Anledningen till att jag vill roota är för att kunna föra över allt på minneskortet, då jag konstant fick varningar om fullt på det interna.
Jag rootade min Desire igår mha root-guiden av DreamHawk och flashade in LeeDrOiD V2.3d, men det började strula rejält med sd-kortet efter ett tag.
Jag gick till väga såhär: 1. Gjorde en backup av minneskortet på datorn. 2. Skapade en backup via ClockWorkMod Recovery.
3. Jag partitionera SD-kortet med 512mb Ext och 0mb Swap som det stod i guiden. Där var det inte tydligt med någon varning om att det kan påverka om man gör detta före eller efter flashning av rom, så jag antog att det kvittar.
4. Nu är minneskortet rent så jag slänger in min backup från datorn tillsammans med LeeDroid zip:en.
5. Jag startar om i ClockWordMod recovery och installerar zipen. När flashningen är klar startas den om
Här kommer första problemet: Det tar väldigt lång tid och står still på den vita "HTC" screenen länge. Jag drar en snabb slutsats att detta är det s.k. Endless boot och tar ut batteriet, startar i Recoveryn och wipe:ar cachen, dalvik och factory settings. Startar om och märker att den ska fastna en stund vid det läget (kortare tid denna gång, upplevde jag det som, men ändå längre än original). Fråga: Om detta troligtvis bara den långsamma starten som ska uppstå vid första booten, hade jag kunnat ha min user data kvar?
6. Jag kopplade mobilen till datorn igen för att föra över några filer. Då av någon anledning kraschar överföringen, hela explorer på datorn kraschar och mobilen låser sig.
7. Pga otydligheten ang. när partitioneringen skulle gjorts så börjar jag fundera på om det har något med det att göra. Går igenom hela partitioneringsprocessen igen med Rom Manager.
8. Nu är sd-kortet tomt igen och jag ska föra över hela backupen till sd-kortet igen. Kopplar in usb-kabeln men ser en varning i aktivitetsraden högst upp. Det är en ikon av ett minneskort och ett frågetecken med meddelandet: "Monterad som skrivskyddad. Oväntat problem med SD-kortet. Tryck för att få (syns ej mer)" Jag trycker på meddelandet men det enda som händer är att varningen kommer upp efter en sekund igen. Jag testar iaf att komma åt minneskortet via datorn men det vill sig inte.
9. Tänker att jag bör köra ytterligare en partitionering/formatering av sd-kortet då.. När jag ska tanka Rom Manager igen så märker jag att Market kraschar varje gång jag trycker på en app..
10. Fått nog av ski*en och vill unroota... Installerar HTC sync och startar sedan denna: http://www.mediafire.com/?bbb7m2b4t5jejhm
11. Efter att processen pågått i ca 1 minut (ca lika lång tid som vid tidigare krascher) så kommer det upp ett error meddelande med något i stil med: "USB connection error"..
Jag kan alltså inte tanka några apps och SD-kortet har helt lagt ner verkar det som..
Vad ska jag göra? 
Tacksam för snabba svar.
Last edited: 27 mars 2011