Root utan unlockad bootloader eller flashtool!

Diskussion i 'Xperia ray' startad av BuckNaked, 26 okt 2011.

  1. BuckNaked

    BuckNaked Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ville bara uppmärksamma alla här på att det nu finns en root-metod som fungerar utan att man låser upp sin bootloader osv. Hittas här och jag kan bekräfta att den fungerar för Xperia Ray med senaste SE-mjukvaran. :D
     
    gusan och PetterW gillar detta.
  2. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag kan också bekräfta att den fungerar utmärkt och riktigt enkelt. Min lur var brandad, jag flashade om den till nordic mjukvaran men fortfarande med låst bootloader och jag har nu en rootad ray... kan inte bli enklare...
     
  3. Zhilmoen

    Zhilmoen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Cool, hur blir det om man har unlocked bootloader?
     
  4. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Skall funka med en upplåst bootloader. Dock så gäller att man bör akta sig för ota uppdateringar då det kan bricka luren.

    Sent from my Xperia ray using Tapatalk
     
  5. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    En fråga, för att flasha custom kernels och roms, måste då bootloadern vara upplåst? Det räcker alltså inte med endast rootad lur?
     
  6. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja du måste låsa upp luren

    Sent from my Xperia ray using Tapatalk
     
    damagee gillar detta.
  7. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fungerar rooten även 2.3.3!? Får nämnligen inte det att fungera...får bara massa felmeddelanden när jag kör....8-(

    Edit: Fungerade nu...8-)
     
    Last edited: 27 okt 2011
  8. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Efter jag rootat så minskade det interna minnet med ca 30MB, från 200 till 170, Har iofs kört Titanium, lite säkerhetskopior och avinstallerat lite appar men ska det ta 30 MB!?
     
  9. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    När jag kollar i app-listan så finns det en app som heter "Mtpapp" som är 50MB stor (!?) data är på 49MB...
    Är detta ngt som har med rooten att göra!? För det "uppkom" efter jag rootat. Eller kan man rensa bort all data?
     
  10. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Mtpapp har med USB anslutning till datorn att göra så inte rekommenderat att tabort.
     
  11. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Inte ens datan!? Appen hade jag inte tänkt röra...
     
  12. Manhood

    Manhood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ville bara tacka för tipset, detta var ju busenkelt, works like a charm!
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hur i h-e har jag kunnat missa detta?

    Gick på 30 sekunder. Bootar upp nu. Funkar.
     
  14. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Det första man blir blind på är ögonen ;)
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Denna borde vara klistrad. I try to fix!
     
  16. Manhood

    Manhood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag tänkte exakt likadant när jag såg tråden, och skrev inlägget och lyfte tråden OM någon annan missat detta...


    -Tapatalk
     
  17. Dronten

    Dronten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ha överseende med ett gammalt dumhuvud som nyligen skaffat sig en Ray. Att "roota" sin lur verkar ju fiffigt.

    Jag är en av (alla) dom som (utan eftertanke) glatt uppdaterade till Android-version 2.3.4 och Version 4.2.A.0.42 nästan omgående.
    Haha, sa min son, då blir du av med den där coola effekten när du stänger skärmen (mer känd som crt-effekten). Han har en Neo och gjorde precis samma sak... Jag blev faktiskt rätt sur över det och mailade support på SE.. Undrar vad det är för tomtar som sitter där..
    Efter det så har jag försökt att läsa och förstå detta med att "roota" telefonen och kom in på detta ämne. Jag vill försöka göra det så enkelt som möjligt.
    Okej, låter ju strålande - jag går in på den länkade sidan, läser och känner hjärnblödningen närma sig...
    1. Vaddå adb? I luren eller på lapptåppen?
    2. Är det verkligen "bara" göra som det står?
    3. Vad vinner jag som är en komplett idiot på att roota min Ray?
    4. Hittade på xda en fil som gör att man får tillbaka crt-effekten - går det om telefonen är rootad?
    5. Finns det något absolut No No, dvs. det får man INTE uppdatera/göra om/när man har rootat?
    6. Fördelar app-mässigt på Market?

    Tacksam för all hjälp!
    //D
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tjena!

    1, Det räcker att du installerar din telefon på datorn på enklaste sätt. Jag har ivf inte gjort något annat. Sätt i telefonen och den installeras. Har installerat SEUS ifrån sonyericssons hemsida. That's it!

    2, Jepp! Plugga i telefonen och dubbelklicka på filen som det står att du skall dubbelklicka på. Processen tog för mig under en minut. Sen startar telefonen om.

    3, Inte så mycket. Kanske att slippa reklam. De appar jag installerat efter rootning, som kräver root, är Adfree (slipper reklam), Webkay (kan styra telefonen ifrån webbläsaren), Font changer (ändra typsnitt i telefonen), BAC lite (ändra boot-animation) och Set CPU (så den automagiskt drar ner klockfrekvensen på processorn, sparar batteri).

    4, Inte en aning faktiskt. Jag trivs med den nya :) Men letar du så finns det nästan garanterat.

    5, Inte så vitt jag vet. Om du uppdaterar när du ENDAST rootat mister du oftast rooten. Om du låser upp bootloader och annat pyssel kan du däremot förstöra din telefon. Endast root - ofarligt.

    6, Förutom att du kan installera appar för att få ut mer av din telefon (punkt 3) så ingenting.

    Det är inte farligt att roota. Det blir bara bonuspoäng i hur mycket du kan göra med din telefon.
     
  19. Dronten

    Dronten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! :)

    1. PC Companion följde med Ray - funkar det eller måste det vara SEUS?
    Det är alltså adb'n i SEUS/PCC så åsyftas?

    4. Du trivs med den nya uppdateringen utan crt-effekten menar du? Jag ser inte vad som har ändrats eftersom jag gjorde uppdateringen nästan omedelbart. Hann ju dock uppfatta den coola effekten. Vad är bättre enligt din mening?

    5. Det är alltså ofarligt med kommande firmware och android-uppdateringar. Det är bara själva root'ningen som i så fall försvinner?

    Vad gör/är bootloader?

    //D
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Går säkert bra det också. Testa annars. Det är ju inget som kan hända förutom att det inte fungerar.

    Jag trivs bra med allt i den nya uppdateringen. Min telefon blev lite rappare då och då samt att animationen som finns med senaste inte är dålig i mina ögon. Dimras ner på ett fint sätt. Tycker jag. Andra vill ju ha CRT.

    Jepp, bara rootningen. Så har det i varje fall varit med alla mina andra telefoner som jag haft rootade.

    Bootloader finns massvis att läsa om. Den som startar igång skiten så att säga. Förr kunde man inte roota Rayn innan man låst upp den.