kommer alla sms ligga kvar efter en titanium backup då?
    8. Kan jag köra backup på min kontaktbok, så att den är kompatibel med MIUI? (eller måste jag skriva in alla manuellt?

Jag kör btw stock hboot, så det är väl bara att köra full wipe, flasha romen, flasha språk, sen köra guiden på förstasidan med terminalkommandon och så?

Sorry för alla frågor, som säkert har blivit ställda förut... men jag hittade inga svar som jag behövde

/Nitro

8. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hallå, ska se om jag hinner först med att svara på dina frågor ;)

1. Skulle nog säga att båda är lika stabila, då båda kommer från ursprungsrom från MIUI China. Vad man gillar är högst personligt. En del tycker att XJ's är lite rappare och användarvänlig, och andra tycker samma sak om romen från miuiandroid som kompileras i England (jag inkluderad) ;)

2. Om du kör med rom från miuiandroid flashar du rom först sedan flashar du lang.pack (än så länge. Tydligen ska även miuiandroid baka in språkpaketet). Detta gör du vi recoveryn för att undvika strul. Det finns beskrivet i tråden här ovan hur detta går till.

Om du kör xj's rom så behöver du bara flasha den, då lang.pack är inkluderat i romen.

3. a2sd+ är inte aktiverat, utan detta görs med några kommandorader i fri terminal (typ Android Terminal). Detta finns beskrivet på flera ställen i tråden, och även på första sidans faq. För att detta ska funka måste du ha formaterat kortet så att du har en fat32 partition och en för a2sd som ska vara ext3. Detta görs enklast via appen RomManager, där du enkelt kan skapa en ext3 partition på 512 gb (eller mer beroende på vilken recovery du använder.) Detta finns bra beskrivet på forumet för Desire.

Här tex: https://swedroid.se/forum/20041-root-guide-v3-2-root-unroot-amoled-slcd-rom-lista-a2sd-faq.html

Du behöver även flasha in DarkTremors a2sd script, som även det hittas i länken ovan!

Glöm inte att ta backup på ditt sd-kort innan formatering!

4. Att lägga in teman på MIUI är lekande lätt och det är ingenting du behöver upprepa för att få att funka. När du flashar en ny version av romen (kommer en ny beta varje fredag), så ska du bara köra wipe på cache och på dalvik. Det enda du behöver göra då är att köra kommandona i terminal för att flytta dina appar till sd-kortet (a2sd).
    Teman ändrar du via MIUI's egna app kallad Theme Manager, och detta kan göras när som helst.

5. Även om båda versionerna har OTA, så krävs ändå wipe av cache och dalvik. Ända skillnaden är att du slipper gå via din mobilbrowser alt. ladda ned från din dator och överföra till sd (jobbigt för den late).

Jag vågar inte uttala mig hur det kommer att funka med uppdateringarna från miuiandroid, då det var med denna veckas rom som uppdateringsmöjligheten kom. Hur det funkar vet vi först nästa vecka ;)

6. Ja, men det funkar inte på samma sätt som Sense, där den även lägger till länken till facebook i dina kontakter. Detta beror på att MIUI är en AOSP rom och inte en sense rom (går inte in på varför).

Du synkar på samma sätt som i sense, men skillnaden är att du får göra om proceduren om du gör en clean wipe av data. Detta ska inte behöva göras även om du går från miuiandroid till xj, men jag tycker att det är skönt att rensa emellanåt.

7. Japp, bara att återställa som vanligt. När du väl kommit till MIUI så har romen en egen backup som är grymt bra (har bara kvar TB som en backup på backupen).

Glöm inte att backa upp sms om du vill ha kvar dessa med tex appen SMS Backup and restore.

8. Läs raden ovan ;)

9. Varför ska du köra backup på dina kontakter? Om du har ett googlekonto så ligger ju alla dina kontakter i "molnet" och synkar automatiskt när du loggar in med ditt googlekonto. Om du har kontakter på sd el tel.minne så föreslår jag att du ser till att flytta dom till google, så sköter det resten.

Jag kör stock h-boot själv, så det ska bara vara att köra en komplett wipe och följa instruktionerna på första sidan

Lycka till!

NitroSvennen gillar detta.
  9. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Nu ska inte jag skriva en till guide matdiggy... haha... räcker med en!

