root? roms?

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av PragmaJr, 17 apr 2011.

  1. PragmaJr

    PragmaJr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    är så att jag haft min kära 2X ett tag nu, vill testa root/roms osv ta bort all skit lg har bajsat in i telefonen, undrar bara lite vad fördelarna med root är? vilken rom ska man då ha? tips på saker man kan göra med rootad telefon? Fördelar/nackdelar med rootning av telefonen? Känner att de är en ändå stor djungel av guider osv, så är tacksam för svar :)!
     
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det finns redan trådar om detta. ;)

    Fördelen med att "roota" sin telefon är att man kan ta bort apps man inte använder, t.ex F-Secure och annat som följer med O2X. En annan fördel är ju att man kan blockera reklam i appar med Ad-Free Android appen.

    Det är att rekomendera att använda TitaniumBackup Pro och "frysa" dom appar man inte vill ha. Då finns dom kvar men dom är fryst så att dom inte körs.

    Dom ROMs som finns ute idag gör ju inte direkt underverk på varken ovan- eller undersidan. Eller ja, MoDaCo har ju en vanilla ROM ute. Sedan kommer ju CyanogenMod 7 snart, vilket är vanilla ROM med Android 2.3.

    Ett tips är ju att kika runt i dom trådar som redan finns.