[ROM][P7300/P7310]Inofficiell CyanogenMod 9 för Galaxy Tab 8.9

Diskussion i 'Samsung' startad av kallt_kaffe, 7 jan 2012.

1. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    EDIT 2012-01-23:
    Nya versioner finns nu i XDA-tråden och den använder nyare versioner av de hårdvaru specifika lib:arna vilket innebär att HD uppspelning i bl.a. youtube fungerar. Jag har inte heller haft någon spontan omstart eller mystisk hängning ännu med den nya version så än så länge verkar den dessutom stabilare än tidigare versioner.

EDIT 2012-01-18:
    Då XDA är nere för tillfället pga SOPA protesten så postar jag två dagsfärska versioner här.

P7300 (Wifi+3G): update-cm-9.0.0-RC0-p5-KANG-signed-20120118b.zip
    P7310 (Wifi): update-cm-9.0.0-RC0-p5wifi-KANG-signed-20120118.zip

Har inte testat själv då jag för tillfället är utan platta men de bör fungera och har man en P7300 så skall 3G nu fungera som det ska enligt de som hann testa på XDA-forumet innan de plockade ner det.

---------

En lite nyare version finns nu här: [ROM][ICS][P7310] Unofficial CyanogenMod 9 [2011-01-09] - xda-developers

---------------------

För användare som har Clockwork Recovery installerat och har erfarenhet av installera ROM:ar, göra backup osv...

Installeras m.h.a. Clockwork Recovery och det görs på egen risk. Glöm inte wipe och gör backup innan.

update-cm-9.0.0-RC0-p5wifi-KANG-signed.zip

Jag använder Google Apps härifrån: [ROM][KANG]CM9 ICS P75xx Preview 01/05/12 - xda-developers men andra varianter kan säkert fungera bättre, sämre eller likvärdigt.

Jag har utgått från Galaxy 10.1 Wifi versionen av CM9 och anpassat den för 8.9 Wifi och använder Motleys kärna. Funkar skapligt men startar om ibland och det är lite si och så med filmuppspelning. Kompassen visar 90 grader fel men det gör den även på den Honeycomb 3.2 version jag testat också.

Skillnaden mellan denna och Galaxian-soup versionen är att denna är baserad på Cyanogenmod 9 medan Gaxian-soup baserar sin version på ren AOSP.

Källkod:
    - CM9
    - https://github.com/kalltkaffe/android_device_samsung_p5wifi
    - https://github.com/kalltkaffe/android_device_samsung_p5-common
    - https://github.com/Galaxian-Soup/Kernel-GT-P73xx-v2

Last edited: 10 feb 2012
    Urbs och Stennan gillar detta.
  2. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Uppdaterat med dagsfärska versioner. Nu även en version för P7300 (Wifi+3G) varianten.

3. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kallt kaffe,
    Du är en stjärna! Där du dyker upp så börjar det hända saker.
    Jag som är okunnig om allt möjligt skulle tacksamt ta emot en handledning i hur man kör in CyanogenMod 9 i taben med allt som behövs till den.

4. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Installera Clockwork Recovery enligt guiden här: [GUIDE]Root/Unroot, Bootloader Mode, ODIN, Recoveries & NANDROID Backup [7300/7310] - xda-developers

Kopiera in CM9 zippen + google apps på plattan.

Boota till Clockwork Recovery.

GÖR BACKUP PÅ DIN ORIGINAL ROM

Gör en wipe (viktigt!) och installera CM9 följt av google apps. Starta sedan om plattan (välj reboot inne från Clockwork).

Om du sedan vill återställa så bootar du åter till Clockwork och återställer din backup.

ALLT GÖRS PÅ EGEN RISK!!!

Urbs gillar detta.
  5. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack kallt_kaffe! Jag skall ge mig på det där när jag får lite tid över.

6. karye

karye Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Grymt bra kallt_kaffe!
    Har kört CM9 i några dagar, och allt funkar finfint. Tabben känns kanske 10% rappare. Flesta av mina installerade appar funkar bra.
    Det som krånglar är wallet som får FC, kompasset som pekar upponed och fönster som ibland tvekar jättekort om format innan de anpassar sig till 8,9" eller stående/liggande.

7. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har försökt till förbannelse att få kompassen att visa rätt genom att fippla med drivers in kärnan men inget jag gjort har haft någon effekt alls. Däremot kan jag få rotationssensorn att bete sig som jag vill. Det verkar nästan som om sensors.p3.so på något vis pratar direkt med den magnetiska sensorn. Lustigt nog så får jag samma kompass fel om jag kör en inofficiell 3.2:a med originalkärna så det blir intressant att se hur den kommer att bete sig när vi får en officiell 3.2:a
    Jo, rotationsbuggen kvarstår. Minns att jag hade liknande fenomen på min ZTE V9 som också har en roterad skärm och jag tror även ZTE Blade har ett liknande fenomen och de har en upp-och-ner-vänd skärm. Troligen grundar sig problemet i att vi inte har ICS anpassade grafiklib:ar att tillgå ännu.

8. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nya, dagsfärska, versioner finns nu i XDA-tråden.

9. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    danke, fungerar kalas (förrutom kameran då)

saknar samsungs tangentbord och softbutton meny, där hade de faktiskt lyckats.

wallets, currents och torch kunde plockats ut dock

10. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    När det gäller google apps:en så testa gärna lite olika varianter. Jag har inte pillat alls med den biten och tog den som den använde i 10.1 tråden rakt av men Galaxy soup grabbarna har filat lite mer på den biten så testa gärna deras google apps paket och rapportera hur det går.

När det gäller Torch så är jag helt och hållet skyldig. Den ingår inte ens i CM9 (ännu iaf) så jag snodde den helt sonika från CM7 och fixade så att den funkar med våran platta. I nästa version har jag fixat lite mer i kärnan så att den inte flimrar och dessutom gjort ett snabbt fulhack för att widget:en ska se lite mindre konstig ut (dock blev det inte bra, men lite bättre iaf). Jag har även lagt till ett läge med lite högre ljusstyrka, 100% istället för 79%, och jag kan se i kernel loggarna att den skickar andra data till chippet som styr blixt-LED:en men jag kan ärligt talat inte påstå att jag ser någon skillnad i ljusstyrka.

11. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    ska testa deras gapps med.
    skärmdump verkar krasha med, men det är kanske känt

12. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har varit lite dålig på att uppdatera denna tråd men nya versioner kommer då och då i XDA-tråden.

Hursomhelst, jag tycker den är så pass mogen att det är börjar bli dags att få in den officiellt i CM9 (10.1 varianten har redan funnits där ett bra tag) så den ligger nu och väntar på reivew.

För den som är nyfiken på hur det går så kan man hålla ett öga här:
    http://review.cyanogenmod.com/#change,12589

13. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Enlig en blogpost för ett par dagar sen sa CM teamet att galaxy tab 10.1 kommer få en officiell release rätt tidigt jämfört med övriga cm 7 modeller (nexus och xoom ligger så klart också bra till). Jag vet ytterst lite om linux programmering, men märker du av att det händer en del i koden på CM:s sida eller är dina releaser dina egna ändringar? Lite nyfiken bara.

14. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vill du ha full koll på vad som händer så är det här du skall kika: http://review.cyanogenmod.com/#q,status:open,n,z

Det jag gör är anpassningarna för 8.9:an och det mesta jobbet för det är redan gjort då den är mycket lik 10.1:an. Förutom att HDMI-output:en är felorienterad och att kompassen visar 90 grader fel på 8.9:an så ligger den i fas med 10.1 versionen rent funktionellt. Jag har utgått från 10.1:an och använder även samma kärna (med anpassningar för att få den att fungera på 8.9:an) så om min port accepteras så borde det finnas goda chanser att även den får en officiell release hyffsat tidigt.

Bäst till borde dock Xoom:en ligga (av plattorna) tycker jag då man där har en officiell ICS att låna saker från så de har ju till med en fungerande kamera vad jag vet. Å andra sidan jobbar Steve Kondik (Cyanogen) för Samsung numera och han är delar ansvaret för 10.1 porten med pershoot.

Last edited: 10 feb 2012
    Stennan gillar detta.
  15. jai134

jai134 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej. Mycket trevlig rom :-) Jag undrar om det går att fixa till fonten i handelsbanken-appen? Jag kollade med dem och de svarade så här" Vi använder Helvetica_Neue_65, HelveticaLT_55_roman, HelveticaLT_75_bold i appen." Jag använder appen på min Nexus S och där ser bokstäverna ut som dom ska. På plattan ser det ut som när jag glömt att installera fonts på en ny linuxinstallation

16. jai134

jai134 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tar en fråga till när jag ändå är igång. Jag ser att rommanager finns förinstallerat. Jag tror att jag sett att den inte är kompatibel med min tab. Är den det? Den hittar inte cwm recovery jag har installerat. Vågar jag använda den och isf, måste jag göra en installation av cwm recovery innifrån rommanager?

17. jShoota

jShoota Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det inte så man kan installera genom Odin? Utan är detta enbart Cmw?

18. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Dagsfärska nya versioner finns nu i XDA-tråden. CM9 är numera uppgraderat till 4.0.4.

19. Adamski

Adamski Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kan du länka till tråden? Tack.

20. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq