[!] Root-Guide v3.2 [Root + UnRoot - AMOLED/SLCD - ROM-Lista - A2SD+ - FAQ!]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av DreamHawk, 6 sept 2010.

1. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jaoo, en del appar slukar fortfarande liiite telefonminne, jag vet inte vad det är men...

2. crstonetto

crstonetto Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er, jag är ny på detta forum och har införskaffat mig en Desire och har nu vågat mig på att Roota telefonen men nu har har det uppstått ett jätte problem efter detta: Jag kan ej få igång telefonen utan när jag startar den så kommer man till första sidan där det står HTC i grönt med hel vitt bakgrund. Där stannar telefonen för att efter ett tag starta om och så fortsätter den hela tiden. Går alltså ej att få igång telefonen längre. hjälp vad gör jag. Är det bara att slänga telefonen för Garantin lär ju ej gälla längre och dom lär ju märka att jag har gjort detta. Går det på något sätt återställa utan att komma in i telefonen??

Tacksam för snabbt svar ifrån en väldigt ledsen Desire ägare.

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Endless bootloop.
    Starta upp telefonen med vol ner +on , sedan recovery, sedan wipe data factory reset. Löser biffen :)

Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk

4. crstonetto

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack för ditt snabba svar, tyvärr har jag prövat detta igår men samma sak när jag startar om, prövade nu igen med samma resultat men den stannar på HTC skärmen för att efter ett tag starta om samtidigt som den vibrerar

5. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Wipea allt du kan hitta då. + flasha om ROMen. Vilken ROM försöker du med ?

Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk

6. crstonetto

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ursäkta min dumma fråga men Rom?? Förstår ej vad du menar. Jag har bara Roota telefonen samt lagt in programmmet Rom manager. Längre än så kom jag aldrig så det är original Rom som det är tror jag, 2.2. Ursäkta om jag låter kanon trög/dum men detta är verkligen ej min starka sida och för all hjälp. För att bryta strömmen är jag tvungen att ta ut batteriet annars ligger den bara och startar om och startar om tills jag tar ut batteriet

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Skrev från mobilen så var lite kort med....

Ladda hem en rom du vill ha, det finns 4 länkar i min guide, post nummer 2.
    De två översta är med Sense-gränssnittet.
    Sedan så startar du telefonen med [ Volym-ner + ON-knappen, då får du upp en sorts boot-meny, kallad hboot. Där trycker du Volym-ner för att komma till Recovery, och sedan trycker du på ON-knappen (enter) för att komma in där. Sedan väljer du Mounts and Storage (Nu är trackball-knappen samma som Enter) och sedan pluggar du in telefonen i datorn och väljer "Mount USB-Storage". Sedan ploppar SDkortet upp i din dator, där för du över en ROM du vill ha, som du har laddat hem. Sedan pluggar du ur telefonen och unmountar, tryck pil-bakåt för att backa, sedan kör du wipe data/factory Reset, och sedan går du in i install zip from sdcard. Och väljer den romen (.zip-fil) som du laddat hem och lagt på sdkortet, och flashar in den. Sedan ska allt gå bra :) ].

Nu skrev jag allt upp-och-ner, du får läsa grundligt och noga, så ska det gå vägen.

8. crstonetto

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så hemskt mycket för hjälpen, nu gick det och jag kom in i Telefonen. Du har verkligen räddat min dag

9. Umebo

Umebo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En undran över när man partiornera SD-kortet. EXT3-partionen bör den ligga före eller efter FAT32?
    Partionerade med hjälp av datorn och jag la den före. Fungerar bra för mig men har för mig att jag läst någonstans att man bör lägga den efter.

10. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Den ska ligga före :)

11. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag tror inte det har någon betydelse.
    Jag vet ärligt faktiskt inte.

12. Umebo

Umebo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fungerar ju bra när den ligger före. Tänkte att det kanske påverkade hastigheten bara...
    På det gamla SD-kortet partionerade jag med rom manager, enligt guiden här, och då hamnade den efter...

13. MaruCat

MaruCat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är total android-noob som efter mycket vånda beslutade mig för att roota min telefon för att få mer plats till appar. Har nu haft en sömnlös natt med konstant hög puls och en massa felmeddelanden och skärmar med utropstecken. :P

Har nu lyckats flasha in LeeDroid 2.2d A2SD, men jag vet inte om jag lyckades med partitioneringen av SD-kortet. I ROM Manager valde jag ext 512MB och swap 0MB. Hittar ingenstans att konvertera det till ext3. Eller behövs inte det?

I Quick System info står det så här:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Verkar det stämma så att jag har App2SD? Eller måste jag göra något mer för att få över apparna till SD-kortet? (Jag har ett 16GB minneskort)

En annan sak. Jag visste inte att man borde köra en swipe före jag flashade in ROM. Behöver jag göra om det hela och köra en swipe om det verkar fungera ändå? Vad kommer försvinna vid en swipe?

Många frågor... Men jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig ändå. :)

14. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Rycker in då DreamHawk verkar offline och jag varit i samma sits. :)

Det ser ut som du fått in en ext3 partition på 512mb. (du behöver inte välja ext3, utan bara
    storlek (512) och swapstorlek (0).
    Du behöver inte göra något för att få in apparna där utan detta
    sker per automatik. Bara att ladda hem från market och installera normalt.
    Sedan kan du ju se att du får mindre ledigt på a2sd storage.
    Lite minne kommer dock att försvinna på Internal storage då vissa appar ändå
    lägger en del på mobilens minne trots a2sd+
    Notera att du fortfarande kan "flytta appar till sdkortet" under program, men detta
    behöver du inte göra, det som händer om du gör så är bara att du flyttar appen
    från din ext3 (sd-kortet) till den normala partitionen (sd-kortet). Vilket är totalt
    menlöst. :)

Dina problem med att läsa in den nya rom:en har troligen varit pga att du inte kört en
    WIPE (inte swipe). Då har det legat gammal info som "krockar" med den nya infon.
    Det som försvinner när du väljer wipe är allt, det du gör är helt enkelt att
    rensa telefonen på rubb och stubb(rom, inställningar, sms, mail ect) så vill du spara
    dina kontakter / sms / mms /mail så behöver du ta backup på detta första med
    t.ex. mybackup. Har du dock synkat dina kontakter med google så ligger ju kontakterna
    hos google i säkert förvar, men annars kan du ju ta backup ändå. T.ex. genom att välja
    Exportera kontakter till sd-kort i appen kontakter. Då sparas alla kontakterna ner i en fil
    på sd-kortet.

Men om det nu verkar fungera så kan du ju avvakta med att göra en wipe,
    men får du problem (krasher eller att appar inte startar, ect.) så är det en wipe
    som krävs och sedan läsa in rom:en igen. Men eftersom telefonen då är tom så
    kommer det fungera mycket bättre så du inte får en sömnlös natt till.

Last edited: 24 okt 2010
  15. MaruCat

MaruCat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för snabbt svar! Hade nog tangentbord (Swype?) i huvudet... Får skylla på sömnbrist. :P

En bonus-fråga... Det gick ju bara att välja max 512 MB. Hur gör jag om jag vill ha mer utrymme än så i framtiden? Jag kör med Windows så jag antar att jag inte kan partitionera direkt i datorn?

16. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Du kan göra en partition på ditt SD med valfri storlek med Gparted live CD. Ladda hem den och bränn ISO:n på en CD. Boota sedan från CD:n och partionera med gparted därifrån. Programmet är lätt att förstå sig på. Har för med att man ska göra partitioner i denna ordning men vet inte om det stämmer: fat32, ext3, linux-swap.

Gparted laddar du hem härifrån: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

17. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Japp, så kan man göra. Vill man ha större än 512 så är det andra program som gäller.

Själv har jag dock svårt att tro att jag kommer göra av med mina 512 mb.
    Redan installerat alla appar jag velat ha (än så länge) och fortfarande
    234mb ledigt. Men visst, den dagen kanske kommer, men knappast
    imorgon. :)

18. MaruCat

MaruCat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok, då lugnar jag mig med det. Sitter med en mini-pc utan cd-läsare för tillfället så det skulle inte funka ändå.

19. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Har du ett USB-minne så går det .

20. MaruCat

MaruCat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Perfekt! :)

Men nu har ett nytt problem dykt upp. Jag kan inte installera några appar på mitt nya stora minne. Jag kommer in i Market och kan välja att installera. På en del appar kommer ikonen för nedladdning upp men sen stannar det bara av och inget händer. På en app stod det att installationen var pausad. Jag har provat att starta om telefonen utan resultat.