[Root] Tips till en nyrootad pro ägare

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av wewill, 20 feb 2011.

  1. wewill

    wewill Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker verkligen det är dags att vi får en sticky-tråd där vi samlar alla kul saker man kan göra med en rootad mini.

    Vilka fördelar finns?

    Svar från DanielMalmgren:
    Vad dem olika sakerna gör, mall att utgå från när man börjar rensa

    tack botze & PaKr för det

    Vad ska man passa sig för att göra?

    Förslag på ROM?

    Kortfattat hur man gör?


    skriv det du vet om root så sammanställer vi det och får en bra root-tråd i vårt mini(-pro) forum.

    Hoppas inte bara jag tycker detta är en bra idé.
     
    Last edited: 21 feb 2011
  2. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Känns som att det har funnits andra trådar på ungefär samma tema. Men okej, då, kanske är bra att försöka samla det lite.

    Den största direkta fördelen som jag ser det är att man kan radera en massa appar. Åtminstone en 15-20 av de appar som ligger i telefonen är ju totalt värdelösa och förtjänar bara att raderas. Så slösar man inte systemresurser på skräp som man inte använder.

    Nästa fördel är ju förstås att man kan köra vissa appar som kräver root. Typ AdFree eller Titanium (det senarenämnda brukar jag använda för upprensningen jag talar om ovan).

    En annan stor fördel är att man kan installera xRecovery, vilket i sin tur för med sig en herrans massa fördelar, men det kanske är OT här?

    /Daniel

    edit: Ser nu när jag precis har postat att du frågar om förslag på ROM. Tror vi ska hålla isär begreppen lite. Pratar vi om root här eller om att installera andra romar?
     
    wewill gillar detta.
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Här vore det väldigt bra med en lista på exakt vad man helt säkert kan radera utan att riskera att förstöra telefonen (finns ju redan många trådar där folk raderat saker och inte kunnat använda telefonen sen). Jag hittar nog bara typ 5 appar jag vågar radera helt säkert (typ spel).

    Det är väl helt klart On Topic tycker jag :) vilka fördelar för det med sig?

    Jag undrar också vilket program det är man kan använda för att använda mobilen som en WiFi hotspot när man har rootat telefonen?

    Edit: "Wireless Tether for Root Users" finns det en app som heter :-)
     
    Last edited: 21 feb 2011
  4. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Kolla in http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=830639

    Där finns vad ni kan ta bort.
     
    wewill gillar detta.
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Enligt den sidan:
     
    wewill gillar detta.
  6. wewill

    wewill Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt inte skillnaden :o men om det är två saker som är väldigt skilda och det ena utesluter det andra så rör tråden bara rootning. annars kan ju vi slänga in ROMs med, målet är att få en bra tråd som nybörjare kan vända sig till för att lära sig mer
     
  7. wewill

    wewill Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    och vet ni någon bra tråd om ämnet kan ni ju länka den med så lägger jag upp det i mainposten
     
  8. besa

    besa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag är inge vidare på att förklara. Men Root är att du har root rättigheter, du kommer åt hela filsystemet, kan radera vad som hälst.

    Rom är själva programvaran. Inte apparna utan mer själva operativet (kan man säga så? o_O ). För att byta ut romen behöver telefonen vara rootad.

    Fördelar med root: radera förinstallerade appar, titanium backup för att ta backuper på appar och appdata, Xrecovery för att byta romar och för att ta fullständiga backuper på romen.

    Nackdelar. Risken att radera något som måste vara där. Största försiktihet rekomenderas. Om man ger sig in i detta får man oxå leken tåla.. Någongång kommer förmodligen någoting gå snett.. För mig har det hänt en gång att telefonen vägrade starta, fixades lätt med återställning i pcc.

    Det är nog bra med lite bakgrund eller viss vana av linux.

    Själv använder jag det nästan bara för att avinstallera förinstallerade appar, ta backuper med titanium och leka lite med olika romar.
     
  9. baldwin

    baldwin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Det jag gjort sen jag rootade för några dagar sen:

    - Tagit bort förinstallerat skräp med Titanium Backup (VAR FÖRSIKTIG, har enbart tagit bort det jag är 100% säker på att jag kan ta bort t.ex. Wisepilot, Timescape och sånt, alltså inte allt som står på listan ovan)
    - Stängt av onödiga processer som startas vid varje boot av telefonen mha Autostarts (VAR FÖRSIKTIG)
    - Lagt massa appar på minneskortet mha Link2SD
    - Installerat Barnacle Wifi Tether så att telefonen kan användas som WiFi hotspot
    - Installerat AdFree som ska ta bort all reklam i telefonen (har inte hunnit prova så mkt än)

    Sammantaget har jag fått en rappare och mer användbar telefon :)

    Själva rootningen var sjukt enkel, bokstavligt talat ett musklick. Så jag kan verkligen rekommendera det :D men återigen, för guds skull, ta inte bort saker du inte vet vad det är!!
     
  11. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

  12. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER