[ROM]HTC_HERO_WWE_GSM_rootad :D uppdaterad 2010-07-06[ROM]

Diskussion i 'Hero' startad av elelinux, 30 jun 2010.

1. wulax

wulax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Även jag registrerade mig för att tacka för ditt initiativ Elelinux. Tack.

Ett par problem hade jag dock. Automatiska syncningar stannar ibland även för mig. Manuella (trycka på Synkronisera Alla) fungerar dock.

Appen "Nyheter" verkar inte fungera alls för mig. När jag startar den vill den synca i evigheter (söker Google Reader?) och när jag försöker ställa in den krashar den. Nå, Market har bra newsreaders.

Jag hade svårigheter att få nano att fungera. Det gav mig "error opening terminal: unknown" när jag försökte starta det. Jag hittade dock en config för den på denna sida. Jag skapade och lade in den i /system/etc/terminfo/u/unknown och satte terminalemulatorn att köra "exec bash; export TERMINFO=/system/etc/terminfo" vid start.

2. elelinux

elelinux Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Jag läste att det någon som hade installerat friendstream sedan fungerade synken bra,vilket jag oxå använder och har inga synkproblem.

Nyhetsappen provade jag första gången när jag läste din post sicken skit på ren svenska,jag la med i appspacket på första posten en app som geniewidget det är en otroligt bra nyhetsapp och väder.

Ang din terminal inga bra ideer min fungerar bra,har bara provat det mest simpla med emulatorn skall jag göra något annat går jag in via adb där var min tanke att nano är bra att ha egentligen ville jag haft vim men finns ingen som lyckats få in det ännu i android.

3. wulax

wulax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack än en gång. Friendstream verkar ha löst problemet. Åtminstone den enda automatiska synk som körts sedan jag installerade det.

Nano fungerar bra i emulatorn och adb om jag kör export TERMINFO efter att jag lade till unknownfilen. Det känns dock enklare att ändra filer på datorn i vim och köra adb pull/push. Det vore trevligt om någon fixade vim till android men kanske krångligt att använda det med soft keyboard.

Har android eller denna rom någon global rcfil? Det hade varit trevligt att kunna köra de kommandona automatiskt.

Last edited: 7 jul 2010
  4. elelinux

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Vet faktiskt inte har inte kollat,har faktiskt aldrig tänkt på det.

5. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

synk-problemet försvann för mig efter att jag tagit bort Facebook for HTC Sense, så uppenbarligen var det den som ballade ur. Jag såg i logcat en debuglog om att den inte hittade friendstream, men kopplade inte att det var relaterat. Är Facebook for HTC sense-appen utvytt för att stödja friendstream? Då kanske de inte klarar sig utan varandra?

Problemet med OC-kerneln kvarstår dock, jag återställde till stock-kerneln för att få bukt med synkproblemet men man märker stor skillnad framförallt med spotify... Tänkte kika på att kompilera det själv men hade inte utvecklarverktyg på min Mac, vet heller inte om den är så pigg på att crosscompilea saker. Läste dock om att kernelsourcen inte verkar helt up to date heller, en hel del småbuggar som finns kvar men som inte existerar i stock-kerneln.

6. elelinux

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Jo de är sammanlänkade facebook och friendstream (lite moddat) för få friendstream att fungera.

Det är skumt detta med oc kernelen som jag skrev i ett tidigare inlägg finns inte någon oc kernel jag provat som fungerar i denna europeiska wwe,tänkte själv börja kompilera en ny kärna men som du säger en del buggar har jag läst samt tiden oxå har massa annat att göra.

7. wulax

wulax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hmm. Om jag förstår rätt har vissa problem med OC i version 1.2 av denna rommen? Verkar fungera för mig. Inga problem med kameran eller något. dmesg säger:
    Kod:
    [ 4540.899230] msm_cpufreq_target 532800 r 0 (518400-710400) selected 576000
    [ 4540.949462] msm_cpufreq_target 710400 r 1 (518400-710400) selected 710400
    [ 4541.019836] msm_cpufreq_target 651200 r 0 (518400-710400) selected 652800
    [ 4541.069274] msm_cpufreq_target 710400 r 1 (518400-710400) selected 710400
    SetCPU funkar utmärkt. Högre frekvens än 710MHz gör den instabil dock. Jag har aldrig testat den där OC widget appen.

För övrigt verkar ju SetCPU vara version 1.6.0 i app-pack.zip? Den senaste är 2.0.1 och verkar ha många förändringar sedan 1.6.0.

Om jag missuppfattat problemet så ignorera inlägget. Jag har inte läst hela denna tråd speciellt noga.

Last edited: 7 jul 2010
  8. elelinux

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Jag såg det oxå för jag byggde en ny kärna hemma,det märkliga är att med overclockwidget så står den fast på ett värde 245/670 vilket jag inte ställde den på utan 245/690 när jag byggde kärnan,med setcpu då har jag spannet mellan 122880/710400 och har ställt den 245/691 och fungerar bra.

Lägger upp den nya kärnan jag byggde om någon vill prova :D den är byggd på Behnaam's source ,den nya sourcen buggar så men skall göra ett par försök till se om jag kommer förbi alla buggarna.

9. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag kan bekräfta att OC kerneln fungerade i 1.0 och 1.1.

Det skumma är att den ändå overklockade i 1.2, till 614 MHz men gick inte att ändra.

Jag ska testa din nya och se om der funkar.

EDIT: Har nu testat den nya kernel du la upp, och den klockar 672 MHz (target 690 men väljer 672), och jag kan inte ändra detta. Jag kör senaste versionen av overclockWidget från Market, verkar ha gjort det hela tiden. Kanske är det som är felet? Är det nån som kör den medföljande overclockWidget där det fungerar?

Last edited: 8 jul 2010
  10. elelinux

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Ja du var den enda som hann och testa den vers. har tagit bort den samt den andra oc-kerneln, lagt dit en ny oc-kernel använd setcpu ligger på frekvenser 190-748 MHz kör själv på 245/691

11. Nabilon

Nabilon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Dags att köra in nyaste version och bli av med syncproblemet samt ev andra små probs. :) (Det största att jag inte kan lägga in nya kontakter. De visas helt enkelt inte oberoende om jag ställer in att kontakter från google, sim och telefon ska visas. Dock synkas de upp till google contacts)

Tänkte passa på att fråga om någon kunde länka till en guide för rätt förfarande vid formatering av SD kortet för ext partition. Måste ha gjort något fel sist då a2sd inte fungerade.

12. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den guiden I wikin funkar fin fint.
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Flasha/Roota_HTC_Hero
    Det ända du måste tänka på är att skippa steget "f) Välj SD:ext3 to ext4".

13. elelinux

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

I den första vers la jag in amonra's recovery, i den finns en partionering,backa ditt sd kort först i datorn sedan innan du flashar den nya rommen går du in i bootmenyn ,där väljer du partionering då startar en guide ställ swap 0 ext på 512 resten blir fat.

Nu startar du om telefonen och puttar in det som skall till sd kortet samt rommen, flashar den så skall allt fungera för dig :P

14. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur är det med ext2 och ext3 osv (fortfarande lite grekiska för mig)?

15. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

16. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Ah, setCPU funkar perfa. Skönt, gillar det förfarandet bättre än widgeten ändå!

Grymt jobbat, tusen tack för allt ditt jobb du lägger ner!

17. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag kör 1.2 och den första oc-kerneln. Jag har inte testat overclock widget men setcpu funkar utmärkt för mig.

Fick dock lite problem då jag råkade sätta den på 748 av misstag och luren frös direkt den klockade upp. Som tur var hade jag inte hunnit kryssa i "Set on boot" så det gick att fixa utan wipe:)

18. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Flasha precis den nya oc-kerneln, och använder setCPU, funkar hur bra som helst :D

19. elelinux

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Jo den kärnan blev riktigt bra,är riktigt nöjd med den :D

Har hållt på med den officiella sourcen oxå men det bara strular mycket buggar. :(

Edit : Byggde precis en froyo från aosp 2.2 håller på och testar lite :P har lite mer möjligheter nu att leka när jag inte är beroende av telefonen fick ju iphone av min arbetsgivare får duga som backup :P

20. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Spännande :)

2.1 börjar bli gammalt nu ;)