Tips: Root innebär förlorad garanti

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av Travolta, 19 aug 2013.

  1. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    I många trådar som behandlar ämnet root ges lite blandade svar gällande om garantin påverkas eller inte. Vissa menar att hårdvarufel fortfarande täcks av garantin, andra säger att garantin rycker.

    På min One har vibratorn slutat fungera och jag kontaktade HTC för att få reda på vad som gäller. Svaret var glasklart: Root innebär att man inte är berättigad till någon form av garanti oavsett om det är mjukvaru- eller hårdvarurelaterat.

    Så ni som funderar på att roota tänk er för innan ni gör det. Jag kan klara mig utan en fungerande vibrator men skulle skärmen slockna dagen efter att ni rootar så vet ni vad som gäller.
     
  2. tysonayt

    tysonayt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det borde väl alla veta... HTC är rätt så himla tydliga med att få fram det när man låser upp bootloadern t.ex..
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Fast 3 års reklamationsrätt har man kvar även med root. Så om något går sönder som borde hålla längre än det gjorde och ni inte gjort någon åverkan på enheten så reklamera det.
     
  4. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Verkligen inte, det står att den KAN medföra att man tappar garantin. Jag tror absolut inte att alla som rootar är medvetna om att även hårdvarurelaterade fel häver garantin.

    Ja det har jag också funderat på. Men misstänker att bevisbördan då ligger på mig att bevisa att felet fanns innan? Hur går man till väga för att använda sig av reklamationsrätten?
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Reklamationsrätt låter bra i teorin. Hur tusan bevisar man att det var ett ursprungligt fel? Jag tänker att en produkt ska hålla x antal år utan problem så länge man inte själv orsakar felet. Om något händer innan det så bör det räknas som ursprungligt fel. En telefon är fruktansvärt komplex så det är svårt att bevisa att man inte gjort något med den som skadat den..
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Går det inte att göra "un-root" och sopa igen alla spår av att den varit rootad då? Jag tycker man bör ha den filosofin att ha en återställningsplan angående alla "tveksamma" ändringar man gör, oavsett om det gäller att ändra utseendet på bilen, eller smälla upp en extra vägg i hyreslägenheten eller roota en mobiltelefon. Fast det finns ju dom som tatuerar sig också...
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu har man ändrat i skrivningen jämfört med för några månader samt 1 år sedan med OneX

    http://www.htcdev.com/bootloader/faq

    Hursomhelst så är skrivningen inte särskilt solklar och det är då upp till varje ägare att föra sin talan skriftligt där endera serviceverkstaden eller HTC får förklara sig. (och då vidare till ARN om man inte är nöjd med de skriftliga svaren)

    I fallet med den här luren och TS problem så finns det faktiskt rootad mjukvara som förstärker vibrationen och det är ju inte särskilt klokt att använda.

    Med OneX har vi i forumet flera fall där man bara fixat en lur men med One har jag inte sett hur man resonerar.
     
  8. sazina

    sazina Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har råkat ut för flertalet teknikenheter som gått sönder under garantitiden. Min erfarenhet är att företaget begär in produkten och försöker fastställa orsaken till felet. Kan de bevisa att felet inte är ursprungligt gäller inte garantin. Om de inte finner anledningen till felet gäller garantin.

    Bevisbördan är alltså deras, inte din. (men som sagt, detta är min erfarenhet, inte mitt juridiska konstaterande)
     
    Last edited: 19 aug 2013
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Enligt ett EU-direktiv kan inte garantin sluta gälla för att du t.ex. ersatt mjukvaran med en annan, så vida inte det var orsaken till att något gick sönder.

    Att HTC dock sätter sig på tvären som en tjurig treåring som inte får en piggelin är väl inget nytt?

    http://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej det där är inget EU-direktiv utan en intresseorganisation som spånar.

    HTC är inte tjuriga utan de vill bara inte betala för någon som sabbat sin lur med modifierad mjukvara.

    Bla Trickdroid har visst en funktion där man kan manipulera just vibrationerna, ska se om jag hittar nåt mer.

    Sen är det ju upp till varje skrivkunning att kunna föra sin argumenation med serviceverkstaden alt HTC och ev vidare ARN.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det där betyder ju bara att man inte nödvändigtvis kan använda garantin om man har brickat sin enhet, det betyder inte att man avsäger sig garantin för normala fel.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Så EU-direktivet "1999/44/EC" har alltså fel?

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:en:HTML

    I Europa har varje elektronisk pryl två års lagstadgad garanti mot hårdvarufel, och man har reklamationsrätt upp till tre år. HTC har ingen som helst rätt att neka en garantireparation/garantiutbyte så vida de inte kan bevisa att det du gjort skadat telefonen. Punkt slut.

    Det verkar som du vägrar förstå, eller "side'ar" med HTC?
     
    Last edited: 19 aug 2013
  13. tysonayt

    tysonayt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Förstår man inte vad den här texten innebär så borde man antagligen inte roota sin enhet över huvud taget... Och det är inte heller som att HTC säger upp den själva, det är du som går med på att den möjligtvis inte är användbar. Man gör ett medvetet val.
     
    Last edited: 20 aug 2013
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Enda anledningen jag inte rootat är att det finns risk att garantin ryker. Jag orkar inte krångla. Om något på telefonen går sönder så vill jag kunna lämna in den utan krångel.
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Enda anledningen till att jag inte rootat min telefon är att jag hittills inte haft någon anledning. Stock har fungerat bra för mig.
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Japp, det enda lilla jag skulle vilja ändra är att ta bort den fula senseklockan från min låsskärm. 3:e parts låsskärmar har inte fungerat med larm och/eller timer så de går bort.
     
  17. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Man kan inte säga upp konsumentköplagen och diverse EU-lagar genom en löjlig EULA. Dessutom är formuleringen i deras FAQ om vad upplåsning innebär helt annorlunda, vilket är vilseledande.
     
    majmun gillar detta.
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det är väl precis det som är bekymret. Konsumentköpslagen har jag för mig säger att de första 6mån är det upp till tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från början. Efter det är det upp till dig.

    Så frågan är hur fanken de visar att tex en vibrator har slutat fungera pga tex: trasig från början, en custom rom skickade felaktiga strömmar, man tappade den. Eller all of the above.

    Så länge det är inom 6mån man hittar felet och informerar om det borde det vara lugnt?
    Inte fanken skickar de en telefon för felsökning a la CSI?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  19. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Det är ju precis det här som är så rörigt. Jag förstår att HTC behöver riktlinjer men det är alldeles för otydligt när det står att upplåsning av bootloadern may void garantin. Så vanligt som rootning är så skulle det behöva redas ut ordentligt. Jag är inte speciellt bitter, använder aldrig vibratorn iaf, men skulle vilja veta vad som gäller.

    Och som nämnts ovan, hur stor betydelse har en EULA? Kan de häva garantin? Vad kan konsumentköplagen hjälpa till med och bör jag gå vidare innan telefonen hinenr bli 6 månader? Reklamationsrätt? Mycket som är oklart och svårt för en konsument att förstå.
     
  20. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det är väl bara knalla in på the phonehouse och fråga en säljare. Ännu bättre. Maila alla återförsäljare (de största) och fråga vad som gäller. Då har vi det svart på vitt så att säga.