Root problem: förberedande nedgradering

Diskussion i 'Legend' startad av Snorpapper, 11 aug 2011.

  1. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sjukt vad jobbigt och vad problem man får vid root - som en oerfaren användare man är. :(

    I vilket fall följer jag denna guiden trots att jag har hboot 1.01. Då andra guider jag också prövat alltid strulat till de.

    När jag enligt guiden matat in /data/local/flash_image misc /data/local/misc1-2.img i CMD strax efter jag använt Visonary+ får jag /data/local/flash-image: not found.

    Mycket tacksam för all hjälp, tålamodet räcker inte länge till..
     
  2. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Prövade en annan guide och där går det också lite si och så.
    När jag kommer till steg 9, ta backup på nuvarande misc så får jag felmedd. "/dec/mtd/mt0: No such file or directory."
    Eftersom de bara är en backup fortsatte jag vidare, på sista steget när jag ska skriva "adb reboot bootloader" får jag permission denied.
    Ingen som har en susning om vad jag kan ha gjort för fel?
     
  3. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Är du verkligen säker du fått en fungerande temproot i visionary som gör att du får # symbolen efter adb shell /su?
     
  4. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har nu blandat ihop tre olika guider, varje gång jag åkt fast har jag växlat över till en annan, och till min förvåning har de funkat. :)
    Så nu sitter jag på 2.1 orootad med sense, från att ha 2.2. Problemet nu är att jag inte kan köra step2-windows.bat felfritt. Får upp "failed to copy rootedupdate.zip", alltså den zip filen som ska motsvara rootat 2.1 om jag förstått det rätt.

    Då flyttade jag istället över filen manuellt direkt på kortet men trots det vill inte "custom android system recovery" hitta zipen, som man ska köra igång från "flash zip from sdcard". :o
    Kan däremot hitta LEGEIMG.zip.
     
  5. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  6. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Du skriver som dubbla budskap, att du har problem med step2-windows.bat men ändå så har du kommit till den gröna recovery menyn och där har du problem med att flasha rooteupdate.zip? :P Om så är fallet visst har du lagt över rooteupdate.zip direkt på sdcard inte under någon mapp. Då ska de funka fint

    just för "[ROM][RC3][24.07.2011] Gingerbread 2.3.3 with HTC Sense 2.1 - xda-developers" måste du flasha i CMW version 3.x
     
    Last edited: 11 aug 2011
  7. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Step2 gick felfritt bortsett från den sista filen, så därför kom jag ändå in i recovery menyn. För att den menyn skulle hitta rooteupdate.zip fick jag ta bort andra zipfiler som låg och skräpade - då funkade det.
    Så nu har jag äntligen fått en rootad telefon, hittills prövat CM7 och B.0.8. Så nu blir min nästa utmaning att lyckas med Gingerbread 2.3.3 med HTC Sense 2.1 :P
     
  8. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    aah härligt, men som sagt du måste byta ut CMW till version 3.x för att kunna flasha in den rommen. Det hittar du här [Recovery] Customized CWM 3.0.1.3 fake-flash with ext4 support (03/06/2011) - xda-developers
    Har själv kört den några dagar och måste säga att cyanogenmod känns mycket bättre. Sense rommen har inte en suck när det gäller skillnad i batteritid sen så gillar jag mer saker i cyanogenmod
     
    Snorpapper gillar detta.
  9. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det som ska göras då är:
    1. Wipe data och cache
    2. Hämta customized_cwm-3.0.1.3.zip och köra den på samma sätt som jag installerar en rom
    3. Installera denna på samma som föregående sätt utan att köra wipe?
    Tack för all hjälp.
     
  10. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nix du ska inte köra den på samma sätt som en rom, du ska helt enkelt bara döpa om filen till update.zip och lägga den på ditt sdcard så sköter CMW resten. Efter det ska du installera rommen från sdkortet "nNS 1.0rc3.zip " i cmw genom "installera rom från sd" alternativet
     
    Last edited: 11 aug 2011
    Snorpapper gillar detta.
  11. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Pinsamt hur okunnig jag är.. men, orkar du förklara lättare?
    Jag har döpt om den och lagt update.zip direkt på kortet, sen är jag inte riktigt haj på vad du menar, hur ska resten skötas?
    Och ska jag köra wipe innan jag installerar rom "nNS 1.0rc3.zip"?

    Edit: Ska jag bara installera "nNS 1.0rc3.zip" nu efter att update.zip ligger på kortet? Och en wipe först?
     
  12. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    okej, då har du gjort rätt. Jag menar att uppgradering från version 2.x till 3.x är så enkel som att lägga update.zip på sdkortet. Så som det står på xda "Installation
    Just copy this file to root of your SD card and rename it to update.zip. You can also use previous non-customized version."

    När du väljer installera rom från sd i cmw och klickar på .zip filen som i detta fall är nNS 1.0rc3.zip så får du välja att göra en backup/rensa chache och wipa
     
    Snorpapper gillar detta.
  13. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Gjorde nu detta men så säger den "Verification failed" och de utan att fråga om backup eller liknande. Gjorde då en wipe men samma problem. Någon susning om felet?
     
  14. Snorpapper

    Snorpapper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu funkar det! :D
    Efter recovery mode gjorde jag vol-upp+power för att installera update.zip. Då kunde jag sen köra vidare problemfritt.

    Nya sense känns verkligen mycket skönare och allt flyter på som rinnande smör. Väldigt tacksam för all hjälp!

    Nu återstår bara "drivers" för wi-fi och allt vad det kan vara som inte fungerar, och som förhoppningsvis går att få tag på. Det får bli något jag tar lärdom av imorgon. :teeth: