Root och custom ROM

Diskussion i 'OnePlus 7T Pro' startad av Eazy, 23 aug 2020.

Taggar:
  1. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har införskaffat mig en Oneplus 7t pro för ett tag sedan. Jag har alltid rootat och installerat custom rom på mina tidigare telefoner men till 7t pro ser det krångligare ut eftersom inte TWRP fungerar till det till denna telefonen att flasha med. Har ett par frågor om det finns någon som lyckats med att installera custom rom på denna.

    1. Vilka guider har ni gått efter som funkar? Från upplåsning av bootloader till färdig installerad rom. På XDA verkar det finnas några alternativ men jag vet inte vilken som funkar på senaste uppdatering från Oneplus.

    2. Är det något som inte funkar med en custom rom? Jag tänker till exempel på om snabbladdning funkar eller inte, om det finnas annat som är buggigt eller inte funkar alls...

    3. Vilken rom har ni bäst erfarenheter med?

    Om någon kan länka mig till rätt guider skulle jag kunna göra en sammanfattad guide här från början till slut så kanske det skulle hjälpa någon annan som går i samma tankar.
     
  2. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gräver upp min gamla tråd från graven.

    Eftersom Oneplus inte längre kommer släppa fler uppdateringar efter oos12 så bestämde jag mig för att flasha rom redan nu. Satt och väntade på att oos 12 skulle dyka upp på min telefon (den släpptes förra året nån gång) men orkade inte vänta längre. Tur var väl det att jag inte fått den, för om man kör en oem unlock (som man måste om man ska flasha rom) på oos12 så finns det stor risk att man förlora widevine L1.

    Valde att flasha crDroid med Android 13 och det funkar hyfsat, men har dock ett par buggar... Ett bekymmer jag verka ha är att mobildata slutar fungera nån gång per dag (inte idag konstigt nog) och måste då stänga av mobildata, och sedan på, och då funkar det igen. Har manuellt ställt in rätt APN, men blir samma. Vet inte om det beror på romen eller ett tillfälligt fel. Det får tiden utvisa... Android Auto känns lite buggig vid anslutning. Batteritiden är lite sämre. Kan visserligen bero på att den är nyinstallerad, men även att tjänster inte automatisk stängs av som Oneplus är kända för.

    Någon som flashat nån rom på vår Oneplus och vill delge hur det funkar?
     
  3. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    481
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Körde in LineageOS 20 på min gamla 6T häromdan, har inte hunnit testa den så mycket men det verkar flyta på bra.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

    Från vad jag läst på Reddit så fungerar alla A13 baserade roms dåligt. Vissa har flashat annan kernel och fått bättre batteritid. Generellt verkar man dock rekommendera att flasha A12 roms.
     
  5. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, Linage blir nog nästa rom jag kommer testa om jag inte får ordning på mobildata. Anledningen till att jag inte valde Linage är att de inte erbjuder datum i statusfältet som är en feature jag saknat mest.
     
  6. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Problemet med det är att många A12 roms slutar utvecklas till fördel för A13.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

    Just saying how it is ¯\_(ツ)_/¯ tyvärr fungerar A13 roms dåligt på OP7-serien
     
  8. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    481
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Startade upp 6T ikväll för att kolla lite, kom en Lineage 20 OTA idag tydligen, tog runt 1,5 tim att uppdatera, precis startat om, jäklar vad rapp den är med android 13.