10. NitroSvennen

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    haha, tackar för det matdiggy!!! underbart med så snabba och grymma svar <3

tänkte inte ens på det där med google kontakter :D men tack för hjälpen, får ta mig tid ikväll och pula lite med det :)

en sista fråga :D om man wipear cache och dalvik, vad är det som egentligen försvinner?

11. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Dalvik är en optimerad kod som skapar ett ramverk för dina applikationer. Vet inte hur det funkar riktigt, men den skapar en cache för detta för att kunna optimera när du kör dina appar (någon får rätta mig om jag är ute och cyklar). Jag antar att den måste rensas varje gång man flashar för att den åter ska kunna optimera apparna på nytt.

Cache är lagrad data från div program om jag inte har fel ;)

12. NitroSvennen

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    okej, så om man wipear cache och dalvik så spelar det ingen roll för all data jag har på telefonen? (känns som om jag är största nooben för tillfället) :D

Förresten, finns det nåt sätt man kan se sina partitioner på sd kortet, har faktiskt för mig att jag partitionerade en ext3 part förut...??

fat32 partitionen, går den att partitionera via rom manager också? :)

13. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Exakt så, bara vid wipe av data/factory restet försvinner allt. Med andra ord så kommer allt se ut som innan flash av ny rom. Det ända du behöver göra är att köra kommandona i terminal.

Med appen Quick System info kan du se din ext-partition och hur mycket minne du har. Om du har skapat en ext3 part tidigare så ska resten av kortet var fat32 och ja, Rom Manager formaterar kortet till fat32, och skapar en partition på 512 mb ext 3.

14. NitroSvennen

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    okej, installerade quick system info, men jag ser inget om en ext3 part, innebär det att jag inte har nån? för det står dock A2SD Storage: total: 146mb, free: 15,66mb... har inget med ext3 att göra va?

och nu sista sen ska jag nog inte störa något mer :D

- Om jag tar miuiandroids version så spelar det kanske ingen roll om jag tar stable eller beta, beta är väl den senaste?!?! ;)

- Och vad jag förstått så finns ju inte heller svenska som language pack, men hur kan jag få ett svenskt keyboard och ordbok? (scandinavian keyboard eller???)

15. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kör på bara så svarar vi om kan ;)

Hm, jag är inte säker, men det verkar ju som om du har någon typ av ext partition. Vet inte om den visar appar som är flyttade till froyo a2sd, men hur som helst så är den för liten (man vill ju inte fylla ext partitionen direkt).

Jag har en ext3 part på 1024 gb, men har bara använt ca 410 mb och då har jag ganska många appar. Mindre än 512 skulle jag inte rekommendera.

Jag skulle föreslå att du gör en backup på ditt sd-kort (mounta kortet i din dator och dra allt som finns på det till en mapp på skrivbordet). Sedan formaterar du kortet via rom manager och skapar en ex3 part med 0 swap (du kan inte missa det).

Alternativt så gör du det via recoveryn (jag gör det mesta därifrån då det känns som man har mer kontroll över vad som sker).

Jag tycker definitivt att du ska ta den senaste versionen av MIUI som är 1.8.19. Stable är ca en månad gammal, och om du väljer den så missar du en hel del bra saker som har lagts till efter den versionen (bla OTA). Är hur stabil som helst, och jag skulle säga att den är lika stabil om inte stabilare är stock sense. Go for it!

Finns mängder av keyboards som har svensk layout och språkpaket. Kör själv på Scandinavian Keyboard, men har även kört med Gingerbread Keyboard eller Swiftkey.. bara att prova sig fram ;)

16. NitroSvennen

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Okaj, tackar för det! då tror jag att jag är redo att sätta igång :D

då kör jag på att göra en ny partition på 512mb!

tack för hjälpen så länge, jag återkommer om jag stöter på problem ;)

17. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

En liten fråga bara :P
    Hur uppdaterar man lämpligast till 1.8.19 eftersom Wifi inte funkar i .17? :D

18. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

hm, är inte säker på att jag förstår din fråga? Är det att du inte kan ladda ned romen pga av avsaknad av wifi? Jag antar att du kör med xj's version, men om wifi inte funkar är det väl bara att dra ned via datorn och lägga över zipen på sd-kortet ;)

19. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Var hittar jag den lämpligast? Tycker att jag har lurkat både på htcfanboys och xda typ hela kvällen :P

20. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER