[ROM][Gingerbread]Okt - 22 - MIUI - XJ's - Miuiandroid - MIUI.us, FAQ - Guide - Mods

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av leolulz, 17 apr 2011.

1. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är tyvärr så att det kan skilja från mobil till mobil, och det som funkar med en rom behöver inte göra det med en annan.

Med det sagt så tycker jag att du ska ladda batteriet till max, gå in i recovery och köra en wipe på batt stat (detta ska göras varje gång man flashar en ny rom). Därefter upprepar du proceduren med appen Battery calibration. Ladda max och kalibrera :)

MIUI ska vara en erkänt batterisnål rom, så detta kan förhoppningsvis lösa ditt problem. Fick tidigare en galen drain då jag flashat kanske 20 talet romar, och när jag gjorde detta så blev det en stor skillnad på min batteritid, och jag återfick många extra timmar.

Sedan kan det ju vara att du sitter och testar mycket nu när du gått till MIUI, och kör med max kräm på skärm osv, och då drar det ju extra ;)

2. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jaha, då kör vi dubbelpost igen då hahaha :innocent:

3. damagee

damagee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Hehe... som sagt inte fel!

4. Kenntak

Kenntak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Kolla upp vad som käka mitt batteri nu, förutom android os (jag har givetvis lekt med telefonen som vissa snäll påpeka;).)

Så tog akmd service resterande av strömen.

En snabb träff med Google sa att det var
    "(/system/bin/akmd) is what listens to the accelerometer/compass chip and reports to the Android OS what to do with it (rotate the screen, spin the compass needle, etc)."

Så då kommer givetvis några små frågor, vilket program kan tänkas fråga efter kompass eller hur telefonen ligger hela tiden?

Då jag inte kunde se vilket program som fråga efter akmd tjänsten så vet jag inte vilket program jag ska strypa.

Det jag har installerat som jag vet med säkerhet kräver detta är Google map och navigation men detta har inte använts.

Finns det någon punkt så man kan rensa "gps cachen" om det nu finns något sånt överhuvudtaget..

Ps Jäkla bra support och snabba svar av de som kan, sen att det bli dubbelpost gör inget, vissa saker måste tryckas in i huvudet:P

5. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Bara en enkel fråga, men jag antar att du inte har gps igång? Till skillnad från andra romar så ser man bara symbolen i statusmenyn när ett program som använder det är aktivt (har jag för mig), men dra ned och titta på toggles så att gps inte är aktiverat. Något annat kan jag inte komma på.

EDIT: Glöm det jag sa ovan. Kollade själv och det drog en hel del från akmd processen. Vet inte hur, eller om det går att komma till bukt med det, men får googla lite. Hur som helst så laddar jag personligen varannan dag vid normalt användande, men helger går det mer juice och då laddar jag under natten varje natt.. typ

Last edited: 21 aug 2011
  6. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Prova avinstallera google maps, tjejens problem löste sig då iaf. Det verkar ligga igång i bakgrunden på något vis.

7. Terihan

Terihan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om den kollar om mobilen ligger ner så kan du ju testa att låsa den i portrait mode? Då behöver den inte kolla fet längre iaf

8. Kenntak

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Nu återkommer jag med mina problem:)

Har testat den en dag och älskar MIUI dock får jag inte allt att lira.

Det första: Batteriet, tog bort google maps osv och strömförbrukningen blev hyfsat normal igen. Dock så fort jag använder telefonen, sms eller vad som så kan jag se hur procenten i ström räknar ner. Alltså i standby drar den knappt något men så fort skärmen är igång så drar den hur mycket som helst.. Felsöker fotfarande!

Andra: När det ringer och man pratat färdigt så har telefonen låst sig själv så jag kan inte lägga på eller se vem jag pratar med(nu vet jag vem det är) eller få fram keypad, varit o tittat på alla olika inställningar men måste missat något. Vet ni var man ändrar detta?

Tredje: Standard browsern kraschar innan start alltid.
    Att uppdatera MIUI via appen funkar ej, den kan ladda hem men sen när man ska installera så säger den att någon sökväg saknas.

Samma sak när man ska uppdatera då t.ex google map så laddar den hem uppdateringen men kan inte installera pga fel sökväg eller något liknande?

I övrigt flyger den fram i sin helhet har den funkar perfekt. Gillar skarpt att man kan ändra allt ifrån låsskärm till ikoner osv.
    Bara hoppas på Svenskt språkstöd!

9. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kul att du gillar romen, mindre kul att du inte får den att lira rätt.

Jag skulle nog säga att de flesta problem du har är relaterade till flashningen av romen. Jag känner inte igen några av de problem som du påstött, och skulle nog rekommendera att göra en ny wipe av cashe och dalvik, samt flasha om romen igen. Kör om kommandona för att flytta cache och dalvik till sd. Borde lösa problemen.

Vilken app använder du för att uppdatera, och vilken version av miui kör du med? Om du kör rom från miuiandroid så är senaste versionen 1.8.19. Det var först i den som OTA uppdatering kom, och det finns ingen nyare att hämta hem ännu.

Kör du senaste versionen av xj så borde det vara samma sak. Du borde ha den senaste versionen.

Är det appen som finns att hämta på market så kan jag inte hjälpa dig då jag inte använder den. Den brukar vara sjukt dåligt uppdaterad så den är inget att ha imo.

Glöm inte att du manuellt måste flasha romen via recovery, det är inte något som går per automatik även om du hämtar den via OTA.

10. endor

endor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,
    Jag kör MIUI på min DHD med stort leende.. det är ju helt fantastiskt!

Märkligt att senserommarna får så mycket uppmärksamhet.

Jag är väldigt bra på engelska men jag saknar ändå svenskt språk av någon anledning, det jag stör mig på mest är att google navin kör med TTS på det språk som är inställt på telefonen och att svenska inte finns där.

Kan man möjligen ladda ner svensk tts och få den att snacka svenska? Det är ju lögn i .... att höra när den läser upp svenska gatunamnen på engelska. :)

Ingen som är intresserad av att teama ihop sig och ge sig på att översätta till svenska? Jag är på!

Last edited: 22 aug 2011
  11. Kenntak

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Jag igen:)

Jag tröttna på alla små problem jag hade och formatera SD-kortet och gjorde "rent" allt.
    Efter detta så funkar allt fan i mig perfekt..
    Super nöjd, tack för all hjälp!!

12. fjunberg

fjunberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jaha då har man slängt in denna rommen då efter lång tid av oxygen.. än så länge är jag riktigt nöjd måste jag säga! är också bara lite sugen på svenskt språk, men det kanske kommer framöver.

13. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Underbart att höra för så ska det vara...
    Fungerar inget annat så är fatiskt en fet rensning och ny formatering av sd-kortet ett bra elternativ precis som du gjorde... skänt i alla fall att det lösten sig!

14. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Säger som du att engelska är inget problem över huvud taget men ändå så visst är svenska det jag helst vill ha såklart. Vad jag vet så finns det ingen svenska på gång än men till miuiversionen(galnet) så är ett par pers på väg att översätta. Dock hur långt de kommit eller om de ens har startat vet jag inte... Galnet för övrigt är väl endast till samsunglurar tror jag, rätta mig om jag har fel folk!!

15. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Nja det var var över 20 pers som gick ihop och skulle översätta men det var omöjligt för dom att hinna med iom att det kommer ny version varje fredag, tydligen är det enorma mängder text som man måste göra om varje gång. Så med andra ord lade dom ner det projektet. :P Det är alltså galnet versionen jag pratar om, och det är samsung lurar än så länge iaf. Men tydligen skulle det kanske komma ett verktyg som skulle underlätta översättningen så vi får hålla tummarna för det.

16. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Inte ett problem men: finns det inga smileys? Den avkodar smileys men jag hittar inte att/hur man kan välja smileys. Kör inte med inbyggda tangentbordet om det spelar roll utan med smart keyboard Pro.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Last edited: 23 aug 2011
  17. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag är inte säker på att jag förstår frågan, men i vilken applikation vill du lägga till smileys?
    Om du skickar sms så trycker du på gemet för att komma till smileys. Eller är frågan varför det inte per automatik blir en smiley när du skriver tecknet för det typ :) ? Den funktionen finns inte i miui sms.
    I tex tapatalk så omvandlas tecken till smileys när man gör en post.

Vet inte om det var svar på din fråga?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

18. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Postar denna fråga även här:

När man får samtal från personer i ens adressbok så läggs en ruta precis över namnet och telefonnumret som visar info från, vilken grupp kontakten ingår i, noteringar från notesfältet i kontakten och ev. grupps bild. Riktigt irriterande. Går den avaktivera?

19. Nephre

Nephre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag antar att man slipper det problemet om man låter bli att gruppera och föra anteckningar? Jag har inte tid att läsa hela tråden

Iom att jag känner igen dig (Hixx) från ett annat forum och fått uppfattningen om att du använder telefonen extremt mycket i jobbet förstår jag varför du måste göra så men jag tänker att för en sådan som mig som enbart använder nallen för det höga nöjets skull kommer inte det här vara något problem va? Eftersom jag inte grupperar och lägger anteckningar på mina kontakter

Jag är bra sugen på att testa MUIU för att se om det är något för mig. Jag håller på att testa mig fram mellan olika rommar för fullt för att se vilken som passar mig bäst, just för tillfället kör jag Cyanogenmod men jakten går vidare. Troligen kommer jag kasta in MUIU i luren inom de närmsta två veckorna

20. damagee

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag säger som ovan...
    undra om inte det har med att du grupperar dina kontakter, jag gör det inte och har inte problemet. Är det någon som grupperar kontakter och inte har det här så säg till för då kan det uteslutas!?!
    Dock ska man kunna gruppera sina kontakter utan att det här problemet uppstår.
    Jag vet inte om du har fått hjälp tidigare och vilka tips du fått i så fall men prova att köra in nya versionen om du inte har det redan, flasha om den du har, synca dina kontakter igen, ta bort ditt gmailkonto och lägg till igen och på så sätt få en helt ny sync till luren från gmail alternativt att köra en hel wipe på luren och det innefattar då även factory settings vilket blir lite mer jobb men om du blir av med problemet så är det kanske värt det. Ta backup med titanium så är mycket vunnet i alla fall...

Edit: Du kör med xj och likaså jag och jag har för mig att jag läst något om ditt problem i xj:s tråd på xda. Rätt många sidor att gå igenom tyvärr, alternativt om du slänger in en fråga där angående problemet!

Last edited: 23 aug 2011