Root-guide för Nexus One (roota Gingerbread 2.3)

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av morrezor, 23 mar 2011.

  1. morrezor

    morrezor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Root guide för nexus one någon?

    Kan man roota gingerbread ? eller måste man har version 2.1 eller froyo 2.2 . OBS! inte 2.2.1 OBS!
     
  2. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Man kan alltid roota sin nexus. Dock så misstänker jag att du är ute efter one click root. Vilket jag inte har sett något om än.
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    1. Lås upp bootloader. (fastboot oem unlock)
    2. Flasha en ny recovery
    3. Flasha godtycklig rootad rom, eller använd adb via recovery för att pusha su och Superuser.apk.

    Ser ingen som helst anledning till att inte låsa upp bootloadern då det inte påverkar garantin numera.
     
  4. k0rf

    k0rf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ursäkta om jag är lite misstänksam men har du källa på det så att man kan vara säker?
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag antar att du syftar på "Ser ingen som helst anledning till att inte låsa upp bootloadern då det inte påverkar garantin numera."

    Jag kan gå i god för att det blunden säger stämmer utifrån egen erfarenhet. Jag var tvungen att skicka in min Nexus pga skallrande autofokus och jag hade låst upp min bootloader. De bytte ut kamerahuset och återställde bootloadern till olåst utan att ens nämna det.

    För övrigt finns det nog ingen källa om detta, åtminstonde inte som jag känner till, men det är många här (sök lite i forumet) som haft en upplåst bootloader, skicka in sin mobil och fått den låst igen, utan att det sagts något om att det inte skulle ha gått på garanti.
    Förutsättningen är ju då att man faktiskt har ett hårdvaruproblem, antar jag. Att skicka in sin telefon på "reparation" bara för att få sin bootloader låst igen och ta upp det som garantiärende, det däremot kan vara en annan femma.

    Här har du för övrigt en fin textuell guide till upplåsning: http://android.modaco.com/content/g...w-to-unlock-the-bootloader-on-your-nexus-one/
     
  6. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Var det ingen som läste första inlägget?

    Om jag fattade det hela rätt så undrade han bara om man kan roota luren.
    Och om man bara vill roota sin lur så e det väl "onödigt" att låsa upp bootloadern?

    Eller blir luren "rootad" oxå om man låser upp boot-loadern?

    Jag vill bara ha den rootad för att kunna köra screenshot
     
    Last edited: 26 mar 2011
  7. k0rf

    k0rf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ver 2.3.3 går inte i nuläget att roota utan att göra en downgrade eller låsa upp bootloadern. Därför togs det upp.
     
  8. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Du får gärna förklara hur man skall roota N1 med GB utan att låsa up bootloadern.
     
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Hmm, jag inser att anledningen till att jag själv inte sagt rakt utförligt att det inte går att roota 2.3.3 utan att låsa upp bootloadern är att jag trodde att det stog i något annat inlägg i den här tråden.
    Men sen å andra sidan så har den här frågan redan kommit upp i andra trådar att det är rätt enkelt att hitta det själv om inte annat.
    Till exempel från när man tittar på Nexus One:s forum så finns det för tillfället ämnet: "Roota Gingerbread?" (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=36545)
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om du har en dator i närheten kan du ta screenshots med ddms som följer med SDK:n utan att roota. Vissa screenshot-appar verkar fungera på en del orootade telefoner nu också så kan vara värt att testa.