[ROM] The Celestial Teapot RLS4c [2010-12-18]

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av kallt_kaffe, 29 okt 2010.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    2010-12-18 - Release 4c - Fixar problem med kameran som den nya överklockningskoden orsakade. Finns även en separat fix om man redan kör RLS4b.

    2010-12-17 - Release 4b ute. Tillbaka till original Google Maps, överklockad till 633.6MHz default och möjlighet att öka med SetCPU app:en, ny version av market m.m.

    2010-11-09 - Release 3 ute. Åter igen med brut's moddade Google Maps som nu uppdaterats till att baseras på den senaste Google Maps.

    För att den ska bli lite enklare att hitta skapar jag en ny tråd för min custom ROM för U8100 (m.fl.).

    Nerladdning, information och instruktioner finns här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=802893

    För att förtydliga så ersätter denna min gamla "Custom ROM baserad på Expert ROM:en". Det är alltså en vidareutveckling under nytt namn.

    Några "highlights":

    - root:ad out-of-the-box
    - Hackad version av nya Market som ger tillgång till appar som normalt sett inte är tillgängliga för QVGA (trots att de flesta fungerar)
    - Överklocking i olika nivåer (testa dig fram till vilken som funkar stabilt på din telefon)
    - JIT (snabbar upp körning av Android app:ar)
    - App2SD, för app-fetishisten som bara måste ha en halv gig app:ar installerade går det att lagra dem på en partition på microSD kortet.

    Själv kör jag i 672MHz med JIT och helt utan swap. Övre gränsen för överklockningen är telefonberoende. Min går skapligt i 691.2MHz men spontanombootar någon gång ibland så jag valde att gå ner ett snäpp. Ett fåtal verkar kunna köra 710.4MHz. Ingen har ännu testat 729.6MHz men jag gör gärna en sådan version om någon har en telefon som går stabilt i 710.4MHz och vill prova lyckan.
     
    Last edited: 18 dec 2010
    Marvin-Ior gillar detta.
  2. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Funkar den 100% stabilt JIT och 672MHz. Läst att jit ska generellt vara ostabilt till 2.1 och överklockning är alltid överklocking... funderar på att dra in detta till flickvännen. Hon har inte överseende med spontan reboots och liknande som kanske jag haft :)
     
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Du kan alltid flasha på en lägre överklockning om du börjar misstänka överklockningsrelaterade problem. Har inte märkt några direkta problem med JIT, men jag har precis som du hört att det skulle vara ostabilt. Dock har jag stött på några få app:ar som krashat mycket och då har jag avinstallerat dem, slog mig nu att det kanske var JIT som gjorde att de kraschade.

    Hursomhelst, börja men en ren överklockning, lägg dig 652.8MHz och hoppa över JIT tillsvidare. Det kanske räcker så och 652.8MHz borde nog vara stabilt på de flesta, om inte alla, telefoner.

    Likaså kan du alltid flasha om TCT_RLS2.zip utan att göra wipe på data så blir du av med både överklockning och JIT om du skulle misstänka problem.
     
  4. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    okej, tack för tipsen :)

    ...men jag fegade lite eftersom det är till flickvännen, lade in 633.6MHz och har inte kört in JIT :neutral:

    Ni andra som testar med JIT och högre överklocking meddela gärna hur de funkar för er.
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Uppdaterade första posten med info om att RLS3 är släppt. Och så passar jag på att varna lite för JIT. Vissa applikationer krashar med JIT, jag har själv märkt det med vissa app:ar som använder Google Maps framework.

    Om man använder JIT och har app:ar som krashar så testa att installera NoJIT patchen.
     
  6. Chinisiba

    Chinisiba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar! :) Kör på 672 med JIT och rullar på som sig bör.
    Tänkte plocka bort LauncherPro och RoadSync bl.a men dom verkar inte ligga i /system/app som t.ex DocumentToGo gör? =/
     
    Last edited: 10 nov 2010
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Allt i ROM:en ligger på /system och är odex:at. Det innebär att du inte tjänar något utrymme för app:ar genom att rensa bort saker i ROM:en. Att allt är odex:at innebär att inget som ligger i system kommer att hamna i /data/dalvik-cache.

    Men vill du rensa så öppna TCT_RLS3.zip (med t.ex. 7-zip, WinRAR eller liknande) och städa lite i /system/app efter eget tycke. När du är klar måste du signera om .zip filen och instruktioner för det hittar du här: http://www.robmcghee.com/android/creating-an-android-update-zip-package/

    LauncherPro filen heter för övrigt com.fede.launcher.apk och RoadSync heter ngt med stargate, minns inte exakta namnet.

    Sen är det bara att flasha om med din anpassade ROM.
     
  8. Chinisiba

    Chinisiba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ahh tackar! :) Det var ju inte så svårt! Skall se om jag inte kan slänga upp nå ROM lite längre fram också. Krånglande internet till trots. =/

    F.ö kan jag rapportera att min telefon spontan rebootar på 672Mhz och JIT.
    Expert U8100. Testar 652.8MHz och JIT.
     
  9. tomra

    tomra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatera maps

    Hej.

    Vill först och främst tacka för de roms du har släppt, mycket trevliga.

    Har dock stött på att problem nu, jag vill uppdatera maps. Men detta verkar inte att fungera, ej heller att avinstallera den version som finns.

    Skulle vara tacksam för hjälp i detta.
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Installera RLS4b som jag lade upp idag, den har senaste Google Maps och lite annat smått och gott.
     
  11. bennety

    bennety Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon företag
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon företag
    Telefon:
    Pixel 4a
    Telefon 2:
    Mi A2 lite
    Platta:
    Lenovo Tab M10 FHD plus 10.3
    Hej
    Tack kallt_kaffe för rom.:)
    Jag har problem att få igång GPS
    Jag har testat "TCT_tmo_u8110_update_2.zip " men får inte igång det ändå.
    Är det något annat jag ska göra?

    //Henrik
     
  12. mansa

    mansa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Är det stor skillnad mot orginal (Expert ROM)?
    Tänkte ge denna luren till grabben så han kan lira lite angry birds och det går ju lite segt med orginal.